Overheid bij ramp niet langer vrijuit - 19-12-2007

Auteur Topic: Overheid bij ramp niet langer vrijuit - 19-12-2007  (gelezen 3388 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 20 december 2007, 20:06:34
Krijg je trouwens niet het vwestzak-broekzak principe op deze manier? Als het OM (=overheid) een overheidsorgaan gaat vervolgen en de sanctie die dopor de rechter wordt opgelegd is een boete, dan gaat het geld van het ene overheidsorgaan naar het andere. Terwijl de overheidsorganen als vanzelfsprekend krap bij kas zitten en hun geld hard nodig hebben.

Zo was ik ook zeer verbaasd toen ik hoorde dat de Londense politie een boete moest betalen, voor het doodschieten van een (braziliaanse?) man, kort na de aanslagen in Londen. (ter herinnering: de man rende over het perron om de metro te halen, agenten zagen hem aan voor terrorist en schoten hem dood).

De politie als orgaan die een boete moet betalen. Ik kan het niet helemaal plaatsen. Zijn dit toestanden die we (indien het wetsvoorstel goedgekeurd wordt) ook in Nederland kunnen krijgen?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Michelle1983

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 20 december 2007, 20:23:40
Vestzak-broekzak is inderdaad een van de kwesties die speelt, maar die ook kan worden gerelativeerd. De overheid zien als één organisatie, gebeurt toch al veel minder. De overheid bestaat uit allemaal losse, zelfstandige onderdelen die dan de boete gewoon aan de ander moeten betalen wordt wel gedacht. Bovendien, in het civiel recht en het bestuursrecht gebeurt het al (denk aan de Wet Mulder/WAHV waarvoor geen immuniteiten bestaan voor overheden). Aan de andere kant zou het ook gebracht kunnen worden als een bestraffend element (en in het buitenland blijkt het zo ook al te werken). Geraakt worden in je begroting kan heel erg afschrikwekkend zijn om toch maar op te letten wat men doet.

Vraag is nog even wat precies publiekrechtelijke rechtspersonen zijn. De staat, provincies, gemeenten, waterschappen en openbare lichamen in de zin van hoofdstuk 7 van de Grondwet zijn sowieso publiekrechtelijke rechtspersonen. Voor alle andere overheidsorganisaties hangt het af wat de wet daarover zegt. In het kader van de politie zijn dat bijvoorbeeld de regio's gelet op artikel 21 lid 4 van de Politiewet 1993 en dus niet de regionale politiekorpsen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 20 december 2007, 20:30:10
Bedankt voor de duidelijke toelichting !
Wat de eerste kamer betreft, was het maar zo dat die alleen jridisch inhoudelijk naar de zaak keek zoals de bedoeling, heel vaak is het helaas ook daar partijpolitiek die de stemming bepaalt......

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Michelle1983

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 20 december 2007, 20:32:31
Bedankt voor de duidelijke toelichting !
Wat de eerste kamer betreft, was het maar zo dat die alleen jridisch inhoudelijk naar de zaak keek zoals de bedoeling, heel vaak is het helaas ook daar partijpolitiek die de stemming bepaalt......

Jacques

Partijpolitiek zit er uiteraard bij, maar ze willen naar wetswijzigingen ook nog juridisch kijken - dat heb ik de Tweede Kamer afgelopen jaren nauwelijks/niet zien doen.