Klinkt als een schietinstructeur die voor de grap een pistool tegen zijn hoofd zet.
Je hoeft niet bang te zijn voor stroom (of die uit het stopcontact komt of uit een AED) zolang je maar weet wat je doet.
De bifasische AED genereerd een stroom van 10 A bij een lichaamsweerstand van 50 Ohm.
De monofasische AED genereerde overigens een stroom met een top van 60 A
Bij het so is geen impedantietest gedaan, dus hij klapt als je op het knopje drukt.
Ik ga er vanuit dat door de kleding is geklapt,
Verder ga ik er vanuit dat er van de voorkant de pads geplaatst zijn .
Er is geen geleidende pasta gebruikt, maar de pleeg heeft wel gezweet waardoor de kleding slecht geleidend is
De kleding is vermoedelijk samengedrukt zodat er een hoogspanningsdoorslag heeft plaats gevonden > 1000000Vm
Gezien het feit dat de weerstand veel hoger is dan normaal bij defibrilleren, zal de stroom veel lager zijn en ik schat dat deze zal liggen tussen de 50 en 250 mA.
Dat is een stroomstrerkte die het hart ontregeld, maar het hart niet stilzet.
Of je een doodsklap krijgt of een optater wordt bepaald door:
- de ligging van het hart t.o.v. de stroombaan door het lichaam
- de stroomsterkte
- het moment waarop de stroomverandering het grootste is.
tijdens de T-top is het hart het meest kwetsbaar
En de blokgolf van de bifasische AED is veel effectiever dan de monofasische, maar dat geldt ook voor de effecten op kloppende harten.
Ik weet niet hoeveel schokken er per jaar uitgedeeld worden, hoevaak er contact met het so is tijdens het klappen, hoeveel een geleidend contact met het so hebben, hoeveel een schok krijgen en tenslotte hoeveel er ernstig / fataal letsel aan overhouden.
Bron o.a. Handboek Reanimatie 2004 ISBN 905898029-4