Naar aanleiding van een klacht ven Hetty (
) over te weinig vragen in deze categorie de volgende vraag.
Op het symposium duikgeneeskunde, wat afgelopen zaterdag in het Universitair Ziekehuis Antwerpen gehouden werd, kwam ondermeer de behandeling van decompressieziekte aan de orde.
Een van de neven effecten van belvorming in de bloedbaan is stolselvorming, om dit tegen te gaan werd in het verleden altijd geadviseerd 150 mg aspirine toe te dienen. Op het symposium werd dit advies eigenlijk weer ingetrokken met als motivatie dat het veel te lang duurt alvorens de stollingsremmende effecten van aspirine merkbaar worden.
Het kan handig zijn wanneer je het preventief slikt, zoals bij lange intercontinentale vluchten, maar in de acute behandeling van decompressieziekte had het geen plaats meer.
Ik kan me daar iets bij voorstellen, maar wat me dan weer verbaasd is dat die zelfde aspirine nog wel als acuur middel wordt voorgeschreven bij de behandeling door huisarts of ambu van bijvoorbeeld een hartinfarct.
Mijn 2 vragen zijn dan ook:
Hoe is het duikongevallen protocol op dit gebied bij jullie ?
Wat is bij jullie bekend over de vertraagde werking van aspirine waardoor het in de acute situatie weinig zin zou hebben ?
Jacques