http://www.ad.nl/denhaag/stad/2558588/lsquoMijn_buren_zijn_nogal_lsquoluidrustigrsquo.html‘Mijn buren zijn nogal ‘luidrustig’
Door COEN VAN KRANENBURG
DEN HAAG - Ik wil aangifte doen van diefstal van mijn moeder. De vangrail ligt in een deuk. Mijn buren zijn nogal ‘luidrustig’ Ik heb intimidatieoverlast .
Een telefoniste van politiebureau Teleservice in Haaglanden beeldt uit waar het om draait bij 0900-8844: zoveel mogelijk informatie van burgers doorgeven aan de juiste mensen. FOTO POLITIE HAAGLANDEN
De gekste telefoontjes krijgen ze binnen bij het centrale telefoonnummer van politie Haaglanden voor zaken die geen spoed hebben, maar die wel belangrijk kunnen zijn.
De afdeling ontvangt op dit moment zo’n 1300 oproepen per dag, en dat aantal groeit snel. De grote vraag: Hoe scheid je het kaf van het koren?
Kees Zandbergen, sinds begin maart chef van bureau Teleservice, breekt zich er dagelijks het hoofd over, want hoe bepaal je of iets onbeduidends later misschien toch belangrijk kan zijn?
Het beeld van duizenden volgekrabbelde post-it notes op de burelen doemt op. Dat werkt natuurlijk niet, realiseert Zandbergen zich. „Waar het om gaat is dat we zoveel mogelijk informatie behouden voor de wijkbureaus, die er misschien later wat aan hebben. Dat proces kan nog beter, en daar gaan we voor zorgen.’’
Tot die tijd is de inschatting van de telefonisten over wat belangrijk is en wat niet van enorm belang, zeker met de wetenschap dat rond de 80 procent van de zaken die de politie oplost, voortkomt uit burgers die opbellen.
„Denk bij die inschattingen aan mensen die bellen over overlast, of aan dat telefoontje over die gele scooter die steeds bij een beller door de wijk rijdt,’’ verduidelijkt Zandbergen. „Het kan ook zijn dat je ineens een reeks ongeruste ouderen aan de lijn krijgt. Blijkt een paar dagen later dat er oplichters aan het werk zijn.’’
Bureau Teleservice werd in 1998 opgericht om agenten op de wijkbureaus minder achter de telefoon en meer op straat te krijgen. Daarmee leek het een doorsnee telefooncentrale. Doorverbinden en klaar dus. Maar dat het werken bij 0900-8844 niet zo makkelijk is als op het eerste gezicht lijkt, realiseerde Zandbergen zich bij zijn aantreden in maart onmiddellijk. De kersverse bureauchef Teleservice stond versteld van de enorme hoeveelheid informatie die bij het bureau binnenkwam. „Dan hebben we het over zo’n 40.000 telefoontjes per maand, waarvan 80 procent binnen 20 seconden moet zijn opgenomen. En dat aantal groeit snel. Soms gaat dat prima, maar er zijn ook piekmomenten waarop je dat niet haalt.’’
Hij wijst op het Europese house- evenement Dominator, eind vorige maand in recreatiegebied Vlietlanden (tussen Leidschendam-Voorburg en Voorschoten). „In korte tijd kregen we tweehonderd klachten te verwerken van geluidsoverlast, met name vanuit Zoetermeer. Ook daar is 0900-8844 voor.’’
Waar het centrale politienummer niet voor is, is voor algemene informatie. Helaas komen ook die oproepen binnen. Enkele rituele gezelschapsgesprekjes voor wat eenzame ouderen in de ochtend kan het bureau wel aan, maar op vragen over de openingstijden van de Bijenkorf en de beste garage om te parkeren geven de medewerkers van 0900-8844 niet thuis.
Zandbergen: „We krijgen heel wat knotsgekke telefoontjes. Je lacht je soms rot. Bij veel meldingen ligt het echter complexer,’’ legt de bureauchef uit. „Als iemand vertelt dat er een fazant over straat loopt, is het de vraag of dat op een drukke doorgaande weg is of in een woonerf. In het eerste geval kan er gevaar dreigen, in het laatste niet.’’
Enkele uitspraken van bellers
Moet je voor 112 ook 0174 draaien?
Oh, dus mensen die op sterven liggen gaan voor?
Ik heb mijn autosleutels in het stopcontact laten zitten
Het wordt steeds onveiliger op straat, je mag niet eens meer bierdrinken.
Ik escaleer!
Ze zijn hier allemaal wild aan het plassen!
Wij hebben met de hele buurt een handtekeningencompetitie gehouden.
Bij mij in de buurt woont een moslimman en die is erg aan het radicaliseren. Hij heeft tegenwoordig een baard.
Ik heb last van overtollig geluidsoverlast.
Sorry, ik wilde eigenlijk 123 bellen.
Kan ik een lijst van bureau Delft krijgen hoe ik naar Marokko kan rijden?
Het is niet te bewijzen maar wel met zekerheid te zeggen.
Ik ben goed bij mijn perspectief.
Er staan hier buurtmensen op hun achterste.
Mijn mannetje zit in een euro (urn), en die is meegenomen door mijn zoon.
Wij zijn uit het oog van de naald gekropen.
Mijn dochter zit in een café en iedereen dekt haar.
Maandag heb ik mijn vriend begraven en nu heeft hij een nieuwe vriendin.
Kunt u mij doorverbinden met iemand van de afdeling Duistere zaken?
Ik heb gisteren 2000 euro betaald voor het maken van een vals paspoort. Nu heb ik het paspoort niet gekregen. Ik weet waar de man werkt. Kunt u hem arresteren?
Mijn caravan hebben ze bont en blauw geslagen. Ook zitten er bloedspetters op.
Ik ben het derde deel van mijn auto kwijt.
Ik ga daar niet aanbellen, het zijn Hagenaars!
Jullie wegsleepdienst heeft mijn auto weggeslopen.
Ik sla alle ramen eruit, desnoods met geweld!
Ik heb een aantal uren geleden een potloodventer gezien die met zijn geluk in zijn handen stond.
Het is vandaag schrikkeldag. Krijgen mensen dan ook extra salaris deze maand?
Kunt u mij doorverbinden met het postkantoor van Pijnacker?
Ik ben Hassan. Ik ben een buurtbewoner.
Mevrouw, ik stop u even in mijn broekzak.
Ze zijn goed!!!