Een positief verhaal voor/over de HV diensten!!
http://www.couturekrant.nl/index.php?showText=920Over brandweer-toppers tijdens blikseminslag
http://www.couturekrant.nl/resources/Image/Medium%20Thumbs/tettenrodeschoorsteen81.jpg Tetterodeschoorsteen getroffen door bliksem...
Onze medewerkster Dorothée Meddens woont in Amsterdam-West vlak bij een 50 meter hoge schoorsteen op een binnenplaats in de voormalige lettergieterij Tetterode aan de Da Costakade. Daar is zaterdagmorgen de bliksem ingeslagen. Omdat de hoge schoorsteen op instorten stond, zijn zeker honderd huizen in de omgeving ontruimd. Hoe ging dat allemaal?
“…Het is 7 uur ’s morgens en ik hoor een enorm zware doffe klap. Ik ben meteen wakker en mijn hele bed beeft. Is dit een bomaanslag? Ik hoor een dikke tropische regen, in het ritme dat ik uit Azië ken. Het is weer net of ik daar terug ben om aan mijn documentaire te werken.
Ik heb geen lichtflitsen langs zien komen, maar wat regent het ontzettend hard. En dan die lange roffel van geluiden erachter aan? Ik schiet uit bed. Ik hoor het geluid van zware wagens. De buren staan al op de gang.
Binnen no time staan we met veel mensen op de luchtbrug te kijken naar de schoorsteen. Een monument van ongeveer 50 meter hoog op onze binnenplaats. En we staren naar de enorme ravage die dit ouderwetse bouwsel heeft aangericht.
Het bovenste gedeelte is verticaal door midden gesplitst tot op 30 meter. Het dak van het atelier onder aan de schoorsteen is op twee plaatsen helemaal ingestort. De hele binnenplaats ligt vol met grote brokstukken.
Stenen zijn door de ramen tot achterin de woningen rondom geslingerd. Er is een enorme scheur halverwege de pijp, waardoor het resterende bovenste gedeelte toch nog naar beneden dreigt te komen. Er zijn ook brokstukken in de Kinkerstraat en de Bilderdijkstraat beland. De brandweer besluit dat iedereen met zicht op de schoorsteen zijn woning moet verlaten.
Plotseling komt er een vuurbal uit de bovenleiding van de tram, waarop een brandweerman schreeuwt dat iedereen snel moet wegrennen.
Het is vreemd als je je huis niet meer in mag. We weten ook niet wanneer we er weer in terug mogen komen.Iedereen met zicht op de schoorsteen moet zijn woning verlaten. We staan we met zijn allen op straat, omgeven door politie en brandweer.
De Kinkerstraat een een deel van de Bilderdijkstraat worden afgezet. Trams rijden niet meer. Iedereen moet weg. We praten met een aantal buren in koffietent Stientjes aan de Bilderdijkstraat. Zou de schoorsteen nog helemaal naar beneden komen? Er is om 11.00 uur overleg in de commandowagen. Waar gaat iedereen naar toe?
Ik heb mijn paspoort en pinpas en fototoestel bij me. Mijn buurvrouwen hebben hun computer waarin hun creatieve werk zit meegenomen. Bijna iedereen had zijn harde schijf meegenomen want er wonen daar heel veel kunstenaars.
Voordat ik me maar tijdelijk uit de voeten maak zien wij nog hoe stoer de brandweer de zaken verder opknapt. Niet alleen waren ze werkelijk in een mum van tijd aanwezig zodra de klap gehoord was. Ook waren ze net als de politie trouwens heel alert en hulpvaardig. Het was echt zwaar voor hun.
De brandweer heeft van uit een bakje hangend aan een kraan de getroffen schoorsteen steen voor steen afgebroken tot aan de scheur. Ook hebben ze alle ramen die kapot waren dichtgetimmerd met houten platen.
Het ingestorte dak werd vervolgens netjes afgeplakt met plastic om te zorgen dat er niet meer water naar binnen kon komen. En enorme klus die ze toch maar voor ons hebben opgeknapt. We zijn weer terug allemaal in onze huizen.
Het is goed afgelopen. Over service gesproken… Lang niet iedereen werkt met de Franse slag. Er zijn toch nog steeds hele teams van mensen die zich volop inzetten om aan anderen hulp te verlenen. Dat wou ik toch ook eens even kwijt…