externe defibrilator

Auteur Topic: externe defibrilator  (gelezen 18191 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #40 Gepost op: 11 december 2007, 01:16:25
Jouw getallen wijken af van de ERC-normen:

Bifasische defibrillator: 20A max gedurende 10,5 msec (RLB-waveform) of 15,5 msec (BTE waveform)
Monofasisch: 50 A max gedurende 12 msec (MSD waveform) of max 20 A gedurende 30 msec (MTE waveform)

De lichaamsweerstand is gemiddeld 70-80 Ohm.

Maar wat je met je rekenarij nou eigenlijk wil zeggen, snap ik niet. Bij normaal gebruik is een AED/defibrillator NIET GEVAARLIJK.

Dan heb niet ik, maar meditronic een probleem omdat de genoemde kengetallen uit de service manual van de LP500 overgenomen zijn.

We zijn het verder eens:
- je snapt het inderdaad niet, dus begeef  je je op glad ijs als je zegt dat ik broodjes aap verkoop.
- bij normaal gebruik, dus geen contact met het so tijdens het klappen, is de AED niet in die zin niet gevaarlijk.

kamphuis

• Gast
Reactie #41 Gepost op: 11 december 2007, 02:07:35
We zijn het verder eens:
- je snapt het inderdaad niet, dus begeef  je je op glad ijs als je zegt dat ik broodjes aap verkoop.
- bij normaal gebruik, dus geen contact met het so tijdens het klappen, is de AED niet in die zin niet gevaarlijk.

Ik weet als AED-instructeur heel goed waarover ik praat.

Jouw stelling dat het aanraken van een slachtoffer tijdens een schok dodelijk kan zijn is niet op feiten/onderzoek (evidence based) gebaseerd, maar op eigen berekeningen , waarbij je ook nog eens discutabele waarden gebruikt. Kom nou eens met één voorbeeld van iemand die een 'doodklap' kreeg. Kun je dat niet dan verkoop je een broodje aap. Maar daar was je zelf ook al van overtuigd ("Jullie hebben me overtuigd, ze hebben me blijkbaar op de HTS broodjes aap verkocht").

Terwijl jij je sommetjes uitrekent, leer ik mijn cursisten gewoon dat ze een AED moeten gebruiken als dat nodig is.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #42 Gepost op: 11 december 2007, 02:43:45

Ik weet niet hoeveel schokken er per jaar uitgedeeld worden, hoevaak er contact met het so is tijdens het klappen, hoeveel een geleidend contact met het so hebben, hoeveel een schok krijgen en tenslotte hoeveel er ernstig / fataal letsel aan overhouden.

Zoals al meerdere keren, met literatuur onderbouwd, is gezegd: dodelijke klappen door het vasthouden van een SO komen niet voor.
Arts  www.alphalog.nl

Karim

• Gast
Reactie #43 Gepost op: 11 december 2007, 03:03:58
Ik vind dit een ongelofelijk verhaal.
- iedereen weet dat een defibrillator geen speelgoed is, zelfs een stgiaire; ik kan mij niet voorstellen dat een paramedic ooit zou toestaan dat iemand paddles tegen hem aan zet, zeker niet als zij het apparaat heeft horen opladen;
- bij het checken van de defibrillator kan inderdaad een stroomstoot gegeven worden (hoewel dat geen controle is die bij elke overdracht hoeft te worden gedaan); een lage stroomstoot is gebruikelijk; vraag is of die voldoende is om door kleding heen te leiden tot fibrilleren
- in Nederland worden steeds vaker pads in plaats van paddles gebruikt; ik weet niet hoe dat in Engeland is;

Betreffende stagaire was van St. John's (een soort rode kruis vereniging) en als ik me 't goed herinner rond de 18 en wou ''t enkel als grapje doen zo stond in het artikel.
Uiteraard heeft betreffende paramedic daar nooit toestemming voor gegeven, zijn draaide zich om en kreeg direct de peddles tegen zich aan.

Op al onze voertuigen zit momenteel een Zoll E series, maar toen ik begon hier zat er op de meeste voertuigen (en nu nog steeds op enkele reserve voertuigen) een lifepak 12 en die heeft wel padles inplaats van pads.

En bij 't checken van 'n defiribrator moet je wel eerst zelf die lagere stroomsterke instellen, als ik ons apparaat aan zat en direct op charge duwt wordt ie geladen met 200 Joule. Dus als ik ga testen van 't begin van 'n dienst zet ik dat eerst terug naar 30 joule voordat ik de shock toedien (via de speciale kabels) en zo controlleer of 't apparaat (en de printer) werkt.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #44 Gepost op: 12 december 2007, 01:08:35
Elk cursusboek, van welke organisatie ook, benadrukt dat tijdens de analyse en tijdens het toedienen van de schok het slachtoffer niet aangeraakt mag worden.
Laten we het er op houden dat ze dat niet voor niets benadrukken en het dus verstandig is om deze aanwijzing na te leven.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #45 Gepost op: 12 december 2007, 08:23:51
Dat heeft er mee te maken dat de AED dan de analyse afbreekt omdat gedetecteerd wordt dat het so aangeraakt wordt...
Arts  www.alphalog.nl

helm

• Gast
Reactie #46 Gepost op: 12 december 2007, 08:39:46
Dat heeft er mee te maken dat de AED dan de analyse afbreekt omdat gedetecteerd wordt dat het so aangeraakt wordt...

De technologie bestaat al om te analyseren tijdens het masseren, mits er consequent goede massages gegeven worden.

Kanarie

• Gast
Reactie #47 Gepost op: 12 december 2007, 08:45:36

.... en er dus geen goede analyse kan plaatsvinden. Door schade en schande wijs geworden ;) weet ik ook dat je geen ECG kunt draaien als je tegen het bed van de patient leunt.

De technologie bestaat al om te analyseren tijdens het masseren, mits er consequent goede massages gegeven worden.
Hmmm... misschien dat die apparaten nog niet overal gebruikt worden dan?

Maar goed, dit gaat over de analyse. Iemand al case-reports of onderzoeken gevonden over overdracht van de schok zelf? Ik neem aan dat zoiets ook wel gemeten wordt als een nieuw type AED getest wordt. Zouden daar geen gegevens van zijn?

kamphuis

• Gast
Reactie #48 Gepost op: 12 december 2007, 10:11:07
Elk cursusboek, van welke organisatie ook, benadrukt dat tijdens de analyse en tijdens het toedienen van de schok het slachtoffer niet aangeraakt mag worden.
Laten we het er op houden dat ze dat niet voor niets benadrukken en het dus verstandig is om deze aanwijzing na te leven.

Het aanraken van het slachtoffer kan bewegingsartefacten veroorzaken. Dat is wat de AED constateert, waarna de analyse wordt afgebroken, wordt gewaarschuwd en opnieuw een analyse wordt gestart.
Tijdens het toedienen van de schok mag het slachtoffer niet aangeraakt worden om te voorkomen dat helpers een stroomstoot krijgen.
Voor een goede behandeling en veiligheid voor de helpers moeten deze instructies dus inderdaad gewoon worden opgevolgd.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #49 Gepost op: 12 december 2007, 17:28:08
Er zijn ongetwijfeld uitgebreide metingen uitgevoerd door de fabrikanten en deze zijn ongetwijfeld vastgelegd in een technisch constructiedossier.
De consumenteninfo over de aed kun je vergelijken met de tabellen die je op voedingsmiddelen gezet moeten worden. Je mag niet liegen, maar je hoeft ook niet alles te vertellen. Dat is een van de redenen dat de fabrikant voorschrijft geen contact te hebben met het so tijdens het toedienen van de schok.