http://www.ad.nl/utrecht/amersfoort/article1798415.ece zondag 04 november 2007
Grote partij nitraatbommen, klappers en pijlen in schuur
Door HELEEN DE BRUIJN
AMERSFOORT - De politie heeft zaterdagochtend, in een schuur van een woning aan de Methorststraat in Amersfoort, 328 kilo illegaal vuurwerk aangetroffen.
Vrijdagmiddag rond half drie kreeg de politie een anonieme tip. Agenten gingen zaterdag kijken en vonden op het door de tipgever opgegeven adres onder meer nitraatbommen, honderdduizendklappers en superpijlen in een schuur. Het vuurwerk is in beslag genomen en later vernietigd.
Een 20-jarige Amersfoorter heeft verklaard dat hij de eigenaar van het vuurwerk is, aldus de politie.
,,De politie stond zaterdagmorgen ineens voor de deur, of ze even in het schuurtje mochten kijken, omdat er een melding over vuurwerk was geweest,’’ zo vertelt de jongere broer van de verdachte.
De jongen zegt niet te hebben geweten dat er zoveel vuurwerk in het schuurtje lag. De verdachte woont volgens hem niet op dit adres, maar komt wel af en toe logeren, zo vertelt de jongen.
,,Ik had wel wat in de schuur zien staan, maar dat het zoveel vuurwerk was, daar schrok ik wel even van.’’
Hij somt lachend op wat er allemaal gevonden is: ,,Als dat zou zijn ontploft, dan zouden de huizen van de buren er ook niet meer staan. Mijn ouders wisten van niks. Mijn moeder ligt in het ziekenhuis en mijn vader is daar ook heel vaak, dus het is niet zo gek dat ze het niet gezien hadden. Toen mijn vader het hoorde, flipte hij gewoon. Als hij mijn broer te pakken krijgt...’’.
De jongen veroordeelt zijn broer niet. ,,Hij moet toch ergens wat geld mee verdienen. Hij is nu gewoon door iemand verraden,’’ zegt hij verontwaardigd.
Zijn buurman hoort pas net van de vuurwerkvondst. Hij blijft er laconiek onder. ,,Maar nu ik het weet, ben ik blij dat het weg is,’’ zegt hij. ,,Maar in deze buurt schrik ik niet meer zo gauw als er iets gebeurt. Er is wel eens vaker illegaal vuurwerk gevonden in de Methorststraat.’’