http://www.ad.nl/sport/voetbal/article1897988.ece?nscategory=topStoryAvrijdag 14 december 2007
Half Nederland is boos op de politie
Door NIELS DEKKER en PETER GROENENDIJK
AMSTERDAM - Voetbalminnend Nederland is boos op hem en zijn stakende collega’s. Fred Driessen (48), brigadier bij de Amsterdamse politie, weet het.
,,Ik houd zelf ook van voetbal, maar de mensen mogen best eens stilstaan bij onze problemen. Dan gaat die wedstrijd maar een keertje niet door.’’
Met hun staking hebben Driessen en zijn duizenden collega’s de woede van half Nederland op de hals gehaald. De KNVB, burgemeesters, supportersverenigingen: niemand heeft een goed woord over voor de ongewoon felle actie.
Hoewel alle partijen nog hopen dat Feyenoord-AZ en Ajax-PSV kunnen doorgaan, wordt rekening gehouden met afgelasting. En dat zou ‘desastreuze gevolgen’ hebben voor de competitie, zegt de voetbalbond. Het wordt lastig die duels op korte termijn in te halen.
De clubs begrijpen de actie van de politie evenmin. ,,Iedereen mag staken, maar vooral als je daar andere mensen niet mee lastigvalt,’’ zegt PSV-directeur Jan Reker. ,,Ze zouden er ook voor kunnen kiezen even geen bekeuringen uit te delen voor tien kilometer te hard rijden.’’
De staking heeft logistieke gevolgen en kost veel voetbalfans een leuk uitje, maar de voetbalclubs vrezen bovendien bakken met geld mis te lopen. ,,Ik schat onze schade op twee ton,’’ zegt Feyenoords financieel directeur Onno Jacobs. ,,We zitten met personeelskosten voor horeca en beveiliging, maar ook met ingekocht voedsel voor 47.000 mensen. Ik denk niet dat we dat geld ergens kunnen verhalen.’’
De bestuurder vindt het ‘triest’ dat een arbeidsconflict over de rug van het voetbal wordt uitgevochten. ,,Als je het in het extreme trekt, kan iedereen nu het voetbal gaan gebruiken om aandacht te trekken voor een zaak. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?’’
En ook de ‘gewone’ voetballiefhebber roert zich. Zelfs op websites voor politieagenten is die onvrede voelbaar. ,,Wat lopen jullie nou te zeuren? Je hebt er toch voor gekozen om politieman te worden?’’ schrijft een vrachtwagenchauffeur op een forum voor politieagenten. ,,Je wilt staken tijdens Feyenoord-AZ, maar ik werk de hele week hard en zou dit moeten missen voor jullie geld. Stop liever een week met boetes uitschrijven, dan krijg je tenminste steun van het publiek.’’
Brigadier Fred Driessen begrijpt alle woede wel. Toch staat hij achter de staking die gisteravond door de rechtbank werd goedgekeurd. ,,Met 31 dienstjaren verdien ik per maand minder dan 2000 euro netto. Daar blijft een paar honderd euro van over voor mijn gezin: we moeten er van eten, kleding kopen en onze 13-jarige zoon onderhouden. Laat mensen dáár eens bij stilstaan.’’
Maar waarom niet tot een publieksvriendelijker actie besloten? Driessen vindt het allemaal nog wel meevallen. ,,Die wedstrijden kunnen gerust een andere keer worden gespeeld. Het had nog best een stuk feller gekund: we hadden ook op maandagochtend de Coentunnel kunnen blokkeren. Daar heb je nog veel meer mensen mee.’’