Geen brandweer voor containerbrand

Auteur Topic: Geen brandweer voor containerbrand  (gelezen 2987 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Gepost op: 27 november 2007, 13:54:59
Toch wel een klein beetje verbaast las ik dit artikel:

http://www.hvzeeland.nl/nieuws.php?id=6684

Wat vinden jullie hiervan? Een brandweerinzet lijkt me in dit geval best op z'n plaats, er wordt regelmatig voor nog kleinere buitenbrandjes uitgerukt..  :-X




112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #1 Gepost op: 27 november 2007, 14:57:12
eigenlijk heb ik wel zoiets van dat de brandweer hier niet voor hoeft te rijden, maar ook zeker niet voor die andere kleine brandjes,

maar dat ligt niet aan de brandweer/centralisten maar aan de burgers. het lijkt me dat er toch eerst probeert om zo'n kleine brand te blussen voordat je belt? in dit geval vond ik deze brand (lijkt me) goed te blussen. dus de centralist zal waarschijnlijk wel hebben gevraagd om het vuur zelf uit te maken.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 27 november 2007, 15:29:24
"Toen er ook vlammen zichtbaar werden, belde de man het alarmnummer."

Volgens de website van het ministerie van binnenlandse zaken, www.112sos.nl:
Regelgeving voor het alarmnummer 112: Spoedeisende situaties
U kunt 1-1-2 bellen in geval van een ongeval of in elke andere situatie waarin elke seconde telt.

Gezien de foto lijkt me dit niet echt een spoedeisende situatie waarin elke seconde telt, de vraag kan dus zijn, is hier het alarmnummer terecht gebeld?

Verder zoekend op de site 112sos.nl kom ik dan meteen bij het volgende probleem: wie mag/kan ik dan wel bellen in dit geval?
Er is wel een kopje "Geen spoed, wel politie? Bel dan 0900-8844", echter, in dit geval zou ik graag advies van de brandweer hebben, niet van de politie.

Echter, waar vroeger de brandweer een eigen telefoonnummer had, is dit zo snel nergens meer te vinden!
Weet iemand of er richtlijnen zijn waarheen je moet bellen als je niet-spoedeisende brandweer-hulp wilt inroepen?
Is dit ook 0900-8844, en wordt je dan doorverbonden naar de brandweer?
Ook op www.brandweer.nl kan ik hier geen eenduidig antwoord op vinden.
Samen sterk in de hulpverlening!


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #3 Gepost op: 27 november 2007, 16:23:37
En wat dacht je ervan om in zo'n geval je telefoon neer te leggen en een emmer te halen?

Zonder al te oud te willen klinken maar waarom moet tegenwoordig alles door de overheid opgelost worden? Wat is er mis met simpele naastenhulp en gezond verstand?

Waarom moet voor ieder vlammetje tegenwoordig de brandweer komen, zeker de kleine buitenbrandjes zijn zo geblust met een emmer water, wat zand of mijn maatje 43.
Waarom moet bij iedere buitensluiting de brandweer of politie komen, zet een ladder richting dat open raam en je bent zo binnen, een slotenmaker is ook altijd nog een optie, voor een paar tientjes ben je binnen ipv een brandweerinzet van 6 man, meestal nog vrijwilligers ook die dus van hun andere baan komen.
Waarom moet voor iedere pijnlijke voet tegenwoordig een ambulance komen, bijna iedereen heeft tegenwoordig minstens twee auto's voor de deur en je zit zo bij de huisarts.
Waarom moet bij iedere aanrijding de politie komen, als er alleen wat blikschade is is een schadeformulier zo ingevuld, evt nog een GSM-foto erbij en klaar is kees. Werd twee weken geleden van achteren aangereden in de file, niemand vraagt hoe het met je is, het enige wat je hoort is moet ik de politie bellen? Waarom? Ik sta naast mijn auto, de ander staat naast haar auto verder alleen wat blikschade kom op zeg.

Oh en voor het nr van de brandweer, kijk eens in de telefoongids... Dit is wat er voor mij uitkomt:
Citaat

Brandweer
Bekijk KvK-gegevens Woningen: dimo.nl Zoek met Google Stuur als SMS E-mail
Poldermolen 8
3352 TH Papendrecht kaart|route  

Tel 078 6152057
 
Administratie / kazerne


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 27 november 2007, 16:51:02
In Amsterdam en O is het zo geregeld.



Ben het er totaal mee eens dat er veel mensen voor niets de brandweer bellen, praktijkvoorbeelden hier uit de regio zijn:

Telefoonboek in brand.
Prullenbak bij jongerenhangplek in brand.
Fiets in brand.
Prullenbak bij bushokje.
Plantenbak gemeente.

(Bovenstaande zonder uitbreidingsgevaar of gevaar voor omgeving).

Dit zijn in mijn ogen allen kleine brandjes waarvoor geen 8 man en een autospuit hoeft te worden opgeroepen / ingezet. Deze brandjes kun je gemakkelijk blussen met een tuinslang of emmer water. De politie heeft hier met Oud en Nieuw ook weleens een emmer in de wagen liggen, zodat zij even polshoogte kunnen gaan (na een 0900-8844 belletje) nemen, of daadwerkelijke brandweerinzet nodig is. Zo niet, dan gooien zij een emmertje water op het brandje.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #5 Gepost op: 27 november 2007, 17:55:00
En inderdaad, ook aan de gele kant speelt dit probleem, wel eerst een hele voorstelling uitspelen en vervolgens een ambulance nodig hebben voor 3 hele kilometers naar het Bronovo? (=dichtstbijzijnde ziekenhuis):

Citaat
Karin Bloemen in ziekenhuis na val Uitgegeven: 27 november 2007 12:57

AMSTERDAM - Karin Bloemen is maandagavond in het ziekenhuis beland, nadat ze voor een optreden in het Circustheater in Scheveningen ongelukkig ten val kwam.
 
Vlak voor de 47-jarige cabaretière en zangeres het podium betrad, struikelde ze over een drempel.

Bloemen koos er echter voor om het optreden gewoon te doen. Ze excuseerde zich voor de pleister op haar hoofd en speelde de gehele voorstelling uit. Dit ondanks het feit dat ze om de twee minuten met een doekje het bloed van haar gezicht moest vegen.  

Direct na het optreden werd Bloemen met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

Hechtingen

Hoewel eerder gesproken werd van een lichte hersenschudding, blijkt dit nu toch niet zo te zijn, meldt haar management. Wel waren enkele hechtingen noodzakelijk. Geplande optredens van Bloemen gaan gewoon door.

Bron: www.nu.nl


Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Reactie #6 Gepost op: 27 november 2007, 18:19:37

Volgens de website van het ministerie van binnenlandse zaken, www.112sos.nl:
Regelgeving voor het alarmnummer 112: Spoedeisende situaties
U kunt 1-1-2 bellen in geval van een ongeval of in elke andere situatie waarin elke seconde telt.

Gezien de foto lijkt me dit niet echt een spoedeisende situatie waarin elke seconde telt, de vraag kan dus zijn, is hier het alarmnummer terecht gebeld?

Verder zoekend op de site 112sos.nl kom ik dan meteen bij het volgende probleem: wie mag/kan ik dan wel bellen in dit geval?
Er is wel een kopje "Geen spoed, wel politie? Bel dan 0900-8844", echter, in dit geval zou ik graag advies van de brandweer hebben, niet van de politie.

Echter, waar vroeger de brandweer een eigen telefoonnummer had, is dit zo snel nergens meer te vinden!
Weet iemand of er richtlijnen zijn waarheen je moet bellen als je niet-spoedeisende brandweer-hulp wilt inroepen?
Is dit ook 0900-8844, en wordt je dan doorverbonden naar de brandweer?
Ook op www.brandweer.nl kan ik hier geen eenduidig antwoord op vinden.




Ik bel gewoon het rechtstreekse nummer van de brandweer Alarmcentrale, dat gaat wat sneller ;)


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #7 Gepost op: 27 november 2007, 19:00:43
Ik bel gewoon met 0900-8844, daar de brandweer centralisten in eenzelfde gebouw zitten. Vaak word ik na de melding even gecontact door de Meldkamer Brandweer om even het wel en wee te bespreken.

Twee maal gehad, twee maal containerbrand. Ik probeer ze in ieder geval altijd zelf te blussen, maar bel wel eerst voor overleg met de brandweer. Mocht er dan onverhoopt iets verkeerd gaan heb ik in ieder geval gehandeld naar de aanwijzingen van de centralist.

Alleen allebei de keren kreeg ik de mededeling "Ach, we komen het containertje wel even volpompen met water!"

Overleg in m.i. in ieder geval geen overbodige luxe, maar direct 1-1-2 bellen vind ik nogal wat.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #8 Gepost op: 27 november 2007, 19:04:41
...
Alleen allebei de keren kreeg ik de mededeling "Ach, we komen het containertje wel even volpompen met water!"
...

Is dan toch wel weer zonde dat ook zij er blijkbaar niet meer voor burgerinitiatief open staan  :(


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #9 Gepost op: 27 november 2007, 19:39:39
Toch wel een klein beetje verbaast las ik dit artikel:

http://www.hvzeeland.nl/nieuws.php?id=6684

Wat vinden jullie hiervan? Een brandweerinzet lijkt me in dit geval best op z'n plaats, er wordt regelmatig voor nog kleinere buitenbrandjes uitgerukt..  :-X

De hulpdiensten achtten verdere inzet echter niet nodig

De hulpdiensten is in dit geval dus gewoon één centralist. Beetje sterk verhaal. Zou het verhaal liever ook eens van de andere kant willen horen. Kan me niet voorstellen dat de centralist zegd , we komen niet. Er zou maar eens iets mis gaan (gasflesje in de container noem maar op) Dan heeft de centralist toch wel een en ander uit te leggen. Maar vooralsnog heb ik er mijn twijfels over.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.