externe defibrilator

Auteur Topic: externe defibrilator  (gelezen 18193 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

jabmarijnissen

• Forum gebruiker
Gepost op: 4 december 2007, 19:54:21
Vandaag had ik cursus (vca)in de pauze hadden wij het met de docent over het gebruik van een externe defribilator,je ziet ze op steeds meer plekken (winkelcentra  bedrijven)maarwat was de stelling, is het nou zo makkelijk zoals het word beweerd
met name als een persoon een hartstilstand krijgt is hij vaak erg bezweet,en mogelijk is er een pasemaker bij de patient ingebacht,zo zei hij ook dat als je zoiets aantreft is het ook vaak dat diegene die probeerd het leven te redden toch in aanraking is met het slachtoffer, Op het moment dat er een schok word toegedient krijgt diegene die toch in aanraking is met het slachtoffer de schok en niet het slachtoffer

kan iemant mij uitleggen waar men nog meer rekening mee moet houden?????

kamphuis

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 4 december 2007, 20:04:16
Ja hoor, een AED bedienen is vreselijk makkelijk: twee pads plakken en luisteren naar wat het apparaat zegt. Een bezwete huid veeg je even droog , een harige borst scheer je een beetje en een pacemaker maakt niets uit. En áls je per ongeluk het slachtoffer aanraakt tijdens de schok dan gaat maar een klein gedeelte van de stroom naar de 'aanraker': het merendeel stroomt gewoon van de ene naar de andere pad, via het hart van het slachtoffer.

Aleen: schokken geven zonder te reanimeren heeft geen zin, dus dat moet je wél kunnen.

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #2 Gepost op: 4 december 2007, 22:52:32
sorry... een pacemaker maakt niets uit??

Volgens mij wel degelijk. De meeste pacemakers zitten onder het rechter sleutelbeen, waar je ook een "pad"  plakt. Stroom zoekt de weg van de minste weerstand, dus gaat via het draadje van de pacemaker... De schok wordt dus veranderd in een plaatselijke verbranding van het hart; tenminste, zo is mij het uitgelegd. Je dient tenminste 3 centimeter vann de pacemaker te plakken, of anders 1 pad op de rug, en 1 pad op de borts, als er geen andere mogelijkheid is..

Onderzoek heeft uitgewezen dat het aanraken van het s.o. tijdens de schok wel degelijk fatale gevolgen kan hebben voor de hulpverlener

Vandaar dat de minister ook een opleiding AED heeft aanbevolen (NIET verplicht gesteld)
Correct me if I'm wrong !!

Grtz

Peter

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 4 december 2007, 23:22:20
Enne, hoe weet je zeker dat iemand een pacemaker heeft?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Cor B.

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 4 december 2007, 23:37:03
Ja Peter, zo heb ik het ook geleerd.
Maar is een opleiding niet veplicht voor een leek om een AED te bedienen?
Cor
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.

Marjo

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 december 2007, 00:22:38
Hoi!
Een paar reacties van mij  ::)wat ik ervan heb geleerd en weet, natuurlijk!!!) als ik verkeerd zit hoor/lees ik het graag!:
- In geval van die pacemaker In 9 van de 10 gevallen wordt een pacemaker toch links ingezet?(ivm rechtshandig zijn en de mobiele telefoon), terwijl de plakker rechts vlak onder het sleutelbeen moet worden geplakt. Alleen vaak bij linkshandigen of bij complicaties aan de linker kant van het lichaam wordt de pacemaker rechts gezet. Vaak kan je hem ook zien zitten vooral bij iemand die ligt, wat in die situatie ook het geval is. Is die pacemaker er moet je de pad er ongeveer 3 cm onder plakken.
- Je mag absoluut geen contact maken met het slachtoffer. Daar let je ook op als de AED aan het laden is. Dat jijzelf en de omstanders geen contact maken. Stroom neemt de weg van de minste, dus kortste weerstand maar is niet 100 % zeker. Het blijft een schok! Dus kan fataal zijn, maar net wat de situatie van diegene is.... Dus waarom dan niet op safe spelen? Net zoals een slachtoffer die op een natte of metalen ondergrond ligt.
- AED-bediening door "leken". De fabrikanten gaan ervoor dat iedereen de AED kan bedienen. Maar ondanks de AED moet je nog wel reanimeren. En dat kan nog lang niet iedereen! Je moet al de reanimatie starten terwijl de AED nog moet worden gehaald bijvoorbeeld. En na een shock moet ook weer worden gereanimeerd. Ook als er geen shock wordt geadviseerd moet de reanimatie worden gestart. Allemaal redenen om niet zo maar een AED te gebruiken als je niet kan reanimeren en niet weet hoe zo'n apperaat werkt.
- Ik weet niet precies wat de richtlijnen zijn t.o.v. het bedienen van een AED als je wel dan niet in bezit bent van een bedienerscertificaat. Ik denk dat er nog geen duidelijke 'regeltjes' voor zijn, anders hoor ik het graag!
Ik vind dat men zelf zo wijs moet zijn om alleen een AED te gebruiken als je ook kan reanimeren. Dan even in het midden laten of je dan gecertificeert bediener bent of niet.
Groet, Marjo.

helm

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 5 december 2007, 08:25:03
Onderzoek heeft uitgewezen dat het aanraken van het s.o. tijdens de schok wel degelijk fatale gevolgen kan hebben voor de hulpverlener
Welk onderzoek? Waar en waarin gepubliceerd?

Vandaar dat de minister ook een opleiding AED heeft aanbevolen (NIET verplicht gesteld)
Welke Minister en waar staat dat?

Michel D.

• POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 5 december 2007, 08:36:04
Een pacemaker zie je 'onder de huid zitten', of je hebt een litteken wat jou moet vermoeden dat er wellicht een pacemaker aanwezig is. In dat geval plak je de elektrode niet OP de pacemaker, maar ernaast, waarbij je wellicht ietsjes afwijkt van hetgeen op de elektroden staat qua positionering.

Verder geldt; volg gewoon de instructies op die de AED geeft, houdt afstand tot het slachtoffer en let hierbij ook op eventuele omstanders. Geef duidelijk aan wanneer je de schokknop gaat indrukken.

M.b.t. reanimeren door leken: handen midden op de borst plaatsen (ter hoogte van de tepellijn, in ieder geval nier te laag) en 30 keer stevig de borst indrukken (1/3 van de torsohoogte) met een tempo van 100x per minuut. Kan of durf je geen mond op mondbeademing te geven, dan stelt de Nederlandse Reanimatieraad dat dit onderdeel achterwege kan blijven. Er volgt dan een oneindig aantal borstcompressies, totdat iemand het van je overneemt (liefst na 2 minuten) of als ambulancepersoneel zegt het van je over te nemen.

René: voor de betreffende tekst dat AED- opleidingen in Nederland niet verplicht zijn om een AED te kunnen bedienen: gebruik even de zoekfunctie op het forum. Natuurlijk zijn opleidingen aan te bevelen.  :)

groet,

Michel

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #8 Gepost op: 5 december 2007, 13:26:48
Overigens is het zo dat bij voorkeur uiteraard de pacemaker wordt ontzien, maar wanneer de defibrillatorpad "per ongeluk" toch op de pacemaker wordt geplakt is dit niet het einde van de wereld.

De pacemaker zal dan uiteraard wel in het ziekenhuis moeten worden vervangen.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

kamphuis

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 5 december 2007, 21:32:58
Mijn reactie op het eerst geplaatste artikel was uitsluitend bedoeld om de angst voor AED-gebruik weg te nemen.
Natuurlijk is het beter om een rechts geplaatste pacemaker te ontzien/te 'respecteren' (evenals de tepels), maar liever óp de pacemaker plakken dan helemaal niet. Liever de electroden verkeerd om geplakt (linsboven en rechtsonder) dan helemaal niet. Van sterfgevallen van omstanders/hulpverleners die een schok kregen heb ik nog nooit gehoord, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurd is.
Leer dat AED-gebruik door een leek niet schadelijk is, om de aarzeling om hem te gebruiken weg te nemen. Dat geldt overigens ook voor BLS: beter slecht gereanimeerd dan helemaal niet. Natuurlijk zijn cursussen erg belangrijk, maar beginnen met reanimeren als het nodig is, is veel belangrijker.