[ witte kolom] bijna einde dienst en dan...

Auteur Topic: [ witte kolom] bijna einde dienst en dan...  (gelezen 17708 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #20 Gepost op: 24 november 2007, 17:43:00
Casus kunnen soms licht veranderen ;)

of heel plotseling eindigen.... :'(

Golly hoe gaat/ging het verder ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #21 Gepost op: 25 november 2007, 12:25:32
hoi allemaal,
ik zal zsm het verhaal zoals het bij ons ging vertellen maar vandaag heb ik eventjes geen tijd, mn pa is jarig ;D
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #22 Gepost op: 25 november 2007, 14:32:13
hoi allemaal,
ik zal zsm het verhaal zoals het bij ons ging vertellen maar vandaag heb ik eventjes geen tijd, mn pa is jarig ;D

Nou gefeliciteerd hoor, veel plezier en op het gemakje, we gaan het in de loop van volgende week zien ...

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #23 Gepost op: 29 november 2007, 16:49:28
Dankjewel Jaques :)

Dan nu het verhaal zoals het zich bij ons heeft afgespeeld

Meisje kwam binnen op de post, werd neergezet op een deken, en er kwamen 5 mensen bij, 2 rodekruiscollega's, een arts, een ambulance vpk en ik.
allemaal namen ze aan dat ze aan het hyperventileren was, ik ook.
een zakje werd geproduceert waarna het over haar gezicht werd gehouden.
Na een halve minuut ofzo was ze niet meer aanspreekbaar en bewusteloos waarop ze werd neergelegd.
aan beide handen werden door een collega en de arts pijnprikkels toegediend waar ze eigenlijk niet op reageerde.
na een tijdje kwam ze weer bij maar kon eigenlijk niet praten.
collega en arts waren ondertussen allebei pols aan het voelen( radialus)
scheen niet verontrustend te zijn.
ik merkte een vreemde geur op in de ademhalingslucht, welke mij op het idee bracht te vragen of ze diabetes had, knikte ze ja
vervolgens werd er een bloedsuiker geprikt maar die bleek normaal.
waar dus mijn idee vandaan kwam... geur was waarschijnlijk niet gerelateerd.

meisje bracht geen zinnig geluid uit, maar probeerde wel de hele tijd te communiceren met ons.
was aan het spellen met haar handen.
vpk vond dat ze gewoon moest praten maar uiteindelijk hebben we haar laten schrijven.
schreef op dat ze chronische bronchitis had en toen zei ze heel zachtjes dat ze ventolin wilde.
VPK zei toen dat ze geen aanval had maar een hyperventilatie
en vervolgens schoot ze weer in de hyperventilatie.
nu werd er een pocketmask afgesloten voor haar gezicht gehouden wat haar geloof ik alleen maar angstiger maakte...
wederom ging ze out, maar ze kwam vrij snel weer bij.
ze werd gemobiliseerd omdat ze niet meewilde met de ambulance, die enigzins dreigend zei dat ie dr plat zou moeten spuiten als ze niet ophield mt hyperventileren.
ze kon enigzins staan, maar bij de deur vroeg ze nogmaals om ventolin.
Inmiddels waren we al na einde dienst en heeft de ambu haar meegenomen, aangezien er niemand was die haar op kon halen en ze te ver weg woonde.

Ik heb het idee dat we niet optimaal hebben gehandeld met zijn allen, iedereen sprong meteen naar de conclusie hyperventilatie terwijl het ook wel een astma aanval geweest zou kunnen zijn.

Mensen mag ik jullie mening??
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #24 Gepost op: 29 november 2007, 17:27:40
Golly, ik zou haast zeggen: meten is weten en gissen is missen

Een hyperventilatie aanval zal leiden tot een verlaging van het  CO2 en een mogelijke verhoging van het O2 gehalte, bij iemand met een astma aanval zal dit eerder omgekeerd zijn, de verlaging van O2 is vrij eenvoudig te meten, maar maak daarbij niet te fout om bij iemand die bekend is met asthma uit te gaan van de  O2 saturatie waarden zoals die gelden bij een gezond iemand.

Ook door het beluisteren van de longen (vaak al zonder stethoscoop) moet m.i. wel onderscheid gemaakt kunnen worden tussen de ene en de andere aandoening.
Goed uitvragen en goed onderzoek zijn dan volgens mij ook de enig juiste handelingen om tot het geschikte middel (zakje, praten of ventolin/combivent) te komen.

Het is overigens wel zo dat een hyperventilatie aanval (door uitdroging en irritatie van de luchtwegen) kan leiden tot een astma aanval.

Maar met een pleeg en arts ter plaatse mag je toch uitgaan van vele jaren ervaring met beide ziektebeelden, je zou dus eigenlijk aan hen (ter lering en niet ter verantwoording) moeten vragen waarom ze gekozen hebben voor de uiteindelijke behandeling.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #25 Gepost op: 30 november 2007, 00:24:53
goly, ik kan en wil geen oordeel uitspreken of de hulpverlening beter had gekunnen.
niet omdat ik bang ben van om iemand voor het hoofd te stoten, maar omdat ik maar een fractie van de daarvoor benodigde informatie heb.
Daar wjstJacques ook op.

In het landelijk protocol staat dat andere oorzaken uitgesloten moeten worden voordat hyperventilatie mag worden aangenomen.
Dan lijkt het er op dat er misschien een te snelle conclusie werd getrokken, maar nogmaals, in kan niet in hun hoofden kijken of ik gelijk heb.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 30 november 2007, 16:39:16
Een heel kenmerkend symptoom van asthma is expiratior piepen, en dat zouden die arts en vpk moeten weten. Als ze het niet hebben gehoord, zal het er wel niet zijn geweest. En van asthma ga je niet out om zomaar weer bij te komen... ik denk dat er in dit geval niet verkeerd gehandeld is ;)
Arts  www.alphalog.nl


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #27 Gepost op: 2 januari 2008, 21:24:52
Hyperventilatie is ook voor"profs" soms moeilijk te constateren, kijk maar hoeveel mensen met podb naar een ehbo gestuurd worden waar later blijkt dat ze hyperventileren. Je ziet / hoort duidelijk het verschil tussen een hyperventilatie en een astma aanval / bronchusspasme. Het probleem is groot als je een copd patient hebt met hyperventilatie, wat bij ons nog al eens voorkomt. Hyperventilatie patienten moeten soms bijzonder hard worden toegesproken / begeleid worden. Echter pas op bij hyperventilatie, ik heb nu twee maal hele nadelige gevolgen gezien bij een hyperventilatie aanval. 2 patienten op tientallen patienten dus zeer weinig, maar let wel op!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #28 Gepost op: 5 januari 2008, 13:05:16
Eigenlijk de casus lezen, schieten met een aantal vragen direct te binnen..

Wat was de aard en omvang van het evenement ?,
Wat was het omgevingsklimaat (buiten, binnen, luchtvochtigheid, temperatuur)
Wat zijn "de gebruiken" van de bezoekers,  eet en drink gedrag in de 24/48 uur voorafgaand aan het evenement.
Wat was de "trigger" van het plotseling ziek zijn ?

Mijn ervaring is metname bij grootschalige publieks evenementen, dat deze factoren van enorm belang zijn en zonder dat er in eerste instantie een relaties is, er vaak wel een relatie bestaat..
Zo blijkt dat een iets vaak niet geheel op zichzelf staat.. Ik vraag me af of dat in dit soort evenementen dat ook zo is..?