Ook ik ken hetgeen wat vooraf is gegaan aan dit incident niet en ik ben er ook niet bijgeweest. Het is dus moeilijk oordelen over deze kwestie.
Er wordt door dit soort "nieuwe" media als 112Drenthe al heel gauw geroepen dat men gebruik maakt van "persvrijheid". Ik hoor dat wel vaker. Het is jammer dat dit in veel gevallen te pas en te onpas wordt geroepen om maar vooral alles te mogen filmen. Men houdt er geen rekening mee dat ook de hulpverleners niet altijd zomaar in beeld willen worden gebracht. Even voor de duidelijkheid: hulpverleners zijn dienstverleners ten behoeve van het publiek. Dit betekent niet dat ze daarmee ook publiek bezit zijn geworden. Het is het stomste wat je als media kunt doen om daar geen respect voor te hebben.
In dit geval snap ik überhaupt niet waarom ze door zijn blijven filmen. Ze hadden er beter mee op kunnen houden. Als ze nou een echte "scoop" te pakken hadden dan had het nog een klein beetje winst op kunnen leveren. Maar nee, het was gewoon een brandweerauto die vast stond. Dat is iets dat met enige regelmaat gebeurt, helemaal niet bijzonders dus. Nu hebben de mannen van 112Drenthe al het krediet verspeeld want ik denk niet de brandweermannen ze het werk nu ooit nog mogelijk maken.
En dan nog iets. Als de hulpverleners zo tegen je tekeer gaan als in dit geval moet je als media eens ernstig bij jezelf te rade gaan want dan zit er structureel iets niet goed. Ik heb tijdens mijn werk nog nooit meegemaakt dat er zoveel problemen waren met de media. Doorgaans is de relatie goed en zal het niet voorkomen dat de media iets publiceert waarvan wij liever niet hebben dat het in het openbaarheid werd gebracht. Er is altijd sprake van wederzijds respect geweest.
Juist Crashtender, helemaal mee eens!
Foto's maken bij een incident heb ik soms al m'n bedenkingen bij (ik doe dat overigens zelf ook). Wanneer je dan ook nog de hulpverleners tot last ben doe je toch wel iets behoorlijk fout.
Jammer dat maar weinig mensen de moraal hoog in het vaandel hebben staan, maar dat hoort kennelijk in deze maatschappij, waar het eigenbelang voorop staat (enigzins gecharcheerd, maar m'n punt zal duidelijk zijn). Zoals al vaker gezegd op dit forum, de goeden hebben onder de kwaden te lijden. Jammer voor de 'ramptoerist' die wel de normen en waarden weet te hanteren (en daar durf ik mezelf ook onder te scharen
)