externe defibrilator

Auteur Topic: externe defibrilator  (gelezen 18194 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #20 Gepost op: 9 december 2007, 03:24:55
Bovenstaande reactie is goed gefundeerd en overtuigend.

Kleine correctie: de frequentie van het Nederlandse/Europese stroomnet is 50 Hz. In de VS is die wel 60 Hz.

Ik had het over een grote kans, als er 100 mA door je lijf loopt.
De bifasische stroom heeft een vorm van een blokgolf en d.m.v. de fourieranalyse kon ik, maar anderen kunnen het nog steeds, bewijzen dat de blokgolf fysisch bestaat uit een groot aantal sinus vormige signalen met een grondfrequentie van ca 100 hz.

Kleine correctie wat betreft de AICD, deze geeft voor de meeste patienten een energie niveau af tussen de 10 en 20 joule.
Bovendien zitten de polen van de AICD dicht bij elkaar in het hart en bij de AED zitten de electrodes op de huid en is het energienivo zeker een factor tien hoger.

Dat moet toch ook verschil maken, tenminste dat hebben mijn leraren altijd geroepen.

De blokvorm kun je vinden op blad 108 van de technische documentatie LP500

De energie nivo's van de AICD kun je vinden in het handboek reanimatie 2004

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 9 december 2007, 09:17:32
Ik had het over een grote kans, als er 100 mA door je lijf loopt.
De bifasische stroom heeft een vorm van een blokgolf en d.m.v. de fourieranalyse kon ik, maar anderen kunnen het nog steeds, bewijzen dat de blokgolf fysisch bestaat uit een groot aantal sinus vormige signalen met een grondfrequentie van ca 100 hz.

Kleine correctie wat betreft de AICD, deze geeft voor de meeste patienten een energie niveau af tussen de 10 en 20 joule.
Bovendien zitten de polen van de AICD dicht bij elkaar in het hart en bij de AED zitten de electrodes op de huid en is het energienivo zeker een factor tien hoger.

Dat moet toch ook verschil maken, tenminste dat hebben mijn leraren altijd geroepen.

De blokvorm kun je vinden op blad 108 van de technische documentatie LP500

De energie nivo's van de AICD kun je vinden in het handboek reanimatie 2004

Lees dan nog eens goed wat ik schreef, kijk eventueel zelfs eens naar mijn bronnen  ;)

Het grootste deel van mijn tekst ging over een externe (manuele) defibrillator, de hulpverleners krijgen dan wel degelijk een flinke schok alleen blijkt uit de praktijk dat de gevolgen beperkt blijven.

helm

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 9 december 2007, 10:21:19
Ik weet dan ze onder meer in het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg de massages niet meer onderbreken tijdens het defibrilleren, op voorwaarden dat handschoenen gedragen worden en de CPREzy gebruikt wordt. Een onderzoekje van G.J. Noordergraaf.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 9 december 2007, 14:29:40
Lees dan nog eens goed wat ik schreef, kijk eventueel zelfs eens naar mijn bronnen  ;)

Het grootste deel van mijn tekst ging over een externe (manuele) defibrillator, de hulpverleners krijgen dan wel degelijk een flinke schok alleen blijkt uit de praktijk dat de gevolgen beperkt blijven.

Lees mijn reacties dan ook nog eens goed, het grootste gedeelte ging over als 1% van 10 Ampere is 100 mA door je lijf gaat, wat dan de gevolgen kunnen zijn.
Iedereen vindt dat ver gezocht omdat met handschoenen aan en ook nog een cprezy gebruikt wordt dat je dan door kunt gaan. Je hebt dan geen geleidend contact met het so en daar had ik het niet over.  

De gemiddelde BLS reanimant heeft meestal geen handschoenen bij zich en is in de meeste gevallen ook niet echt bewust bezig met het waarborgen van de eigen veiligheid.
Die moet dus stomweg geen contact maken tijdens het schokken.
Is mijn verhaal overdreven of zijn er zo weinig ongevallen omdat in de meeste AED cursussen, dat goed ingepeperd wordt ?
Het is opvallend dat bij de gerapporteerde ongevallen mensen betrokken zijn die daarmee beroepsmatig bezig zijn.
Of zou dat een vertekend beeld zijn omdat daarvan betere statistieken bijgehouden worden ?

Terugkomend op de schepen, op varende schepen, rijdende treinen en andere voertuigen kan de AED van slag raken door de trillingen en bewegingen die daarbij onvermijdelijk optreden. Maar op een metalen plaat of een natte vloer kun je veilig defibrilleren als je je aan de spelregels houdt.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 9 december 2007, 21:07:26
Zoals ik al schreef moet je de risico's van stroom niet onderschatten maar zijn er simpelweg in de medische literatuur (die gek is op unieke gevalsbeschrijvingen) geen gevallen bekend van doden tgv defibrillatie-schokken. Mocht jij anders gevonden hebben hoor ik het graag, tot die tijd blijf ik bij mijn standpunt ;)

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #25 Gepost op: 9 december 2007, 21:20:23
Ik heb ook eens eventjes gezocht maar kan werkelijk niks vinden.
Ik denk dat het hier om een broodje aap verhaal gaat, het is stroom en dus niet zonder gevaar maar om te zeggen dat je er dood aan kunt gaan... nee

Overigens heb ik enige twijfels over het verhaal van continue compressies tijdens het shocken ( met of zonder cprezy).
tijdens compressies heb je meestal op een of andere manier nog contact met je s.o. bv je zit ertegenaan of je hebt contact met bed waar de patient op ligt (ziekenhuissetting)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

kamphuis

• Gast
Reactie #26 Gepost op: 9 december 2007, 22:49:46
De gemiddelde BLS reanimant heeft meestal geen handschoenen bij zich en is in de meeste gevallen ook niet echt bewust bezig met het waarborgen van de eigen veiligheid.

De gemiddelde reanimIST heeft wel degelijk handschoenen aan (die zitten namelijk gewoon bij de AED)  en  is zich -mits opgeleid- wel degelijk bewust van het waarborgen van zijn eigen veiligheid.

Ik ken de verhalen van reanimisten die een schock hebben gekregen en er alleen een zwarte vingernagel aan overhielden. Over dodelijke ongevallen heb ik nog nooit gehoord. Niemand anders trouwens. Laten we het maar houden op een fabeltje.

Terugkomend op de schepen, op varende schepen, rijdende treinen en andere voertuigen kan de AED van slag raken door de trillingen en bewegingen die daarbij onvermijdelijk optreden.

Op varende schepen, in rijdende treinen en in vliegende vliegtuigen kan de AED gewoon gebruikt worden. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen (kleine bootjes die op het water 'klappen' of vliegtuigen in uitzonderlijk zware turbulentie/luchtzakken) zal de analyse afgebroken worden ("raak het slachtoffer niet aan"). Weer een fabeltje minder, zou ik zo zeggen.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #27 Gepost op: 9 december 2007, 23:41:04
Ik heb ook eens eventjes gezocht maar kan werkelijk niks vinden.
Ik denk dat het hier om een broodje aap verhaal gaat, het is stroom en dus niet zonder gevaar maar om te zeggen dat je er dood aan kunt gaan... nee

Overigens heb ik enige twijfels over het verhaal van continue compressies tijdens het shocken ( met of zonder cprezy).
tijdens compressies heb je meestal op een of andere manier nog contact met je s.o. bv je zit ertegenaan of je hebt contact met bed waar de patient op ligt (ziekenhuissetting)

Jullie hebben me overtuigd, ze hebben me blijkbaar op de HTS broodjes aap verkocht.
Maar waarom heb je twijfels over wat Rene schreef, ik begreep van jullie dat het allemaal verschrikkelijk overdreven.

Karim

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 10 december 2007, 01:14:40
Over dodelijke ongevallen heb ik nog nooit gehoord. Niemand anders trouwens.

Ik ben nog op zoek naar 't artikel maar de lokale (en internet) media stond hier 'n maand of 10 geleden vol met 'n dergelijk verhaal met wel degelijk 'n dodelijke afloop.
't betrof in dit geval wel 'n handmatige monitor (dus geen aed) waarbij een stagaire bij 'n ambulance mee mocht en tijdens 't checken van het voertuig voor de grap de peddle's tegen een van de paramedics aanhield en aangezien ie het apparaat ook geladen had en op de juiste knoppen duwde gaf ie betreffende paramedic 'n flinke stroomstoot waardoor ze in VF kwam en toen helaas door toengesnelde collega's niet meer gered kon worden.

Betreffende stagair is uiteindelijk achter de tralies beland voor dood door schuld.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 10 december 2007, 07:11:52
Ja, ok maar dat is een andere situatie dan waar wij het hier over hebben. In dat geval is er rechtstreeks contact en dus niet via het slachtoffer waar wij het hier over hadden.

Wel een ongelooflijk domme actie  :-X