http://www.tctubantia.nl/regio/oldenzaal/article2322253.ece'We werden met ons aggre- gaat als helden ontvangen'
ZALTBOMMEL - De stroomstoring in de Bommelerwaard bij Zaltbommel kreeg donderdag een Twents tintje.
Want de Ootmarsumse aggregatenleverancier Jan Haarhuis werd ook ingeschakeld om hulp te verlenen. En dus ging een groot aggregaat van 400 KVA in de onmiskenbare gele bedrijfskleur van Haarhuis op transport naar Maasdriel.
http://www.tctubantia.nl/multimedia/archive/00623/TT_RUBRIEK_3111146-_623424b.jpgWaar is het 'Ootmarsumse' aggregaat ingezet?
Jan Haarhuis: "Voor het hoofdkantoor van Kras Vakanties. De ruim 150 medewerkers konden helemaal niets doen. Ze zaten in het donker, in de kou en alle computers lagen plat. De paniek was groot omdat het bedrijf net de laatste hand legde aan de nieuwste brochures. Bovendien dreigden duizenden vakantiegangers in de problemen te komen omdat hun gegevens in de computers zaten. We werden als helden ontvangen."
Jij dacht natuurlijk onmiddellijk terug aan Haaksbergen?
"Ja, dat is alweer twee jaar geleden en ook rond dezelfde tijd. De stroomstoring in Haaksbergen was groot maar deze is nog groter. Ik heb sterk dat de indruk dat Nuon, net als Essent destijds, de storing zwaar heeft onderschat. Nuon is er volgens mij van uit gegaan dat ze de kapotte hoogspanningskabels even snel zouden kunnen repareren. Maar zo werkt dat dus niet. Dat bleek in Haaksbergen en nu in de Bommelerwaard."
De stroomleveranciers leren dus niet van elkaars fouten?
"Klaarblijkelijk niet. En daar begrijp ik helemaal niets van. In Haaksbergen heeft Essent zoveel mogelijk aggregaten laten aanrukken om bedrijven, boeren en particulieren maar van noodstroom te kunnen voorzien. In de Bommelerwaard is dat lang niet zo het geval. De brandweer ging vanmorgen (vrijdag- red.) nog met een aggregaat bij de boeren langs om ze te kunnen laten melken."
Wat moet er dan gebeuren?
"Waarom wordt er niet voor aansluitingen gezorgd waarop aggregaten kunnen worden aangesloten. We hebben er nog zeker dertig staan, maar niemand die er naar vraagt. Het is toch te gek dat mensen langer dan twee dagen zonder stroom moeten zitten. Hoeveel geld kost dat wel niet?"