mogen dommekrachten zover uitgeschoven worden, dat het ''schroefdraad'' (kan zo snel ff niet op de naam komen) zichtbaar word? Bij stut stempels heeft dit invloed om de draag kracht,,, is dit bij de dommekrachten ook zo?
Henk(ie)
ik denk het niet.
een schroefstempel werkt namelijk heel anders.
de dommekracht heeft een tandoverbrenging de last zal dus op 1 tand van de poot (recht) en 1 tand van het tandwiel dat in verbinging staat met de handgreep.
bij een schroefstempel is de last verdeelt over de schroefdraad aan de poot en aan het omhulsol met de 2 oren het schroefdraad van de poot zal ongeveer 1.5 keer zo groot zijn als die van de huls
dat betekend dat je de stempel wat op kan draaien. in zon situatie is de last verdeelt over mischien wel 15 rondjes schroefdraad
als je hoger draait dan het schroefdraad is en het wordt dus zichtbaar dan zal de last door minder rondjes worden gedragen en neemt de capaciteit af
ik hoop dat de uitleg duidelijk is.
wat betreft de stabilisatie tja een auto staat nou eenmaal niet altijd op 4 wielen een goede stabilisatie is het belangrijkste wat er is omdat het om de veiligheid van de eigen mensen gaat.
zon stabvast systheem is een goede aanvulling wij hebben het helaas niet op het voertuig