Hyperventilatie/hartfalen...?

Auteur Topic: Hyperventilatie/hartfalen...?  (gelezen 8486 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Marjo

  • Gast
Gepost op: 4 december 2007, 22:50:24
Hallo Allemaal!
Ik heb een vraag: voor collega-instructeurs en ambulancemedewerkers:
Vanavond had ik een Lotus-les. Hadden net voor de pauze een situatie met een beroerte gehad en hartfalen. Toen pauze gehad.
Na de pauze kwam ik weer in het lokaal, was er iemand erg benauwd. Oppervlakkig, driftig adem halen en klaagde ook erover dat ze zo benauwd was. Wel aanspreekbaar en duidelijk in haar antwoorden. Tintelingen in vingers en om mond. Alle bellen gingen rinkelen naar hyperventilatie. Heb haar een tijdje in haar handen laten ademen. En geprobeerd haar rustig te stellen. Ze dacht gelijk zelf aan het hart! Maar op dat moment had ze geen pijn of druk op de borst.
De andere cursisten zijn om "pauze" gestuurd. Toen er een collega van mij bij kwam die de boel "overnam". Ik ben naar mijn cursisten gegaan om die een beetje bij te staan, sommigen waren nogal geschrokken.
Totdat de collega van mij uit het lokaal kwam stormen en 1-1-2 liet bellen, zij vermoedde een (dreigende) hartaanval. Paniek in de gang! En vooral bij mij: had ik toch te positief gedacht? Heb ik nu belangrijke minuten verspilt?
De ambulance is gekomen, alles bleek verder OK te zijn, gelukkig. Het was wel hyperventilatie.
Mijn vragen dan nu (eindelijk, na een lang verhaal):
- Dacht ik er te licht over, had ik al eerder moeten alarmeren?
- Je weet de symptomen van een hartfalen/circulatiestoornissen en die van een hyperventilatie, wat zijn nu duidelijke kenmerken zodat je als leek deze twee toch uit elkaar kan houden? Wat dus duidelijk bij de ene wel voorkomt en bij de ander niet? Is dat alleen die tintelingen om de mond en in vingers of zijn er nog meer aanwijzingen?
Dit wordt natuurlijk het gesprek van de les volgende week en ik wil dan goed voorbereid zijn. En mijn eigen gevoel is ook nog niet echt gerust gesteld. (Al was mijn gevoel wel juist)
Nog maar even flink op internet aan het struinen!
Alvast bedankt voor reacties!
Groet, Marjo.




Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #1 Gepost op: 4 december 2007, 23:34:54
Hallo Marjo,
Ik denk dat je goed hebt gehandeld.
Ik ga uit van"geen risico", en dergelijke symptomen zijn bij mij zeker een hyperventilatie.
Persoonlijk laat ik ook de leeftijd van het SO meetellen: nog steeds uitgaande van "geen risico"
zijn deze verschijnselen bij iemand van 25 statischtisch eerder een hyperventilatie en mogelijk bij iemand van 55
toch een hartaanval.

Ik heb zo iemand gehad van 50 jaar.. ik heb er wel een ambu bij gehad.
Heel geruststellend voor zowel SO als HVer.
Cor
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


Marjo

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 4 december 2007, 23:57:51
Hoi Cor!
Bedankt voor jouw reactie!  ::)
Ik was op het moment dat ik zelf het lokaal uit liep ook zeker van de situatie, maar toen de collega het lokaal kwam uitstormen met: bellen want ze krijgt ook pijn op de borst! Toen kreeg ik mijn twijfels ookal heb je dat bij hyperventilatie ook wel. Vooral na een tijdje "lichaamsvreemd" adem halen.... Die spieren beginnen natuurlijk giga te protesteren! Maar goed, het is goed afgelopen. Ik wil mij alleen wel goed voorbereiden voor volgende week. De andere cursisten zijn zo raar weg gegaan. Dus dat wordt een heel gesprek verwacht ik. Maakt niet, maar ik maak dan wel even goed mijn huiswerk!  ;)
Groeten, Marjo.


helm

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 5 december 2007, 08:33:53
Er is verschil tussen hyperventilatie en het hyperventilatie-syndroom. Ga er in je hulpverlening dan ook altijd van uit dat het hyperventileren een compensatie meganisme is voor O2 gebrek, (zoals je bv kan zien bij een myocardinfarct), .... tenzij je patient duidelijk aangeeft dat het het hyperventilatie-syndroom heeft. En bij de geringste twijfel bellen!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 5 december 2007, 11:10:03
Ga er in je hulpverlening dan ook altijd van uit dat het hyperventileren een compensatie meganisme is (of kan zijn) voor O2 gebrek, (zoals je bv kan zien bij een myocardinfarct), .... tenzij je patient duidelijk aangeeft dat het het hyperventilatie-syndroom heeft. En bij de geringste twijfel bellen!

Mee eens, hyperventilatie is een restdiagnose, dus de conclusie die je trekt wanneer andere mogelijke oorzaken uitgesloten zijn, kun je een infarct niet  uitsluiten en zijn de symptomen van een infarct (ook) aanwezig dan lijkt me bellen voor overleg de enige juiste beslissing.
Sommige denken nog steeds dat je door 112 te bellen een ambulance 'besteld' en dus ook soms voor niets 'besteld', vergeet dat snel, de centralist bepaalt of de ambu komt of niet ! Gebruik de kennis en de protocollen van de de CPA om samen (jouw waarnemingen en hun kennis, ervaring en protocollen) tot de juiste beslissing (wel of geen ambulance) te komen.

Ik ben het overigens op formele gronden niet met René eens dat hyperventileren een compensatie mechanisme is voor O2 gebrek.
Het is uiteraard een kwestie van definitie, maar voor mij (en vele anderen, maar ook weer niet iedereen) is een hyperventilatie een ventilatie die de metabole behoefte van het lichaam (op het gebied van CO2 afgifte of O2 opname gebied) overstijgt. Er wordt dus meer geventileerd als noodzakelijk.
Wanneer er sprake is van een een O2 tekort is de verhoogde ventilatie dus functioneel en in lijn met de metabole behoefte van het lichaam, dus geen hyperventilatie. (hyper = te veel)

Waarmee ik dus eigenlijk wil zeggen dat niet iedereen die hijgt na een zware inspoanning aan het hyperventileren is.
Het is jammer dat er over het begrip hyperventilatie verschillende definities rondwaren, het zou mooi zijn wanneer dat eens recht getrokken kon worden

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 december 2007, 11:35:57
hyper = hoog (meer)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 5 december 2007, 11:40:46
hyper = hoog (meer)

Dan nog blijft voor mij de definitie van hyperventilatie staan, voor alle duidelijkheid, welke definitie gebruik jij voor hyperventilatie ?
Ik neem aan niet iedereen die snel/diep ademhaalt (zoals bijvoorbeeld ook na een marathon)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 5 december 2007, 12:02:18
Hyperventilatie is meer/sneller ademhalen dan normaal. (bij volwassenen dus meer dan 12 tot 16 keer per minuut)
De reden waarom iemand aan hyperventilatie doet (symptoom), kan vele oorzaken hebben. (en daar had jij ook al wat over geschreven)
Afhankelijk van de oorzaak (diagnose) moet er al dan geen therapie bedreven worden.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 5 december 2007, 12:53:57
Ja dan hanteren wij dus inderdaad een verschillende defintie en hyperventileert de zelfde sporter bij jouw wel en bij mij niet.
Tachypneu en hyperventilatie zijn voor mij overigens ook twee totaal verschillende dingen, het een is gebasserd op een getal het andere op een metabole behoefte, de eenheid van de een is aantal/min, de eenheid van de ander is liters/minuut

Maar ja die verschillende interpretaties bestaan al heel wat jaren en zal dat ook nog wel een flink aantal jaren blijven doen.
Het discusieert iets minder makkelijk, denk maar eens aan de vraag of iemand die hyperventileerd over het algemeen een verlaagde hoeveelheid CO2 heeft.
Zonder overeenstemming over de definitie van hyperventilatie wordt dit een oeverloze discussie (zoals ik in het verleden al eens ervaren heb)

we zijn het voor de rest wel eens geloof ik

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 5 december 2007, 13:29:25
Maar ja die verschillende interpretaties bestaan al heel wat jaren en zal dat ook nog wel een flink aantal jaren blijven doen.
Dat klopt en tachypneu is idd. een betere term voor de beschrijving van het symptoom.

we zijn het voor de rest wel eens geloof ik
Dat denk ik ook.  :D