Beste Anouk,
Jazeker bestaan er een uitgebreide EHBO-cursus, is aan een flink aantal universiteiten te volgen: Geneeskunde... het flauwe is, zelfs als je die opleiding gevolgd hebt ben je nog steeds niet overal toe bevoegd...
Begin nu eerst eens met een basale EHBO-cursus waarin je ongelooflijk veel nuttige dingen geleerd worden waarmee je 99 van de 100 situaties best aardig mee de baas kan zijn. Mocht dit je nu bevallen kan je altijd eens verder kijken voor verdieping zoals EHBO bij kinderen, EHBO bij drugs, etc. stuk voor stuk opleidingen die je in de praktijk veel vaker nodig zult hebben dan het doen van een coniotomie met een balpen en je Zwitserse zakmes
Verder wil ik je er graag op wijzen dat ten eerste lang niet alle info die op internet te vinden is klopt (hoewel ik dat jou als webdesigner toch zeker niet hoef te vertellen...). Ten tweede kan je de theorie wel kennen dat wil nog niet zeggen dat je de praktijk beheerst. Ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken dat je dan misschien wel de theorie van de beademingsballon kent het je toch niet zal lukken iemand fatsoenlijk daarmee te beademen. Hoeft gelukkig ook niet, mond-op-mondbeademing is voor jou als EHBO-er meer dan voldoende. Als laatste wil ik je erop wijzen dat een handeling nog altijd het makkelijkste aan te leren is, het stellen van de indicatie, oftewel de beslissing een handeling wel of niet te doen, is vele malen moeilijker en gevaarlijker en dat leer je al helemaal niet uit de theorie.
Jazeker bestaan er voor artsen en verpleegkundigen opleidingen zoals ATLS (Advanced Trauma Live Saving en dus niet ALTS zoals jij blijkbaar op het internet gevonden hebt, zie mijn eerste punt hierboven), deze opleidingen borduren voort op de vele jaren opleiding en ervaring die zij hiervoor gevolgd/opgedaan hebben.
Dus nogmaals volg een doodnormale EHBO-cursus, dit zal je meer dan genoeg kennis geven om de meeste situaties de baas te kunnen.
P.S. ik heb laatst op wikipedia een verdomd interessant artikel over webdesign gelezen, denk je dat ik bij het bedrijf waar jij werkt kan komen werken als webdesigner?