Portofoonverkeer storend voor s.o.?

Auteur Topic: Portofoonverkeer storend voor s.o.?  (gelezen 5212 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Gepost op: 30 november 2007, 11:52:50
Ik ben unitleider in een kantoorgebouw met meer dan duizend werknemers. Ten behoeve van calamiteiten zijn er dagelijks 2 unitleiders en zo'n 10 EHBO'ers/BHV'ers per portofoon oproepbaar.

Gisteren hadden we een onwelwording in het gebouw. Daar werd 1 unitleider, 1 EHBO'er en iemand van de beveiliging heen gestuurd. In de kamer waar het s.o. lag (flauwgevallen, tintelende vingers, bult op hoofd wegens stoten bij flauwvallen, overgegeven, veel zweten) waren toen bovengenoemde 3 personen en 1 of twee collega's. Deze lieten zich niet wegsturen toen er vanwege de rust voor het s.o. om werd gevraagd.

Ikzelf ben t.b.v. opvang en doorgeleiding ambulance(personeel) als tweede unitleider buiten gebleven met nog twee andere EHBO'ers.

Bij de evaluatie vertelde de 1e unitleider zich erg gestoord te hebben aan de vele personen in die kamer. Meerdere mensen die zaten uit te vragen, collega's van het s.o. die in die kamer bleven. Zij is toen halverwege de inzet vertrokken. Uit ergernis en vanwege de rust voor het s.o. Na afloop heb ik e.e.a. teruggecommuniceerd naar de betreffende collega's van het s.o. Deze zeiden echter zich op hun beurt te hebben gestoord aan het rumoer van de portofoons, waardoor het voor het s.o. nogal lawaaierig zou zijn geweest. Er moest immers via de meldkamer beveiliging om een ambulance worden gevraagd, deze moest vragen van de CPA terugkoppelen en aangeven dat ambu onderweg was etc.  Over datzelfde kanaal was ik als 2e unitleider aan het communiceren om die twee extra BHV'ers te krijgen t.b.v. opvang ambulance etc. Kortom: het nodige portofoonverkeer was idd te horen in die kamer.

Mijn vraag is: hoe zorg je dat hulpverleners én bereikbaar zijn voor de meldkamer/anders BV'ers maar toch zonder teveel herrie hulp kunnen verlenen aan een s.o.?


Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #1 Gepost op: 30 november 2007, 11:58:37
Tarie,

dat is heel vervelend allemaal. Maar je wilt inderdaad gegevens door blijven geven. Wij deden het als volgt: 1 helper bij het slachtoffer. Deze richt zich alleen op het slachtoffer. Een ploegleider en een extra BHV-er buiten de ruimte die kunnen overleggen met de eerste hulpverlener. Communicatie via deze personen en de portofoon zacht zetten. De ploegleider heeft het overzicht en kan de communicatie aansturen >:D
It's me!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 30 november 2007, 19:03:19
Mijn persoonlijke ervaringen op dit gebied zijn dat je het soms niet kunt voorkomen, aan de andere kant, als er veel mensen in een ruimte zijn dan lijkt het mij toch noodzakelijk om een aantal personen uit te ruimte te verwijderen.
Dit ook voor de ''lucht'' om het slachtoffer heen.

Mocht je zelf ook last hebben (of de indruk krijgen dat andere er last van hebben) dan kun je natuurlijk altijd een aantal goed passende oordopjes aanschaffen welke je op een porto kan aansluiten, zo heb je als voordeel dat je EN geen overlast veroorzaakt en dat niet iedereen hoord wat je collega's zeggen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #3 Gepost op: 30 november 2007, 19:52:56
de oordopjes zijn inderdaad een hele goede optie. die gebruik ik zelf bij voorkeur ook, niet iedereen hoeft immers mee te luisteren. is ook wat minder lawaaiig en beter voor so. maar daarnaast vind ik wel dat hoe minder mensen er in de ruimte aanwezig zijn des te beter is dat voor het so, en de 'werksfeer' van de hv-ers.  over de collega's/vrienden/kennisen van so wordt in de meeste gevallen wordt gehanteerd dat er 1 'begeleider' mag blijven en de rest gewoon wordt verzocht (lees gedwongen)te vertrekken. over collega's van so die zeggen dat ze zich storen aan portofoonverkeer, wat mij betreft: onzin. want ten eerste ze zijn zelf ook erg storend beziggeweest, en vind ik dus niet dat zij het recht hebben om te klagen over overlast, (de pot verwijt de keten ::) ;D ) portofoon verkeer is gewoon nodig bij een goede hulpverlening. bovendien zal het so dat voor lief nemen en blij zijn dat hij/zij geholpen wordt.


een tip: je gaat in eerste instantie met 2 ehbo-ers + 1 tas/koffer tp.  nummer 1 neemt de portofoonverkeer en organisatorische zaken voor zijn rekening neemt, en dar nummer 2 zich richt op de so en de daadwerkelijke hulpverlening. zo blijf je de rust bewaren voor het so. het beste is dan dat dit van te voren bekend is zodat er geen onduidelijkheid kan ontstaan. verstandig is dat beveiliging ook aanwezig is.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #4 Gepost op: 30 november 2007, 23:30:34
Is denk ik ook een kwestie van veel oefenen. Ik ben een tijdej waarnemend coordinator BHV geweest in dit pand en ik oefende toen bijna iedere week. Dan kwamen er ook wel dingen bovendrijven waar je van leert. De huidige coordinator heeft een broertje dood aan oefenen zo lijkt het wel: in 6 maanden tijd niet 1 keer  :(

Maar de gegeven tips kan ik wellicht goed gebruiken. Vooral dat van dit oordopjes is een goeie. En inderdaad 1 hulpverlener in de gang voor portofoonverkeer.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 1 december 2007, 01:45:22


Maar de gegeven tips kan ik wellicht goed gebruiken. Vooral dat van dit oordopjes is een goeie. En inderdaad 1 hulpverlener in de gang voor portofoonverkeer.

Ik denk zeker, dat in het geval van BHV er goed ge-oefend moet worden, misschien ook een tip om een boekje met portofoonprotocollen mee te nemen in de lesstof van BHV'ers, uit ervaring weet ik dat er vaak mensen zijn die als BHV'er opeens een portofoon vast krijgen, en eigenlijk de bepaalde disipline niet kennen, ook dat maakt gesprekken soms (te) lang.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #6 Gepost op: 1 december 2007, 09:50:41
Nou, ik heb zelf voor alle BHV'ers in ons pand een instructie portofoongebruik geschreven. Maar dat gaat meer over het hoe en waarom van de portofoon en de manier van spreken door de portofoon en niet zo zeer het gebruik van de portofoon in relatie tot evt. overlast voor het slachtoffer.

Liefhebbers kunnen mij PM'en en die wil ik best een afschrift mailen. Nooit verkeerd dat er door anderen kritisch naar gekeken wordt c.q. dat anderen aanvullingen maken.  ;)

Zit alleen de hele dag op de dierenambu dus kan pas vanavond laat of morgen reageren.   :-\
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 2 december 2007, 21:57:43
Portefoons zijn vooral nodig voor de logistieke aspecten.
Alles wat er via portofoons gecomunniceerd wordt, moet de dag erop in de krant geplaatst mogen worden.
Bij gebrek aan C2000 communicatie zijn scannerfanaten op zoek naar nieuwe sensatiebronnen  ;D


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #8 Gepost op: 2 december 2007, 23:16:55
Nou, er lijkt mij weinig spanning in zitten dat de Delta 11 met de Delta 15 en Delta 19 naar gebouw Romeo gaan teneinde de ambulance op te vangen via entree Sierra 2A ;D
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #9 Gepost op: 3 december 2007, 01:42:37
Waarom maken jullie geen gebruik van de telefoon in dit soort situaties?

 Het lijkt mij dat de wil van de BHV-ploeg tijdens een calmiteit ten alle tijden wet is. Omstanders dienen ten alle tijden tijdens een calamiteit de aanwijzingen van de BHVploeg op te volgen. Het lijkt mij erg zinvol om dit aspect binnen het bedrijf nog eens heel duidelijk te maken.

 Het is natuurlijk ook heel belangrijk om de BHV ploeg te oefenen om om te gaan met dit soort scenario's. De BHVploeg moet heel duidelijk en strikt de omstanders weg kunnen sturen. Dat vereist de nodige oefening en een heldere instructie naar alle medewerkers binnen het bedrijf.