De wat uitgebreidere studies die tot dusverre gedaan zijn naar hypothermie (in het ziekenhuis) na stilstand tgv VF (buiten het ziekenhuis) hanteerden min of meer de criteria van Wurmie als inclusie-criteria namelijk:
-witnessed arrest
-VF/VT
-5-15 minuten delay tussen arrest en start therapie door "emergency medical services"
-vermoedelijk cardiale oorzaak
-18-75 jaar oud
-niet meer dan 60 minuten tussen collaps en ROSC (Return of Spontaneous Circulation)
Exclusie-criteria waren o.a.
-respons op verbale prikkel
Zie
hier voor het artikel mbt de grote Europese studie op dit gebied. Inmiddels is deze studie alweer 5 jaar oud, maar op deze en een Australische studie zijn wel de meeste huidige richtlijnen gebaseerd. Zie dan ook
hier voor de onderbouwing aan de hand van deze twee studies van de AHA uit 2005 om hypothermie in het prootcol op te nemen.
Bij deze groep is dus een bewezen positief effect, wil je het nu bij andere groepen gaan toepassen zal je naar mijn mening eerst het effect en mogelijke schadelijke gevolgen moeten onderzoeken. Zo is bijvoorbeeld inmiddels bekend dat er bij hypothermie vaker pneumonie en sepsis optreedt echter wegen de voordelen van hypothermie op tegen het nadeel van dit verhoogde risico.
Ga je koelen buiten het ziekenhuis toepassen (wat ook mijn voorkeur heeft trouwens) heb je wel als nadeel dat je niet weet of iemand snel weer gaat reageren op een verbale prikkel. Dit ondervang je weer door de groep waar de kans het grootst is dat dit gebeurt niet te koelen (nl. minder dan 5 minuten voor start ALS).
Een goed exclusiecriteria in de pre-hospitale setting zou dan toch ook kunnen zijn <5 en >15 minuten tot start ALS? Wordt dit niet bedoeld in jullie protocol Wurmie?
P.S. ik neem aan dat je <5 minuten (minder dan) bedoelt