De vraagstelling wordt steeds verder uitgebreid
.
Laten we de verschillende onderwerpen even apart zetten:
1. Hoe komen extra bestrijdingseenheden op de eilanden?
Voertuigen worden altijd met de veerponten overgezet. Wel komt het in Friesland voor dat er extra personeel met behulp van de KNRM of met de SAR-heli van Leeuwarden (geldt voor de 4 friese eilanden en betreft dan veelal leidinggevend personeel) overgezet naar de eilanden. Voor Texel zal de pont vrijwel altijd het vervoer voor haar rekening nemen maar ook daar kan de heli van De Kooy of de KNRM behulpzaam zijn.
Veelal zijn hierover lokaal en/of regionaal afspraken gemaakt.
Wat je je wel moet realiseren is, dat de maximale spoedeisende klusgrootte wat beperkter is dan in dichtbebouwd gebied op het vaste land.
2. Hoe wordt het spoedeisend patiententransport vanaf de eilanden geregeld?
a. Via de SAR-heli van Leeuwarden (voor de 4 friese eilanden) of via de KNRM (tweede keus)
b. Met de veerpont (Texel) of de SAR-heli van De Kooy (Den Helder). De pont vaart zoals eerder aangegeven ook 's nachts in geval van een spoedtransport.
3. Hoe worden bijzondere politieenheden overgezet?
Bijna altijd met de heli. Alleen grotere groepen (denk aan ME bij bewaking van containers) komt wel eens met de pont. Ook bijzondere voertuigen (stel je voor dat je een waterwerper nodig hebt om het beruchte Oerol-publiek in het gareel te houden
) komen met de pont.
4. Standaard politiesterkte op de eilanden?
Geen idee....
5. Waar liggen die ponten als ze niet varen?
Aan de kant natuurlijk maar meer specifiek: buiten de dienstregeling ('s nachts) liggen ze bij de eilanden om vanaf daar direct inzetbaar te zijn voor vervoer naar de vaste wal in geval van calamiteiten...