De afgelopen jaren zijn er talloze radiocommercials uitgezonden, bijvoorbeeld van verzekeraars, waarin de sirene van een hulpverleningsvoertuig te horen is. Het lijkt zelfs alsof zulke reclamespotjes de laatste tijd steeds vaker voorkomen. Een recent voorbeeld is een commercial van @Home, over een Voordeelbundel of iets dergelijks. Hierin is een sirene van een brandweervoertuig te horen. Deze reclame wordt nu nog steeds uitgezonden.
Als men in de auto zit en er zo'n spotje op de radio te horen is, kan dit mijns inziens een gevaarlijke situatie opleveren. De bestuurder van de auto schrikt en denkt dat er een echt hulpverleningsvoertuig vlak bij hem rijdt danwel hem nadert. Hij kijkt onmiddelijk in zijn spiegels en om zich heen waar het voertuig is. Dit kan gevaarlijke verkeerssituaties tot gevolg hebben.
Ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat iemand schrikt bij het horen van een luid toeterende auto of de sirene van een ambulance, totdat blijkt dat deze uit de autoradio komt.
Persoonlijk vind ik dat de Reclame Code Commissie een stokje voor moet steken voor zulke reclames.
Alhoewel ik begrijp dat de meeste hulpverleners op dit forum zich eerder zorgen zullen maken over de ónhoorbaarheid van hun sirenes tijdens een spoedrit denk ik dat het toch een gevaar met zich meebrengt. Wat denken jullie hierover?