Hoewel ik het verder volledig met je eens bent dat wanneer je iets alleen ooit een keer op tv gezien hebt je het nooit uit zal moeten voeren heeft Jim wel gelijk.
Maar er staat wel duidelijk dat 't enkel geldt voor iemand die, :
b. hij redelijkerwijs mag aannemen dat hij beschikt over de bekwaamheid die vereist is voor het behoorlijk uitvoeren van de opdracht.En daarmee denk ik eerder aan 'n student verpleegkunde/geneeskunde die bijvoorbeeld tijdens de studie heeft geleerd te canuleren, en dat tijdens stage ook al heeft toegepast en er is bekwaam is is, maar nog niet bevoegd omdat de opleiding nog niet afgerond is.
Iemand die eens 's iets op 't internet gezien heeft maar er verder totaal geen verstand van heeft valt daar echt niet onder.
jij als Brits opgeleide EMT toch in een daadwerkelijk noodgeval in NL meer zou kunnen/mogen doen dan anders (immers officiëel heb jij geen extra bevoegdheden in NL
Ik heb als Britse Paramedic in Nederland inderdaad geen extra bevoegdheden, die heb ik enkel hier, want paramedic is net als verpleegkundige een beschermde titel en handelingen (o.a. intuberen/canuleren/drugs toedienen) die ik hier uitvoer zijn hier ook voorbehouden handelingen en vallende ook ander een soortgelijke wet als de Nederlandse big wet.
Maar ookal ben ik dan in Nederland niet bevoegd, ik ben er wel bekwaam in en zou 't dus in geval van acute nood inderdaad kunnen toepassen en me beroepen op die wet.
Als er geen artsen of ambulance in de buurt zijn, bijv. in het vliegtuig, op het plattenland of in het bos dan moet ik zelf dingen kunnen proberen.
Zelf dingen kunnen proberen ?? Het is geen gerecht waarvan je niet weet hoe je 't precies moet maken en waarbij je dus maar wat dingen (ingredienten) gaat proberen...
Als je met mensenlevens bezig bent kan je niet in 't wilde weg maar dingen van tv "even gaan proberen", 1 foutje, zeker als je absoluut niet weet waar je mee bezig bent kan al fataal zijn.
Met jouw attitude ben je niet levensreddend bezig maar levensgevaarlijk.
Precies.
Je bent geen enkele ehbo ervaring, gaat volgend jaar pas de cursussen volgen, maar bent nu al gefrusteerd dat je geen " gaatjes in de borst mag prikken" of een conotomie mag uitvoeren, waarvan je denkt dat je weet wat 't inhoudt terwijl je daar duidelijk totaal geen verstand van hebt...