Allemaal leuk en aardig... maar lees ook even: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,11098.0.html
Het hele topic is interessant maar op pagina 7 en 8 staan de resultaten....
Een vuurwerkhandelaar zal nooit vertellen dat zijn bedrijf gevaarlijk is.... Het lijkt me nu echt geen objectieve bron..
Video's zijn te zien op: http://www.chaf.info/videos.htm
Vooral 60 grams raketten (baby pijltjes??) doen het goed in een container: http://www.chaf.info/videos/60_rockets_full.wmv (is maar 5000 kg..)
Heel leuk maar het ging geloof ik over lawinepijlen en die vallen wel degelijk onder 1.1G.
Dat is dus absoluut geen waar want er zijn zat stukken illegaal ( knal)vuurwerk die onder de 1.1G klasse vallen.
Met je eerste link doel je vooral op het artikel over de KMA testen? Ik vind het nogal vreemd dat je hiernaar toe verwijst als we het in dit topic hebben over standaard woonwijken, waarbij een brandje alles zou moeten doen ontploffen, terwijl er in dat artikel getest wordt met schokgolven van 'wit kneed' (legerexplosieven). Die omstandigheden zal je nooit aantreffen op een zoldertje in Stompetoren bv..
En ik wil je echt vragen om een keer te gaan kijken bij een vuurwerkbunker van een willekeurig verkooppunt. Als je ziet hoe overdreven daar alle veiligheidsmaatregelen wel niet zijn.. Hoeveel decennia's zijn er niet voorbij gegaan vóór Enschede, dat men al het vuurwerk gewoon in een garage opsloeg voor de verkoop? Nee, nu moeten er allemaal sprinklerinstallaties bij komen, speciale eisen aan de deuren, muren, afstand tot verkooppunt etc etc. Even ter info, er is naar mijn weten nog geen 1 keer in Nederland wat mis gegaan in een consumenten-verkooppunt van vuurwerk. En toen Enschede kwam is men alle regeltjes strak gaan trekken.
En die filmpjes waar je naar verwijst, ik heb er enkele bekeken, maar ik ben zeer benieuwd hoe die dingen worden ontstoken (niet dmv een beginnend brandje in ieder geval!) en hoe het vuurwerk in zo'n container is geplaatst (waarschijnlijk zo gunstig mogelijk om een explosie te veroorzaken, uit de verpakking, lontbeschermers eraf, alles bij elkaar).. En dan hebben ze het nog over 150mm shells.. dit komt neer op 6" (inch) en het is heel moeilijk om hier aan te komen. Even ter verbeelding, de grote knallers bij professionele shows zitten al in die categorie met 7" en 8", om nog maar niet te spreken hoe een consument (zelfs niet met KVK-papieren) hieraan moet komen.
Ik zat inderdaad mis met mijn bewering dat er geen vuurwerk in de 1.1G categorie viel, ik heb het nog even nagezocht op het vuurwerkforum en hier vond ik:
1.1G zijn de salutes en zware (knal)bokken. Meeste vuurwerk waar de consument aan kan komen ligt in de 1.4/1.3G klasse.
Siervuurwerk (shells) boven de 7" valt onder de categorie 1.1G, alles onder 7" is 1.3G
En lawinepijlen vallen inderdaad soms onder de 1.1G categorie, maar dan heb je het over de Zink 901 en 902 serie..( Zink 901:
) vrijwel elke andere knalpijl is gewoon 1.3G (trueno rocket's e.d.)
Best een lange discussie maar zo zie je ook hoe veel verschillende soorten vuurwerk er zijn, en wat voor regeltjes, wetten, omstandigheden etc etc er bestaan. We kunnen het allemaal wel tot aan de extreme grenzen doorduwen, maar mijn mening blijft dat in de meeste gevallen het nog wel mee valt met de gevaren van vuurwerk (want Enschede is feitelijk het enige vuurwerkincident in Nederland, of kijk ik te weinig naar het journaal?
)