want als je iemand 10 uur laat wachten op een dokter in de wachtkamer, zou ik precies het zelfde gaan doen.
Dan moet je met die kleine dingen die helemaal niet in de SEH thuishoren ook lekker naar de huisarts gaan, zoals ook aan de telefoon al geadviseerd wordt. En niet eigenwijs toch in de seh wachtkamer gaan zitten.
en moet je die meldkamer es zien een hele boel centralisten. terwijl hier in NL maar hooguit een paar centralisten op 1 meldkamer zitten.
De ligt misschien aan de grootte van 't gebied....
In onze meldkamer zitten ook zo'n 40 centralisten, en in de meldkamer in London zitten er over de 100, dus dat hoeft niks te zeggen.
de centralist die moet niet alle ritjes aannemen. kortom het hele systeem deugt op sommige punten niet als je als klant/patient wordt gedwongen om dat soort geintjes uit te halen.
De opleiding tot centralist in de states is inderdaad maar 'n korte cursus, er wordt uitgevraagd aan de hand van 'n bepaald map systeem en er wordt al snel een ambulance gestuurd met een hoge urgentie voor iets wat eigenlijk helemaal niet de hoofdklacht is.
Stel iemand heeft last van kramp die maar niet weggaat en vraagt een kennis 911 te bellen, er wordt dan aan die kennis gevraagd of de ademhaling normaal is. Degene met kramp ademt wellicht een beetje sneller dan normaal, en dus zegt de leek 'nee'.
Volgens hun triage systeem wordt er dan direct een ambulance gestuurd voor 'breathing difficulties' terwijl dat dus helemaal niet de orginele klacht is, de ademhaling van de patient is helemaal geen probleem, maar toch staat er 4 minuten later een ambulance voor de deur.
Ik heb betreffende centralisten triage map recent toevallig nog in handen gehad en eens doorgebladerd en was soms echt verbaasd over wat ik las.
Men heeft hier enkele delen van die map overgenomen, maar dan gelukkig wel veel verder uitgebreid.
Doch zitten ook hier geen verpleegkundigen op de meldkamer en dat vindt ik eigenlijk wel jammer, want hoeveel ik veel punten in het Engelse ambulancesysteem beter vindt als in Nederland/Belgie heb ik toch echt veel betere ervaringen met de Nederlandse 112 centralist dan met de centralisten hier of de Belgische brandweermannen die op de 100 de telefoon aannemen.