van buik naar rug draaien

Auteur Topic: van buik naar rug draaien  (gelezen 5340 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Gepost op: 22 december 2007, 16:17:41
Ik heb een discussie gehad waar we niet uit kwamen.

Bij het aanspreken / aanschudden reageert een bewusteloos s.o. in buikligging met een pijn grimas als het aanschudden aan de rechter schouder gebeurd.
Dit wordt vermoedelijk veroorzaakt door een sleutelbeen breuk. Het hoofd is naar links gedraaid. Er zijn geen aanwijzingen dat hoog energetisch letsel te verwachten zijn. Omdat de ademhaling nauwelijks waarneembaar is, moet het s.o. op de rug wordt gedraaid.

Wat is volgens jullie de beste aanpak ?




ACKevin

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 22 december 2007, 16:52:11
als ik dit persoonlijk tegen zou komen zou ik hem toch proberen te kantelen over zn linkerschouder, kans is groot dat hierbij het hoofd al van de grond komt en het automatisch goed 'valt'.. uiteraard hierbij het hoofd geleiden en zachtjes neerleggen..


helm

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 22 december 2007, 17:12:26
log-roll


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 22 december 2007, 18:35:41
Wat is volgens jullie de beste aanpak ?  

Hoeveel personen zijn er aanwezig om te assisteren ?
Wat is de positie van de arm aan de aangedane zijde t.o.v. het lichaam, kan die stand gewijzigd worden zonder ernstige pijn of weerstand ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


ACKevin

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 22 december 2007, 18:47:27
Hoeveel personen zijn er aanwezig om te assisteren ?
Wat is de positie van de arm aan de aangedane zijde t.o.v. het lichaam, kan die stand gewijzigd worden zonder ernstige pijn of weerstand ?

Jacques

ik kan het mis hebben, maar maken al die dingen wat uit als die man daar ligt zonder dat je weet of hij uberhaupt ademt? Uiteraard moet je verder letsel proberen te voorkomen maar de A staat niet voor niets voorop..

graag verbeteren waar nodig ;)


kamphuis

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 22 december 2007, 18:48:54
Ik vraag me af joe je zou weten dat er letsel aan de rechter schouder is, wanneer je het slachtoffer voorzichtig hebt geschud aan beide schouders tegelijk.  Schouderletsel komt na de ABC-controle. Maar goed. Een pijn-grimas mag niet als reactie worden aangemerkt.

Het slachtoffer is bewusteloos en dus moet de ademweg worden vrijgemaakt en de ademhaling worden beoordeeld: het is mooi als je het hoofd laat begeleiden en over de gezonde zijde draait, maar het vrijmaken van de ademweg en het beoordelen van de ademhaling mogen daardoor niet vertraagd worden. Immers: een 'nauwelijks waarneembare ademhaling' is geen normale ademhaling of kan dat zijn.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 22 december 2007, 19:22:37
ik kan het mis hebben, maar maken al die dingen wat uit als die man daar ligt zonder dat je weet of hij uberhaupt ademt? Uiteraard moet je verder letsel proberen te voorkomen maar de A staat niet voor niets voorop..
graag verbeteren waar nodig ;)

Ik interpreteer de vraag iets breder als dat hij gesteld is, namelijk als "hoe draai ik iemand die om wat voor reden dan ook niet over het achterhoofd gedraaid kan worden"
Ik proef een beetje dat dat de achtergrond van de vraag is die nu met wat praktische aspecten als een soort casus op het forum gezet is.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 22 december 2007, 20:32:52
Als je met twee handen voorzichtig schud en en je ziet een pijnreactie, dan is snel te achterhalen welke schouder de pijnprikkel heeft veroorzaakt dooor met een handnogmaals te schudden. Dat hoeft niet meer dan enkele sec te duren. De discussie spitste zich inderdaad toe op de vraag of bij het draaien over de gewonde zijde het gebroken sleutelbeen ernstiger inwendig letsel zou kunnen veroorzaken, dan als over de gezonde schouder gedraaid wordt.
Dat hij gedraaid moet worden staat buiiten kijf.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 22 december 2007, 21:00:48
Wanneer er geen enkele reden is om aan te nemen dat er sprake is van schade aan de CWK dan zou ik er voor kiezen om het hoofd in de juiste positie te leggen om toch over het achterhoofd te draaien.

Een ander voorbeeld van een dergelijk geval is iemand die in de lengterichting van een smalle gang op zijn buik ligt met het achterhoofd vrijwel tegen de muur.
ook deze zul je niet over het achterhoofd kunnen draaien.

Overigens hoeft het geen groot probleem te zijn om iemand gewoon over de neuszijde te draaien, wanneer je arm aan de zijde waar de neus naar wijst goed omhoog en tegen de neus aanlegt dan zal het hoofd heel snel op de arm draaien en is de neusbalasting minimaal.
Het is dan handig om iemand te hebben die zich een beetje omhet hoofd kommert, maar in alle gevallen lijkt mij het draaien over de neus minder schadelijk als draaien over een ontwrichte/gebroken schouder/sleutelbeen.
Wanneer iemand een gebroken sleutelbeen heeft is zowel het draaien over de gezonde zijde als over de gewonde zijde niet aan te raden wanneer je daarbij de schouder gebruikt om iemand te kantelen.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


kamphuis

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 23 december 2007, 20:57:08
De discussie spitste zich inderdaad toe op de vraag of bij het draaien over de gewonde zijde het gebroken sleutelbeen ernstiger inwendig letsel zou kunnen veroorzaken, dan als over de gezonde schouder gedraaid wordt.

Dat antwoord is eenvoudig: ja.

Als je iemand over de verkeerde kant wil draaien, draai je eerst het hoofd en dan het lijf. Bij nekletsel logrollen of over achterhoofd (hoofd laten begeleiden).