volgorde bij lichamelijk onderzoek

Auteur Topic: volgorde bij lichamelijk onderzoek  (gelezen 4928 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Gepost op: 13 december 2007, 20:37:21
Naar mijn beste weten (ook vanuit de lotus rol in de TNCC opleiding) is het zo dat je de rug bij het top tot teen onderzoek de rug als laatste onderzoekt.
Voordat je de patient gaat logrollen heb je dan de rest van het lichaam incl de extremiteiten onderzocht en daarbij contraindicaties voor een logrol uitgesloten.

Nu las ik in de nieuwe druk van "Spoedeisende hulp verpleegkunde" onder paragraaf 7.4.3 op blz 314 dat er een vaste volgorde voor het top tot teen onderzoek is en hier komt het onderzoek van de extremiteiten na het onderzoek van de wervekkolom.

Kijken we in dat zelfde boek bij het initial assesment (hoofdstuk1.2.1. blz 32) "het top tot teen onderzoek met neurologisch onderzoek" dan staat het onderzoek van de rug zelfs op nummer 1 in de volgorde van onderzoeken.

Het lijkt erg tegenstrijdig, dit boek met zichzelf en met de TNCC regels, iemand die dat kan verklaren ?
Hieronder de betrefffende stukjes uit beide paragrafen:

Jacques

[verwijderd door de beheerder]

Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 18 december 2007, 12:16:21
hmmm............ :-X  dit is wel zeer apart zeg!
Het lijkt mij een erg lelijke druk fout!  

of er heeft weer iemand het licht gezien en zelf weer eens wat anders bedacht, want stel je toch eens voor dat we allemaal nu eens het zelfde doen!   ::)

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 18 december 2007, 19:52:42
Het ''licht'' wordt wel vaker opnieuw ''uitgevonden'' , gelukkig ligt dit niet aan het onderwerp maar aan de mensen die ineens een andere protocol verzinnen vanwege een veranderingsdrang. Het zal wel een drukfoutje zijn hoop ik.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 19 december 2007, 08:42:55
Ik heb het veranderd Joffry.....zag zelf even het lichtniet!   8)

;D ;D ;D ;D