Nou ik kom even op mijn verhaaltje terug.
Want er worden GEEN consignatie diensten meer gedraaid.
Ook deze BR's komen van thuis.
Alleen is er in Rotterdam afgesproken dat bij Middelbrand de eigen" Beschikbare Reserve's" gaan rijden.
En daar ga ik dan een beetje op in, aangezien dit een Incident was op Rotterdams grondgebied
Volgens het protocol gaat het toch zoals het nu verlopen is.
(ik heb zelf trouwens ook in het circus meegedraaid dus ik zuig het niet zomaar uit mn duim)
Dus geen consignatiediensten; Dat is een argument minder
En lagen de vrije "vrijwilligers" (Waterweg of regio) dus nog gewoon onwetend lekker te slapen
omdat het geen melding betrof voor het dekkingsgebied Schiedam, maar zoals ik al zei Rotterdams grond gebied en aangezien ook hier telt "eigen volk" eerst,heb jij zoals ik begrijp dus het één en ander gemist
(en dat je daarvan baalt kan ik me heeeeel goed voorstellen).
De bovenste twee punten:
"Eigen volk eerst"; Lansingerland is District Noord. Het was grondgebied van District Noord, en dus zou District Noord als eerste ingezet moeten worden. Het feit dat je spreekt over Rotterdam, ipv district geeft al aan dat de beleving van jou en ook de Leiding verkeerd is. we zijn EEN district, EEN regio en EEN brandweer en geen losse BV's. Als dat wel zo is, is bijvoorbaat de hele regionalisering een wassen neus en kunnen we er beter mee stoppen. Ter nuancering, ik denk dat de regionalisering zeker voordelen KAN hebben, maar ik denk dat de invulling zoals die nu gekozen is (zowel in de hele organisatie als de invulling) meer kwaad dan goed doet!
Als ik jouw woorden lees (en eigenlijk het beleid zo een beetje volg), zie ik daar alleen maar dat de deelnemende gemeentes heel veel geld mogen neerleggen om de brandweer Rotterdam te sponsoren; In de tussentijd wordt de gehele brandweer organisatie buiten de gemeente Rotterdam uitgehold, geschoffeerd en systematisch genegeerd. Het lijkt mij niet de manier waarop je een regio moet invullen! Ik kan mij niet voorstellen dat dit de doelstelling van de minister is en was toen ze de regionalisering voorstelde.
En even op Palmpie zn rea terug te komen tja dat is voor mij ook een wonder
maar ook een verklaring waarom jij ,PeeBee helaas thuis mocht blijven!!!!.
Iets meer achtergrond info opgehaald, die ik hier niet zal delen, maar bij jou wel bekend is. Dit levert mij alleen maar meer vraagtekens op en bevestigd mijn gevoel dat de alarmering op zijn minst vreemd te noemen is. Het feit dat ik niet opgeroepen wordt, stoort mij niet (kan het hooguit jammer vinden dat ik de ervaring en leermomenten van een groot incident mis). Ik kan genoeg afstand nemen om me neer te leggen bij goede richtlijnen. Waar ik mij wel aan erger, stoor en frustreer is het feit dat er totaal geen logica in zit ( Logica is de kern van mijn daytime job) en het gemak waarmee Rotterdam (Met de VRR als uitvoerend orgaan) mij het gevoel geeft dat ze de overige korpsen en gemeentes systematisch negeert, kleineert, en buitenspel zet!
En ik moet eerlijk bekennen dat dit mij toendertijd ook enorm stoorde hoor, dus ik zei al ik kan me je rea voorstellen.
Maar zo gaat het nu eenmaal en wat kan je aan die regel veranderen? ik zou het niet weten
[Reclame modus]
"Don't underestimate the power" Wij hebben denk ik als VG korpsen binnen de organisatie meer macht dan menigeen denkt. Het belangrijkste hiervoor is vereniging, zodat je als een blok voor elkaar in de bres kan springen als tegen reactie naar de leiding toe. Waarbij het voor mij niet uitmaakt of je VG in Rotterdam of VG in een randgemeente bent. We hebben namelijk allemaal dezelfde belangen! Logische en goede redenen zijn altijd uit leggen en daar is iedereen bij gebaat. Het heeft zolang ik de brandweer ken (en geloof me dat is al tientallen jaren) altijd ontbroken aan een georganiseerd aanspreekpunt.
Dat moment is nu gekomen in de vorm van de vakvereniging Brandweervrijwilligers (Wordt daar ook allen lid of sympathisant van!!!). Een groep mensen die de belangen wil vertegenwoordigen van deze groep mensen die 80% van de nederlandse brandweerzorg voor haar rekening neemt!!! Niet als agressieve vakbond, maar als volwassen gesprekspartner om met zijn allen tot betere regelingen te komen en de denkwijzen te veranderen. Deze groep heeft wel degelijk de (groeiende) macht om zaken te bereiken, alleen is nog niet iedereen gewend aan het feit dat deze groep bestaat. Op dit moment zie je veel weerstand in de toren; Logisch die zijn dit soort tegengeluiden niet gewend. Als ze er aan gewend zijn, en zowel de macht als de potentie van deze groep gaan accepteren. Gaan we gezamelijk een hoop goede dingen bewerkstelligen. Er zijn een hoop mensen die het intiatief steunen, op verschillende niveau's. Het is de volledig verticale kolom in disciplines en organisaties die de sympathie en ondersteuning biedt, waar de vereniging de "macht" aan ontleent. Er zijn alleen nog een paar schakels die liever als blokkade fungeren in plaats van zich constructief op te stellen. Gechargeerd gezegd begint voor Rotterdam/VRR de weerstand net buiten de kazerne in de organisatie, maar dat is onbekendheid enonwennigheid. Maar dat verandert, zij het langzaam. Ik kan mij niet voorstellen dat deze weerstand blijvend is, en het zal een kwestie van tijd zijn dat ook de grootste weerstand omgezet zal worden in samenwerking. Dan kan er echt gewerkt worden aan integratie van de korpsen, de rechtspositie, Arbeidsongeschiktheid, verzekeringen etc.
Dit zijn zaken waar we binnen de regio aan werken, daarnaast spelen dezelfde zaken binnen andere regio's ook en zie je ook landelijk steeds meer aandacht. Dus nogmaals wordt lid of sympathisant van je eigen regio!!
[/Reclame modus]
Vergeet niet: Bij een uitruk staan wij er allemaal met een zwart bluspak, helm en een rode auto en doen we hetzelfde werk! Sterker nog, de "vergruisde" VG'er kan jou redding zijn !!!
(PS Mods, excuses voor deze ongegeneerde reclame uiting
Ja mee eens,
Maar voor Lansingerland heeft dit te maken met het samenwerkingsverband met Haaglanden en Zoetermeer
Ook weer gelet op de aanrijtijden en dekkings gebied.
? ? ? ? Haaglanden komt alleen in Lansingerland met een WO. Verder is het gewoon een andere regio. En volgens het lesboek HBT-Organisatie en leidinggeven worden incidenten in beginsel binnen de Regio opgelost (ook al zo een onzin). Zeer grote brand in Zoetermeer en de auto's komen vanuit 's-Gravenzande, terwijl er in VRR en Zuid Holland Zuid de 6-8 auto's staan waarvan de gezamelijke afstand naar het incident gelijk is als de totale afstand vanuit 's-Gravenzande.
Maar ja, heilige huisjes.
Ach ja, leg dat maar uit naar de slachtoffers