Lekkage salpeterzuur - Helmond 8-12-2007

Auteur Topic: Lekkage salpeterzuur - Helmond 8-12-2007  (gelezen 5030 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Gepost op: 8 december 2007, 19:21:42
8-12-2007, Helmond, Lage Dijk; Gaspakkenteams ingezet bij lekkage salpeterzuur

De brandweerkorpsen van Helmond, Eindhoven en Bakel zijn zaterdagmorgen enkele uren bezig geweest met een lekkage van Salpeterzuur in een bedrijf aan de Lage Dijk in Helmond. Kort na 9.00 uur kwam bij de brandweer de melding binnen van een lekkage in een vat met een oplossing van salpeterzuur en fluorwaterstof. 450 liter van het gevaarlijke goedje was al weggestroomd voordat men het lek kon dichten.

Het lek kon ontstaan omdat de aflsuitstop van het vat waarin de oplossing gisteravond was overgepompt niet zuurbestendig was. Het vrijgekomen salpeterzuur kwam wel in de lucht maar bracht geen gevaar met zich mee. De fluorwaterstof echter is wel gevaarlijk maar metingen maakten al snel duidelijk dat deze stof niet was uitgedampt.

Voor het opruimen van het goedje zette de brandweer twee gaspakkenteams in. Een derde eenheid was ter plaatse voor de ontsmetting van de ingezette brandweerlieden. Gedurende de gehele operatie was een ambulance standby voor het geval een van de brandweerlieden iets mocht overkomen.

(Bron: SQ Vision Mediaprodukties)













(Foto's: Martien van Dam / SQ Vision Mediaprodukties)


Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #1 Gepost op: 8 december 2007, 19:24:28
Volgens mij zijn het "gewone" chemiepakken die op elke TS zitten  :|
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #2 Gepost op: 8 december 2007, 19:35:25
Volgens mij zijn het "gewone" chemiepakken die op elke TS zitten  :|

Bij weten hoef je die niet ter plaatse te ontsmetten met een decontaminatieunit. Volgens de OVD ging het hier toch echt om gaspakken.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 8 december 2007, 19:42:21
Volgens mij zijn het "gewone" chemiepakken die op elke TS zitten  :|
Klopt,dit zijn de gewone chemiepakken.Je kan zien dat de laarzen los van de pakken zijn,je ziet de broekspijpen met het elastiek erin om de laarzen zitten,en het dus losse laarzen zijn.Wij hebben dit type pak ook op de TSen.Gaspakken zijn 1 geheel.Daar zitten de laarzen vast aan de pakken ;)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #4 Gepost op: 8 december 2007, 20:01:55
Bij weten hoef je die niet ter plaatse te ontsmetten met een decontaminatieunit. Volgens de OVD ging het hier toch echt om gaspakken.
op de 4e foto zie je goed dat de laarzen los van het pak zitten, dus dan zijn het "gewone"chemie pakken deze splash 2000 pakken zitten ook bij ons op de TS
Klopt,dit zijn de gewone chemiepakken.Je kan zien dat de laarzen los van de pakken zijn,je ziet de broekspijpen met het elastiek erin om de laarzen zitten,en het dus losse laarzen zijn.Wij hebben dit type pak ook op de TSen.Gaspakken zijn 1 geheel.Daar zitten de laarzen vast aan de pakken ;)
klopt als een bus  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #5 Gepost op: 8 december 2007, 20:51:03
Als je goed op de eerste foto kijkt, zie je twee verschillende soorten pakken:
-2 man in chemiepak (Splash 2000) voor ontsmetten
-2 man in gaspak (Trellchem)

Dus wel inzet in gaspak.


Danny77

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
Reactie #6 Gepost op: 8 december 2007, 21:33:01
Chemiepakdragers worden in dit geval ingezet om de gaspakdragers te ontsmetten.


Steve

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 101
Reactie #7 Gepost op: 9 december 2007, 19:20:42
En volgens mij zit er bij chemiepakken nooit een buitenaansluiting voor ademlucht op,enkel bij gaspakken.Of ik moet het mis hebben.........

Gr,
Steve
Hoofdbrandwacht,Duiker,DPL,Gaspakdrager,Chauffeur, Bev speciale voertuigen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 9 december 2007, 19:26:38
En volgens mij zit er bij chemiepakken nooit een buitenaansluiting voor ademlucht op,enkel bij gaspakken.Of ik moet het mis hebben.........

Gr,
Steve
Jawel,er zit in het pak een flap wat dicht zit met klitteband,met een klein gaatje.Daar kan de chemiepakdrager de slang van de meer uren-aansluiting op het ademluchttoestel doorsteken naar buiten.De meer uren-aansluiting wordt voor de inzet gekoppelt aan de slang waar de ademautomaat aan vastzit,halverwege die slang zit een koppeling die je los kunt maken en waar je de meer uren-aansluiting op aan kunt koppelen ;)


Steve

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 101
Reactie #9 Gepost op: 9 december 2007, 19:30:16
Ok bedankt,weer wat geleerd!

Gr,
Steve
Hoofdbrandwacht,Duiker,DPL,Gaspakdrager,Chauffeur, Bev speciale voertuigen.