Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2007/2008

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2007/2008  (gelezen 48751 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #220 Gepost op: 22 juni 2008, 21:25:37
Dat zijn veel mensen al weer vergeten. Serieus. Steeds meer mensen met wie ik het heb over 13 mei 2000 weten niet meer waar ik het over heb.... :o
Maar als je Enschede in verband brengt met vuurwerk, dan weten ze dondersgoed waar je het over hebt. Ik heb op mijn 14e afscheid genomen van vuurwerk.


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #221 Gepost op: 22 juni 2008, 21:34:36
Maar als je Enschede in verband brengt met vuurwerk, dan weten ze dondersgoed waar je het over hebt. Ik heb op mijn 14e afscheid genomen van vuurwerk.

noui, ook niet altijd hoor. "Vuurwerkramp, was die in Enschede dan?" krijg ik vaak te horen!
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #222 Gepost op: 11 juli 2008, 09:43:36
Weer grote vangst illegaal vuurwerk

11-07-2008

In Duitsland heeft de Duitse overheid in samenwerking met de VROM Inlichtingen- en Opsporingsdienst (VROM-IOD) 90 ton vuurwerk in beslaggenomen en vastgezet. Het vuurwerk lag in strijd met de vergunning - opgeslagen in bunkers in het Duitse Lahn en was kennelijk voor de Nederlandse handel bestemd. Drie weken eerder werd bij een andere actie reeds 46 ton in de haven van Antwerpen onderschept. In 2007 is in Nederland in totaal zon 80 ton illegaal vuurwerk in beslag genomen.

In beslag genomen zijn onder meer lawinepijlen, kogelbommen, nitraatbommen, bermudabommen en strijkers, bij elkaar goed voor een straatwaarde van één miljoen euro. De inbeslagname maakt deel uit van een actieve tegenhoud-strategie. Centraal in die strategie staat het voorkomen dat illegaal vuurwerk Europa en Nederland binnenkomt. Ook worden de controles op vuurwerk tijdens transport en opslag geïntensiveerd. De vangsten zijn een resultaat van een internationaal samenwerkingsproject. Dit project wordt uitgevoerd door de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat in samenwerking met Belgische, Duitse en Chinese autoriteiten.

De VROM-IOD, onderdeel van de VROM-Inspectie, maakt sinds drie jaar samen met politiemilieuteams jacht op de import en handel van illegaal consumentenvuurwerk in Nederland. Samen met de politie en het Functioneel Parket worden opsporingsonderzoeken uitgevoerd.

Deze actie werd georganiseerd door Inlichtingen- en Opsporingsdienst en de Vliegende brigade Vuurwerk van de VROM-Inspectie en de Duitse politie in Emsland & Grafschaft Bentheim, gruppe UmweltSchutz.

Minister Cramer van Ruimte en Milieu wil harder optreden tegen illegaal vuurwerk. Afgelopen jaar was onder meer illegaal consumentenvuurwerk de oorzaak van ernstige brandschade aan 22 basisscholen en een recordaantal van 1100 vuurwerkgewonden.

Bron: Nieuwsbank


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #223 Gepost op: 11 juli 2008, 09:59:51
net zoals drugs kan vuurwerk erg gevaarlijk zijn. Maar er is heeeeeel veeeeeel geld in te verdienen. En ja..dan gaat de handel gewoon door..net als in drugs. Zo simpel is het. :-X


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #224 Gepost op: 11 juli 2008, 19:13:37
Ik zal eerlijk zijn; Ik steek elk jaar wel illegaal vuurwerk af, ik let wel op dat het geen gevaar vormt voor mensen/dieren of eigendom van mensen/gemeente.
Natuurlijk is dit soort vuurwerk altijd gevaarlijk, maar ik weet wat ik doe. Ben tenminste niet van die mensen die filmen hoe ze een glijbaan op een bassischool opblazen met een lawinepijl en dan op youtube zetten  >:( >:(
Uiteindelijk betaal je het toch terug met belasting...what goes around comes around  O0

Ik handelde vroeger ook wat is; maar ben ermee gestopt nadat 2 goede vrienden waren opgepakt.
Kocht wel eens voor 200 en verkocht door voor 400-500, klinkt mooi maar ik wil niet een vinger die weg is ( of veel erger ) op mijn geweten.
En ik wil nog heel graag agent worden ( mijn droombaan ), en dan is het niet verstandig om met een strafblad te gaan aanmelden.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #225 Gepost op: 11 juli 2008, 20:16:58
Bekend van snelheidscontroles: Ik weet dat ik geen 180 mag, maar IK weet wat ik doe
Bekend van vuurwerk: Maar IK weet wat doe
Bekend de spoedeisende hulp: Ik snap het ook niet: IK doe het ALTIJD zo...
CN NRK


pelagiapeil

  • Gast
Reactie #226 Gepost op: 13 juli 2008, 01:30:54
Bekend van snelheidscontroles: Ik weet dat ik geen 180 mag, maar IK weet wat ik doe
Bekend van vuurwerk: Maar IK weet wat doe
Bekend de spoedeisende hulp: Ik snap het ook niet: IK doe het ALTIJD zo...

en dat zijn voor een groot deel de mensen die wat vervelends gebeurt met vuurwerk,want ze weten zo goed wat ze doen dat ze minder goed oppassen(ervaring maar telt natuurlijk niet voor iedereen)
gr. Pelagia


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #227 Gepost op: 29 juli 2008, 22:50:19
http://www.refdag.nl/artikel/1353811/Vrijspraak+na+explosie+jaarwisseling+Goudswaard.html

Vrijspraak na explosie jaarwisseling Goudswaard
29-07-2008 11:44 | Van onze correspondent

DORDRECHT - Zes jongens uit Goudswaard zijn maandag vrijgesproken van het laten exploderen van een caravan in de oudejaarsnacht van 2007.

De jongens gaven tegenover de politierechter in Dordrecht toe dat ze de sloopcaravan vooraf hadden gevuld met autobanden en hout. Nadat ze een jerrycan met benzine hadden leeggegoten, gooiden ze zwaar vuurwerk onder de caravan.

De explosie die volgde was in het hele dorp te horen. De jongens werden door de luchtdruk omver geblazen. In omliggende woningen viel stucwerk van het plafond en vielen boeken uit de kast.

De politierechter vond echter dat er te weinig bewijs was. Ze stelde dat de brandweer een onderzoek had moeten instellen naar de oorzaak van de ontploffing. „Die is voor mij niet duidelijk. Er kan wel sprake zijn geweest van gasvorming in de caravan”, aldus de rechter. Ze voegde eraan toe dat de jongens volgens haar niet de opzet hadden zo’n enorme ravage te veroorzaken.

Het plan om bij het winkelcentrum in Goudswaard een vreugdevuur in een caravan te ontsteken was bij de jongens ontstaan nadat de gemeente had besloten het jaarlijkse, door de gemeente georganiseerde ritueel te verplaatsen van het winkelcentrum naar het dorpshuis. De jongelui besloten zelf hun vreugdevuur te bouwen op de oude locatie.

De officier van justitie had tegen de zes verdachten 200 uur werkstraf geëist. Ze vroeg ook een uitgaansverbod tijdens de komende jaarwisseling.

De jongens beloofden nooit meer zoiets te zullen doen. Daarop werden ze tot hun verbazing vrijgesproken wegens gebrek aan technisch bewijs. Ook een door de gemeente ingediende schadeclaim van 3200 euro voor schade aan het wegdek en voor opruimwerk werd afgewezen. Het is nog niet bekend of het openbaar ministerie in hoger beroep gaat.

Een zevende verdachte kreeg tachtig uur werkstraf opgelegd omdat hij vuurwerk had gegooid naar brandweermannen. Een rotje ontplofte vlak bij het gezicht van een brandweerman, die overigens niet gewond raakte. „Ik kreeg een brandend rotje in mijn handen gedrukt en heb dat snel over mijn schouder weggegooid”, verklaarde de jongen.


Michelle1983

  • Gast
Reactie #228 Gepost op: 29 juli 2008, 22:56:48
Hmm, het instellen van hoger beroep door de officier van justitie lijkt me hier niet erg onwaarschijnlijk als ik het zo lees ...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #229 Gepost op: 29 juli 2008, 23:00:10
Hmm, het instellen van hoger beroep door de officier van justitie lijkt me hier niet erg onwaarschijnlijk als ik het zo lees ...

De brandweer doet geen onderzoek maar de FO/politie...  ::)

Zou er in de aanklacht niets gestaan hebben over brandstichting?  ::) ::)