Lees dan nog eens goed wat ik schreef, kijk eventueel zelfs eens naar mijn bronnen
Het grootste deel van mijn tekst ging over een externe (manuele) defibrillator, de hulpverleners krijgen dan wel degelijk een flinke schok alleen blijkt uit de praktijk dat de gevolgen beperkt blijven.
Lees mijn reacties dan ook nog eens goed, het grootste gedeelte ging over als 1% van 10 Ampere is 100 mA door je lijf gaat, wat dan de gevolgen kunnen zijn.
Iedereen vindt dat ver gezocht omdat met handschoenen aan en ook nog een cprezy gebruikt wordt dat je dan door kunt gaan. Je hebt dan geen geleidend contact met het so en daar had ik het niet over.
De gemiddelde BLS reanimant heeft meestal geen handschoenen bij zich en is in de meeste gevallen ook niet echt bewust bezig met het waarborgen van de eigen veiligheid.
Die moet dus stomweg geen contact maken tijdens het schokken.
Is mijn verhaal overdreven of zijn er zo weinig ongevallen omdat in de meeste AED cursussen, dat goed ingepeperd wordt ?
Het is opvallend dat bij de gerapporteerde ongevallen mensen betrokken zijn die daarmee beroepsmatig bezig zijn.
Of zou dat een vertekend beeld zijn omdat daarvan betere statistieken bijgehouden worden ?
Terugkomend op de schepen, op varende schepen, rijdende treinen en andere voertuigen kan de AED van slag raken door de trillingen en bewegingen die daarbij onvermijdelijk optreden. Maar op een metalen plaat of een natte vloer kun je veilig defibrilleren als je je aan de spelregels houdt.