Problemen met CAO onderhandelingen

Auteur Topic: Problemen met CAO onderhandelingen  (gelezen 22984 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 5 december 2007, 21:24:47
Volgens mij hebben nu alle drie de hulpdiensten problemen met de CAO.... :-X

http://www.nu.nl/news/1343561/36/Politie_dreigt_met_acties_voor_nieuwe_cao.html

Politie dreigt met acties voor nieuwe cao
Uitgegeven: 5 december 2007 14:25
Laatst gewijzigd: 5 december 2007 14:51

LEUSDEN - Politieagenten dreigen actie te gaan voeren. Als minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) vrijdag geen redelijk bod voor een nieuwe cao heeft gedaan, zijn "harde" acties onontkoombaar.
ANP2

Dat heeft de politiebond ACP, die 23.000 van de 53.500 werknemers bij de politie vertegenwoordigt, woensdag laten weten. De informele onderhandelingen over een nieuwe cao liepen vorige maand op niets uit.

Ter Horst zegde daarop toe uiterlijk 7 december een formeel bod te doen. De bonden hadden haar dit ultimatum gesteld. De ACP eist een loonsverhoging van 200 euro netto per maand. Het ministerie kwalificeerde dat eerder als "zeer hoog".

Ontevreden

Leden van de ACP zijn zeer ontevreden over de houding van de minister, zo bleek de afgelopen tijd tijdens ledenraadplegingen. "Ze voelen zich niet serieus genomen. De minister praat over haar waardering en respect voor de politie, maar haar daden blijven achter", aldus de politiebond. Ruim 2000 agenten hebben hun ontevredenheid geuit in petities aan Ter Horst.

Een woordvoerder van de ACP kon nog niet zeggen welk soort acties zijn te verwachten. Het worden in elk geval geen ludieke acties, zei hij.

De minister zal uiterlijk vrijdag een bod doen. Volgens haar woordvoerder wordt dat een "goed bod", dat recht doet aan het zware, verantwoordelijke en risicovolle werk van de politie.
(c) ANP




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 6 december 2007, 17:16:08
Minister biedt politie 5,75 procent extra
 
DEN HAAG -  Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) wil politieagenten de komende twee jaar minimaal 5,75 procent meer loon bieden. Daarnaast wil ze agenten op straat die al een jaar aan de top van hun schaal zitten, een toeslag van 100 euro bruto per maand geven.

Als de vakbonden afzien van die toeslag, wat Ter Horst niet hoopt, zou het salaris voor alle politiemensen extra omhoog kunnen gaan. De minister biedt dan 6,75 procent over twee jaar, zo heeft ze donderdag laten weten.


De informele onderhandelingen over een nieuwe cao liepen vorige maand vast. De bonden eisten daarop dat de minister uiterlijk 7 december een formeel bod op tafel zou leggen. De politiebond ACP, die 23.000 van de 53.500 werknemers bij de politie vertegenwoordigt, wil een loonsverhoging van 200 euro netto per maand. Volgens de bond voelen agenten zich onderbetaald en ondergewaardeerd.

Het beeld dat ze slecht betaald worden, klopt volgens Ter Horst echter niet. Ze wijst erop dat het grootste deel van de politiemensen een bovenmodaal inkomen heeft. Ongeveer de helft verdient 1,5 keer modaal. Vooral de jongeren verdienen minder, omdat ze nog aan het begin van hun carrière staan.

De minister wil politiemensen bij wijze van proef een bonus geven als ze extra zondagen willen werken bovenop de 26 zondagen die nu gebruikelijk zijn. Ze krijgen dan 500 euro per jaar bij vijf extra zondagen en daarna 100 euro per zondag, met een maximum van dertien zondagen.

Ook wil Ter Horst een compensatie van 69 euro bruto per maand per kind geven aan politiemensen die studerende kinderen boven de achttien jaar hebben, omdat deze groep er vorig jaar op achteruit is gegaan.

Bron: De Telegraaf
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #2 Gepost op: 7 december 2007, 15:52:47
politie gaat actievoeren

Er komen acties bij de politie. De dienders gaan strijden voor betere arbeidsvoorwaarden. De vakbonden hebben de cao-onderhandelingen met het ministerie van Binnenlandse Zaken afgebroken omdat zij het aanbod "veel te mager" vinden.

Het eindbod van Ter Horst is nog niet bekend, maar cao-onderhandelaar Van Der Pal van de ACP voorspelt "massale acties met een onvriendelijk karakter."

200 euro

De bonden eisen 200 euro netto per maand extra voor al het personeel. Ter Horst bood tot vandaag voor twee jaar 5,75% meer loon en een toeslag van 100 euro per maand bruto voor agenten aan de top van hun schaal. Volgens de bonden zijn de agenten onderbetaald, maar Ter Horst vindt dat overdreven. De helft van de agenten verdient anderhalf keer modaal.
Bron: www.nieuwnieuws.nl


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #3 Gepost op: 7 december 2007, 19:11:34
Volgens de bonden zijn de agenten onderbetaald, maar Ter Horst vindt dat overdreven. De helft van de agenten verdient anderhalf keer modaal.

Vandaar dat 40% van alle dienders een extra baan erbij hebben uit pure noodzaak, omdat ze het zo goed hebben.  :-X :-X :-X


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #4 Gepost op: 7 december 2007, 19:23:26
Vandaar dat 40% van alle dienders een extra baan erbij hebben uit pure noodzaak, omdat ze het zo goed hebben.  :-X :-X :-X
Of omdat ze te royaal leven..  :P


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #5 Gepost op: 14 december 2007, 15:18:17
anderhalf modaal...ja als je naar het bruto salaris kijkt misschien.. ben hoofdagent en reeds 8 jaar in dienst, verdien met dikke ort net aan 1500 euro..minister ter horst... wordt eens wakker.... >:(
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #6 Gepost op: 14 december 2007, 15:49:48
Sodemieter... heb een broer die 1450 euro netto verdiend in een fabriek, werkt daar nu een jaar...

Verhoudingen kloppen niet helemaal hè?

Dat zie je toch vaak; dat de mensen op de werkvloer (die de meeste risico's lopen) het slechtste salaris hebben in vergelijking met de mensen op kantoor.. maarja.. Nederland..


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #7 Gepost op: 14 december 2007, 17:54:37
Het loon wat we krijgen is ook schandalig laag! Tijdens een verdachte verhoor is een standaard vraag aan de verdachte wat zijn maandelijkse inkomsten zijn. Tsjaa 9 van de 10 verdachte die verdienen meer geld dan dat wij verdienen. Het is een roeping zegt men dan om bij de politie te werken. Ben ik het wel gedeeltelijk mee eens. Maar voor die "roeping" moet je dan ook wel naar behoren betaald krijgen. Een vuurwapengevaarlijke verdachte hier aan houden, weer een verdachte die in het verzet gaat tegen zijn aanhouding en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat voor inderdaad een 1500 euro netto in de maand!
Ik zal ook zeker meedoen aan de acties van de vakbonden. Gaat tijden worden dat de minister ons een serieus gaat nemen.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #8 Gepost op: 14 december 2007, 21:54:47
precies... als hier akties gaan plaats vinden ben ik er ook te vinden
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 15 december 2007, 11:42:10
http://www.ad.nl/sport/voetbal/article1897988.ece?nscategory=topStoryA

vrijdag 14 december 2007
Half Nederland is boos op de politie
Door NIELS DEKKER en PETER GROENENDIJK

AMSTERDAM - Voetbalminnend Nederland is boos op hem en zijn stakende collega’s. Fred Driessen (48), brigadier bij de Amsterdamse politie, weet het.

,,Ik houd zelf ook van voetbal, maar de mensen mogen best eens stilstaan bij onze problemen. Dan gaat die wedstrijd maar een keertje niet door.’’

Met hun staking hebben Driessen en zijn duizenden collega’s de woede van half Nederland op de hals gehaald. De KNVB, burgemeesters, supportersverenigingen: niemand heeft een goed woord over voor de ongewoon felle actie.

Hoewel alle partijen nog hopen dat Feyenoord-AZ en Ajax-PSV kunnen doorgaan, wordt rekening gehouden met afgelasting. En dat zou ‘desastreuze gevolgen’ hebben voor de competitie, zegt de voetbalbond. Het wordt lastig die duels op korte termijn in te halen.

De clubs begrijpen de actie van de politie evenmin. ,,Iedereen mag staken, maar vooral als je daar andere mensen niet mee lastigvalt,’’ zegt PSV-directeur Jan Reker. ,,Ze zouden er ook voor kunnen kiezen even geen bekeuringen uit te delen voor tien kilometer te hard rijden.’’

De staking heeft logistieke gevolgen en kost veel voetbalfans een leuk uitje, maar de voetbalclubs vrezen bovendien bakken met geld mis te lopen. ,,Ik schat onze schade op twee ton,’’ zegt Feyenoords financieel directeur Onno Jacobs. ,,We zitten met personeelskosten voor horeca en beveiliging, maar ook met ingekocht voedsel voor 47.000 mensen. Ik denk niet dat we dat geld ergens kunnen verhalen.’’

De bestuurder vindt het ‘triest’ dat een arbeidsconflict over de rug van het voetbal wordt uitgevochten. ,,Als je het in het extreme trekt, kan iedereen nu het voetbal gaan gebruiken om aandacht te trekken voor een zaak. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?’’

En ook de ‘gewone’ voetballiefhebber roert zich. Zelfs op websites voor politieagenten is die onvrede voelbaar. ,,Wat lopen jullie nou te zeuren? Je hebt er toch voor gekozen om politieman te worden?’’ schrijft een vrachtwagenchauffeur op een forum voor politieagenten. ,,Je wilt staken tijdens Feyenoord-AZ, maar ik werk de hele week hard en zou dit moeten missen voor jullie geld. Stop liever een week met boetes uitschrijven, dan krijg je tenminste steun van het publiek.’’

Brigadier Fred Driessen begrijpt alle woede wel. Toch staat hij achter de staking die gisteravond door de rechtbank werd goedgekeurd. ,,Met 31 dienstjaren verdien ik per maand minder dan 2000 euro netto. Daar blijft een paar honderd euro van over voor mijn gezin: we moeten er van eten, kleding kopen en onze 13-jarige zoon onderhouden. Laat mensen dáár eens bij stilstaan.’’

Maar waarom niet tot een publieksvriendelijker actie besloten? Driessen vindt het allemaal nog wel meevallen. ,,Die wedstrijden kunnen gerust een andere keer worden gespeeld. Het had nog best een stuk feller gekund: we hadden ook op maandagochtend de Coentunnel kunnen blokkeren. Daar heb je nog veel meer mensen mee.’’