Hoi!
Een paar reacties van mij
wat ik ervan heb geleerd en weet, natuurlijk!!!) als ik verkeerd zit hoor/lees ik het graag!:
- In geval van die pacemaker In 9 van de 10 gevallen wordt een pacemaker toch links ingezet?(ivm rechtshandig zijn en de mobiele telefoon), terwijl de plakker rechts vlak onder het sleutelbeen moet worden geplakt. Alleen vaak bij linkshandigen of bij complicaties aan de linker kant van het lichaam wordt de pacemaker rechts gezet. Vaak kan je hem ook zien zitten vooral bij iemand die ligt, wat in die situatie ook het geval is. Is die pacemaker er moet je de pad er ongeveer 3 cm onder plakken.
- Je mag absoluut geen contact maken met het slachtoffer. Daar let je ook op als de AED aan het laden is. Dat jijzelf en de omstanders geen contact maken. Stroom neemt de weg van de minste, dus kortste weerstand maar is niet 100 % zeker. Het blijft een schok! Dus kan fataal zijn, maar net wat de situatie van diegene is.... Dus waarom dan niet op safe spelen? Net zoals een slachtoffer die op een natte of metalen ondergrond ligt.
- AED-bediening door "leken". De fabrikanten gaan ervoor dat iedereen de AED kan bedienen. Maar ondanks de AED moet je nog wel reanimeren. En dat kan nog lang niet iedereen! Je moet al de reanimatie starten terwijl de AED nog moet worden gehaald bijvoorbeeld. En na een shock moet ook weer worden gereanimeerd. Ook als er geen shock wordt geadviseerd moet de reanimatie worden gestart. Allemaal redenen om niet zo maar een AED te gebruiken als je niet kan reanimeren en niet weet hoe zo'n apperaat werkt.
- Ik weet niet precies wat de richtlijnen zijn t.o.v. het bedienen van een AED als je wel dan niet in bezit bent van een bedienerscertificaat. Ik denk dat er nog geen duidelijke 'regeltjes' voor zijn, anders hoor ik het graag!
Ik vind dat men zelf zo wijs moet zijn om alleen een AED te gebruiken als je ook kan reanimeren. Dan even in het midden laten of je dan gecertificeert bediener bent of niet.
Groet, Marjo.