Sorry maar dan nog ben ik het niet met je eens. Ik weet niet of je een beetje bekend met het vuurwerk in deze tijd? Vuurwerk wordt ingedeeld in gevarenklasse's. van 1.1 t/m 1.4 (hierbij is 1.1 het zwaarste). Om er even een lijstje bij te pakken:
# Subklasse 1.1: Gevaar voor massa-explosie.
# Subklasse 1.2: Gevaar voor scherfwerking. Er bestaat geen risico voor massa-explosie.
# Subklasse 1.3: Gevaar voor brand, maar weinig gevaar voor scherfwerking.
Gevaar voor brand en scherfvorming, maar geen gevaar voor massa-explosie.
# Subklasse 1.4: Gering gevaar voor ontploffing. De gevolgen blijven hoofdzakelijk beperkt tot de verpakking.
Nu zie je gelijk al waar ik naartoe wil. Consumentenvuurwerk dat in Nederland op 29,30 en 31 december wordt verkocht valt onder de gevarenklasse 1.4. Zoals je in het lijstje ziet is dit totaal niet massa-explosief, een hele kleine kans dat het ontploft en de gevaren blijven beperkt tot de verpakking. (Daarbij wil ik wel even zeggen dat het logisch is dat wanneer er vuurwerk in huis afgaat er op een gegeven moment heus wel wat vlam zal vatten en dus erge brandschade zal veroorzaken, maar het huis blijft overeind
)
Dan stappen we over naar het illegale vuurwerk in Nederland, de strijkers, mortieren, chinese rollen, nitraten, vlinders etc etc. Hoe gevaarlijk de pers dit ook wil laten lijken, maar dit valt nog maar onder de gevarenklasse 1.3. Zoals je in het lijstje ziet is er gevaar voor brand, maar nog steeds géén gevaar voor massa-explosie. Dat wil dus zeggen dat wanneer je 100 lawinepijlen naast elkaar zet, ze niet als 1 grote bom af
kunnen gaan. Een lawinepijl geeft een behoorlijke klap en heeft een leuke drukverplaatsing maar kan zeker geen huizen wegvagen (ik spreek uit eigen ervaring trouwens).
Om dan gelijk even een sprongetje naar Enschede te maken, heel veel mensen denken dat hier gewoon normaal vuurwerk lag opgeslagen icm illegaal vuurwerk(1.4 en 1.3 klasse). Er zijn al vele onderzoeken geweest en er wordt zelfs gedacht dat er hier explosieven lagen opgeslagen die tot de 1.1 klasse kunnen worden ingedeeld. Er bestaat géén vuurwerk op de wereld wat tot deze klasse kan worden gerekend. Als we het over 1.1 en 1.2 klasse-explosieven hebben moet je denken aan spullen die in het leger worden gebruikt, het échte zware spul.
Daarom blijf ik bij mijn standpunt dat er totaal geen gevaren bestaan tot het opblazen van een hele woonwijk of iets dergelijks wanneer er in het nieuws wordt gesproken over gevonden vuurwerk in een woonhuis. Natuurlijk is er wel gevaar tot grote ravage en brand in het huis en aangrenzende huizen wanneer er een paar honderd kilo vuurwerk af zal gaan, maar dit is allemaal een kettingreactie, geen grote bom. Elk stuk vuurwerk heeft een lontje (of strijkkop), dit is de zwakste plek om het vuurwerk af te laten gaan. Het zal vuur veel meer moeite kosten om door de verpakking heen te raken en zo het vuurwerk af laten gaan. Hierdoor heeft elk stuk vuurwerk dus tijd nodig om af te gaan. Mede hierdoor is het dus niet mogelijk om vuurwerk in 1 keer af te laten gaan als iets het zou 'triggeren'.
Lang verhaal maar hopelijk maakt dit een en ander duidelijk.