Problemen met CAO onderhandelingen

Auteur Topic: Problemen met CAO onderhandelingen  (gelezen 23242 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

mon3aantje

• Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 13 februari 2008, 18:39:41
Ik wou net zeggen er is nog helemaal geen nieuwe CAO. Dit is gewoon weer een nieuw bod en de bonden kunnen dit gewoon verwerpen! De woede overheerste vandaag op de werkvloer. Er gaat onder de leden van de NPB een enquete komen. Iedereen krijgt een formulier thuis gestuurd waarop je kan aangeven of je accoord gaat met dit bod of niet. Mijn keuze zal in ieder geval een hele dikke nee zijn! Het is echt een bod van lik me vestje. Het klinkt leuk een bonus van 1200 euro maar geef mij maar structureel er meer geld bij ipv een eenmalige bonus waarvan ook nog eens 52% naar de belasting terug gaat!

mike

• Senior gebruiker
Reactie #91 Gepost op: 13 februari 2008, 20:19:53
Ja dat gevoel heerst ook een beetje bij mij. Ik denk dat ik ook NEE stem. Vandaag hoorde ik van het merendeel van de collega's ook alleen maar negatieve geluiden over het nieuwe bod.

Ik vraag me af wat de ACP gaat zeggen tegen hun leden. Want die eisten 200 euro netto. En de helf red je nog niet bij dit bod. Ik ben bang dat dit nog heel lang gaat duren.

mvg
Mike

GN-5159

• Forum gebruiker
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #92 Gepost op: 13 februari 2008, 21:12:11
Huidig eindbod:
6,8 % erbij voor een looptijd van 3jr. = 2,27% erbij per jaar, dat compenseert de verwachtte inflatie nog niet eens!
max. 3,25% voor herziening loongebouw én functieherwaardering.
Eenmalig 1200+600 euro bruto.
Royale verruiming van ORT van 22:00 naar 21:00 uur.

Vorig bod: 6,25% voor 2 jaar.
Indien 3jr aan max schaal 100 euro bruto/mnd erbij.(=2400 euro bruto over 2 jr of 3600 euro over 3 jr zoals huidige looptijd is voorgesteld)
Eenmalig 300 euro bruto.

Nou dan hoef ik niet na te denken, wat een lachertje. Is min.GTH wel helemaal van deze wereld? Moet er geen vooruitgang zijn met het uit brengen van een nieuw voorstel? Maar er zelf wel makkelijk 30% bij bedingen als ministers!  En dan maar doen voorkomen of er een wereld CAO is voorgespiegeld. Kappersvak 10% erbij voor 1 jaar, Onderwijs 7,5 % erbij allen zonder enige vorm van acties.
Ik ben niet zo voor publieksonvriendelijke acties, maar ik zie zo geen andere mogelijkheid meer.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #93 Gepost op: 14 februari 2008, 16:06:36
Politiebond vraagt agenten om geduld

www.nu.nl

Uitgegeven: 14 februari 2008 14:02
Laatst gewijzigd: 14 februari 2008 14:06

AMSTERDAM - Politieagenten moeten even geduld hebben en de bonden eerst het eindbod van minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) laten uitleggen.

Dat zegt onderhandelaar van politiebond ACP Wiep van der Pal donderdag in reactie op de onrust die is ontstaan over de uitkomst van de bemiddeling door Doekle Terpstra. "Wij vinden het belangrijk dat de agenten het eindbod van de minister goed begrijpen."  

De Amsterdamse afdeling van de ACP sprak donderdag de vrees uit voor wilde acties in de hoofdstad. "Ik hoor allerlei wilde verhalen. Er zijn agenten die zeggen de bond niet meer nodig te hebben voor acties", zei Cees van der Roer, voorzitter van ACP Amsterdam, op BNR Nieuwsradio.

De Amsterdamse Politievakorganisatie (APV), een regionale vakbond met 1700 leden, verwerpt het eindbod van Ter Horst en heeft ook geruchten gehoord over wilde acties in de hoofdstad.

"We doen ons best om ze in toom te houden, maar de actiebereidheid is heel groot. Als het aan de collega's ligt, dan gaan we harder actievoeren en bijvoorbeeld tunnels blokkeren."  

Ook de ACP is op de hoogte van de teleurstelling van sommige agenten over het eindbod, zegt Van der Pal. "Maar ik heb niks gehoord over wilde acties."

Politiebond NPB heeft geen signalen ontvangen van wilde acties in Amsterdam naar aanleiding van het eindbod van minister Ter Horst. "Ik heb net nog onze actieleider in Amsterdam gesproken, maar die heeft niks gemeld", zegt een woordvoerder.

"Er zijn wel negatieve reacties, maar we zijn nog niet begonnen met het informeren van onze leden. Het eindbod is een ambtelijk stuk, agenten moeten weten hoe ze dat moeten lezen."

Ter Horst deed de agenten dinsdagnacht een eindbod. Daarin staat dat politieagenten vanaf begin deze maand een loonsverhoging krijgen van 3,5 procent. Vanaf januari volgend jaar moet daar nog eens 3,3 procent bijkomen.

Alle agenten tot en met schaal 9 krijgen op 1 juli een eenmalige uitkering van twaalfhonderd euro bruto. Een jaar later krijgen ze zeshonderd euro.

Voor agenten in hogere schalen is er geen eenmalige uitkering. De toeslag voor onregelmatig werk moet volgens het akkoord om 21.00 uur in plaats van 22.00 uur ingaan. De cao heeft een looptijd van drie jaar. De bonden leggen het akkoord de komende dagen voor aan de eigen leden.

De afdeling Gelderland-Zuid van de Nederlandse Politiebond heeft het cao-voorstel woensdag verworpen. De afdeling noemt het een 'schandalig laag bod' en 'meer een fooi dan een serieuze oplossing'.
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #94 Gepost op: 18 februari 2008, 13:19:20
ACP-leden Amsterdam en Haarlem tegen bod minister

www.haarlemsdagblad.nl

anp | Gepubliceerd op 18 februari 2008, 13:00
Laatst bijgewerkt op 18 februari 2008, 13:07

AMSTERDAM -  Leden van de politievakbond ACP van de korpsen Amsterdam-Amstelland en Kennemerland hebben maandag op een drukbezochte bijeenkomst in Amsterdam het cao-bod van minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) unaniem afgewezen.

De leden spraken hun bereidheid uit om over te gaan tot vervolgacties, die volgens Cees van der Roer, voorzitter van de Amsterdamse ACP-afdeling, wel eens harder kunnen zijn dan tot nu toe het geval is geweest. ,,De straatstenen gaan er niet uit'', aldus Van der Roer. ,,Maar we zullen onze eisen wel kracht moeten bijzetten.''

Op de bijeenkomst waren ook leden van de Amsterdamse Politie Vakorganisatie (APV). Zij spraken zich al eerder uit tegen het bod van de minister.

Maandag komt het landelijk bondsbestuur van de ACP bijeen om de stemming onder hun leden te inventariseren en zich te beraden op verder te nemen stappen

Ron-Almere

• Gast
Reactie #95 Gepost op: 18 februari 2008, 14:04:07
Geachte Collegae,

Ten eerste: stuur dit bericht door aan al je collega`s!!
Langs deze weg even een klein verhaaltje over CAO bod wat op 13 februari 2008 publiek is gemaakt.

In 2008 gaan wij er met 3,5% op vooruit en dan wel per 01 februari. Waarom niet per 01 januari?

Een stukje compensatie voor het rijk lijkt mij. Al die bonnen moeten weer ergens terug gefinancierd worden.

Als klapper op de vuurpijl wordt er voor 2009 een ophoging van 3,2% geboden. Als blijk van goede wil kennelijk ook nog 2 eenmalige uitkeringen van respectievelijk 1200 en 600 euro bruto.

Gemakshalve wordt er door de bond en minister nergens meer een woord gerept over de aanpassing van de onregelmatigheids toeslagen en andere harde eisen van de bonden. Waarom?

Er vanuit gaande dat een hoofdagent (schaal 7 anc 9) 2467 Euro bruto zou verdienen en daar eerst een loonsverhoging van 3,5 % over geniet gaat dan (3,5% X 2467 =) 2553 Euro verdienen. Laat staan de collega Surveillanten en Agenten die nog minder verdienen dan het bovengenoemde, namelijk 1950 a 2000 Euro BRUTO!!!! niet normaal!

Vergeten we natuurlijk de 1e eenmalige uitkering van 1200 Euro niet op te tellen 1200 : 12 = 100 Euro bruto.

Komt het totaal voor 2008 dus op 2653 bruto.

Kortom voor het jaar 2008 komt het bruto loonbod op 2653 ? 2467 = 186 Euro (bruto) ?belasting (42%) = 186 ? 78 = 108 Euro netto per maand loon erbij.(gezien over 12 maanden) Het feitelijke verhaal gaat over 11 maanden
omdat de minister acht dat de nieuwe CAO pas per februari zou moeten gaan lopen.

Uiteraard is bovenstaande voorbeeld geen structureel iets. De adder is de eenmalige uitkering van 1200 Euro.
Die vervalt dan na dit jaar. Neem dus het salaris exclusief de uitkering =
2553 Euro ? 2467 = 86 Euro (-42% belasting ) 36 = 50 Euro netto loonsverhoging

Narekenend komt volgens mij dit bod zelfs lager uit dan het eerst gedane bod!

Toch leuk om te weten dat wij gewaardeerd worden door de minister. De landelijke inflatie is nagenoeg gelijk met onze loonstijging in 2008 waarmee dit bod vrijwel onmiddellijk doorverwezen dient te worden naar de prullenmand.

Er wordt in het voorstel gesproken over een looptijd van 2 jaar terwijl in het eindbod 3 jaar vermeld staat. Niet als fout, maar herhaaldelijk wordt deze termijn van 3 jaar herhaald.

Wat mij nog grotere zorgen maakte en is overigens nog als argument gebruikt contra de bonden, is dat de bonden het niet geheel eens met elkaar waren inzake de looneisen. Ach inmiddels weten wij allemaal dat de gemiddelde vuilnisman die geen onregelmatige diensten hoeft te draaien ruim 100 Euro bruto meer verdient.

Dat verschil is dan namelijk toch aanzienlijk.

De vergelijking met een trambestuurder is ook wel leuk, die gebruikte de minister zelf. Dat gaat nog lachen worden in
mei, die zijn dan namelijk aan de beurt voor een nieuwe CAO. Wedden dat wij weer kunnen dweilen, de trams en bussen
rijden dan weer niet. Nee dat zouden wij eens moeten doen, eigenlijk hebben wij bij de politie geen recht om te gaan staken.

We worden dan gewoon gedwongen door te werken en waarvoor? Een schamele 1450 Euro netto waar je boel draaiende van moet houden? Ik ga solliciteren bij de gemeente reiniging, daar krijg je tenminste een opleiding om het grote rijbewijs te bemachtigen en ik weet bijna zeker dat ik iedere dag gewoon om kwart over vier thuis ben.

Wat mij betreft de barricades op en actie voeren, het gaat tijd worden dat wij eens gehoord en gewaardeerd gaan worden. En dan bedoel ik geen vriendelijke acties, maar acties die in Den Haag echt gevoeld gaan worden!

We worden stelselmatig mishandeld, beledigd en dan wil ik nog eens spreken over allerhande menselijk leed of persoonlijke
ongevallen die zich voordoen in onze diensten. Dus kortom, nee stemmen tegen dat bod! De bonden die zich de hele tijd sterk maakten voor ons belang laten zich nu wel heel erg kennen als ze dit niet met een sterke afkeuring aan ons voorleggen. Als de bonden akkoord gaan met dit belachelijke bod zal ik mijn lidmaatschap bij de bond opzeggen, dat is de eerste blijvende loonsverhoging die wel netto voelbaar blijft! Ik ga overwegen om 25 dienstjaren in te ruilen voor een baan in de burgermaatschappij. Dan kunnen mijn gezin en ik ook weer eens fijn op vakantie of een weekend weg op een tijd of periode dat mij en niet de planner uitkomt.

Dat zit er nu namelijk niet in. De hoeveelheid onregelmatigheid is regelmatig te bezopen voor woorden en als leuke bijkomer is dat jouw eigen gezin je niet eens meer kent. Een gevalletje van ?Mam, wie is die man die vlees snijdt?? ?Nou liefje, dat is de begrafenisondernemer want jouw papa moet werken tot hij dood is?

Neem nou de minister zelf eens, die heeft een riant salaris en ten opzichte van een eerder jaar heeft zij een klein stukje loonsverhoging genoten. Wat is 30% nou voor zo`n verantwoordelijke baan. Je moet wat praten met een oplichter die zich bemiddelaar noemt en gewoon wat raaskallen bij een televisie programma a lá Pauw en Witteman.

In mijn carrière bij de baas ben ik diverse malen gewond geraakt, op het nippertje letterlijk aan de dood ontsnapt, heb dienstongelukken gehad en dan nog eens gesproken over mijn psyche. Laat ik gewoon maar eens eerlijk zijn en zeggen dat mijn werk mij tot mijn uiterste heeft gedreven. Ik moet mij laten uitschelden door de minkukels van de maatschappij, omstreden politici beschermen die de rode lap voor de stier houden en dan wordt er van ons verwacht dat wij in zekere zin een kogel zouden moeten opvangen voor een lid of figuur waar een prijs op z`n hoofd is gezet.
Met de nieuwe "huisregels" moet ik me zelfs 24 uur per dag roomser dan de paus gedragen. De politiek kan geen oplossing bedenken voor het ernstige drugsprobleem en gedogen is derhalve het credo. Coffeeshops mogen legaal hoeveelheden verkopen, mensen mogen het legaal gebruiken, maar zodra een agent misschien die behoefte voelt om legaal een joint op te steken, mag hij vrezen voor zijn baan alsof hij zich inlaat met criminele activiteiten.

Uiteindelijk is het maar goed dat mijn collega`s mij tevreden stemmen.

Mevrouw Terhorst bedankt, nog een kopje thee en een joint terwijl u geniet van het uitzicht en een tekort heeft aan inzicht?

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #96 Gepost op: 19 februari 2008, 10:45:32
'Iedereen moet zich gedeisd houden'

19 februari 2008 - 9:50 - RTV NH

AMSTERDAM Alle partijen moeten zich nu even gedeisd houden over het eindbod van minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken)voor de nieuwe politiecao.
Dat zei voorzitter Hans van Duijn van de politiebond NPB dinsdag naar aanleiding van uitspraken van burgemeester Job Cohen van Amsterdam.
"Het is wat merkwaardig dat nu plotseling de korpsbeheerders zich ermee bemoeien, terwijl ze in de beginfase van het proces hun mond hebben gehouden", aldus Van Duijn. "Komt er nu opeens een korpsbeheerder langsvliegen. Iedereen moet zich nu maar even gedeisd houden. " .

---------------------------------------------------------------------------
Korpsbeheerders:'Accepteer CAO'

19 februari 2008 - 7:54 - RTV NH

AMSTERDAM De korpsbeheerders roepen leden van de politiebonden op het CAObod van minister Ter Horst(Binnenlandse Zaken) te accepteren.
Burgemeester Job Cohen van Amsterdam, voorzitter van de korpsbeheerders, zei dinsdag in het Radio 1 Journaal dat het bod een loonsverhoging van ruim 10 procent over drie jaar behelst. "Dus er ligt wel wat. Het bod van Ter Horst kan de vergelijking met andere afgesloten cao's glansrijk doorstaan", aldus Cohen.
Hij roept politiemensen op om nog eens heel goed te kijken naar hoe het bod in elkaar zit voordat ze definitief conclusies trekken.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #97 Gepost op: 19 februari 2008, 17:02:47
Politie-acties

Nieuws | Opinieplein | Zwart-Wit

Gepubliceerd op 19 februari 2008, 16:19
Laatst bijgewerkt op 19 februari 2008, 16:25

Hoe verstandig zijn de leiders van de politiebonden eigenlijk? Al meer dan twee maanden voeren hun leden acties voor een betere cao. Ze bleven weg bij risicovolle voetbalwedstrijden, ze schreven geen bonnen uit voor verkeersovertredingen en ze draaiden hun rooster terug naar beperkte zondagsdiensten.

Met deze acties dwongen de bonden minister Ter Horst tot een beter loonbod en hadden ze de stille sympathie van de Nederlandse bevolking. Oom agent werd tenslotte schandalig slecht betaald, nietwaar?

Hoe flink zijn de leiders van de politiebonden eigenlijk? Onderhandelingen onder leiding van oud-vakbondsbestuurder Doekle Terpstra leidden vorige week tot een keurige afspraak voor een cao die in drie jaar het loon met 10 procent verbetert, en de agent in de lagere rangen een extra bonus oplevert. De achterstand in beloning van politiemensen werd zo flink aangepakt.

Hoe reël zijn de leiders van de politiebonden eigenlijk. Ze legden het akkoord neutraal voor aan hun leden. Niks, goed bod, goed akkoord, pak het resultaat. Nee, de leden mochten lekker mekkeren dat ze nog meer willen en de leiding van de bonden sprak hen niet tegen. Natuurlijk, gaan actievoerende werknemers dan door.

Hoe verantwoord zijn de leiders van de politiebonden eigenlijk? Zij weten dat de overheid geen melkkoe is. Zij weten dat je een structurele achterstand in beloning niet in één keer kan wegwerken. En ze weten vooral dat je een actie niet alleen moet beginnen, maar ook moet kunnen affakkelen.

Arme politiemensen, straks zijn ze murw gestaakt en zijn ze ook de sympathie van het publiek kwijt. Wie vertelt het de leiders van de politiebonden?

KEES VAN DER MALEN

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #98 Gepost op: 21 februari 2008, 15:42:05
Politiekader bijna akkoord met cao

21 februari 2008 - 15:15 - RTV - NH

AMSTERDAM De Vereniging voor Middelbare en Hogere Politieambtenaren VMHP stemt onder voorwaarden in met het eindbod van minister Guusje Ter Horst voor de politie-cao. Dat bleek donderdag uit een ledenraadpleging van de vakbond.
De VMHP stelt twee voorwaarden: de cao moet voor 2 jaar gelden en niet voor 3 jaar. Bovendien willen de kaderleden van de politie ook eenmalige brutotoeslagen van 1200 euro in 2008 en 600 euro in 2009.
Die zijn nu alleen bestemd voor agenten in lagere salarisschalen, als extra beloning voor het zware straatwerk.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #99 Gepost op: 24 februari 2008, 20:06:05
wat een onzin...

Het bod is zo neutraal mogelijk neer gelegd en uitgelegd door de bonden. Dat de leden zelf mans genoeg zijn om dit belachelijke bod af te slaan...lijkt me duidelijk.
Het enige waarom de bonden hebben toegestaan dat dit bod naar buiten werd gebracht is dat nu eindelijk zwart op wit staat de het loongebouw van de politie op nieuw bekeken moet worden. Dat is winst. Verder is het bod buitengewoon slecht.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....