Uit de media 2008

Auteur Topic: Uit de media 2008  (gelezen 434456 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #1630 Gepost op: 11 oktober 2008, 19:37:16
zo, dat is pijnlijk nieuws... :|


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #1631 Gepost op: 12 oktober 2008, 01:02:05
Man rijdt 85 km/uur te hard 's-Hertogenbosch, 10-10-2008

De politie heeft donderdagavond rond 22.00 uur een 39-jarige Bosschenaar betrapt tijdens een verkeerscontrole. De man reed met een snelheid van 135 km/uur over de Zandzuigerstraat, daar is 50 km/uur toegestaan. De bestuurder werd staandegehouden en zijn rijbewijs in ingevorderd.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #1632 Gepost op: 12 oktober 2008, 01:04:02
26 Aanhoudingen na succesvolle drugsactie 's-Hertogenbosch, 09-10-2008

De politie heeft woensdagavond 26 personen tussen de 13 en 50 jaar aangehouden na een grote drugsactie in 's- Hertogenbosch-Zuid. De verdachten zijn aangehouden voor drugshandel of werden betrapt bij het kopen van drugs. Bij de politieactie waren ongeveer zeventig politiemensen betrokken.

De politie kwam de verdachten op het spoor na een groot onderzoek.Dit onderzoek startte de politie om de leefbaarheid in de wijk te vergroten en de overlast direct aan te pakken. De verdachten die in drugs handelden zorgden al lange tijd voor overlast. Ze zouden handelen in cocaine en heroine.

De politie hoopt met dit onderzoek een positieve impuls te geven aan de veiligheid in de wijk.

Familie
In de Guido Gezellelaan en de Hugo Verriesthof werden woensdagavond leden van een Bossche familie aangehouden. Het gaat om 7 personen uit een familie. In een van de gezinnen zou de vader al lange tijd handelen in harddrugs. Ook zijn vier minderjarigen tussen de 13 en 21 jaar erbij betrokken en zouden handelen in drugs.

In totaal zijn 18 mensen in verzekering gesteld. Alle personen, ook de minderjarige verdachten, worden vrijdag voorgeleid. Jeugdzorg is in kennis gesteld. Een aantal personen is in de nacht van woensdag op donderdag na verhoor vrijgelaten.

Huiszoekingen
In totaal werden er op vijf adressen huiszoekingen gedaan. De politie heeft bij de zoekingen en de aanhoudingen GSM's, geld, verdovende middelen, vermoedelijk heroine in beslag genomen. Ook zijn tijdens deze actie vuurwapens en munitie in beslag genomen.

Aanrijding
Voor de aanhouding van een man die verdacht wordt van betrokkenheid bij deze drugshandel, stopte de politie woensdagavond op de Maastrichtseweg bij de verkeerslichten. De bestuurder van een auto voor hun moest aangehouden worden. Nadat de politiemensen uit waren gestapt en de man aanspraken, reed hij hard weg. De politie zette de achtervolging in. Bij zijn vlucht veroorzaakte de verdachte een botsing op de Maastrichtseweg, waarbij een andere auto beschadigd werd. De politiemensen staakten de achtervolging omdat zijn rijgedrag erg gevaarlijk was. Op de Oostwal zette de verdachte de auto aan de kant en vluchtte de wijk in. De man is niet meer aangetroffen en nog niet aangehouden.

Nog niet klaar
Met deze drugsactie is nog geen eind gekomen aan het politieonderzoek naar deze drugshandel. De politie gaat de aangehouden verdachten verhoren en zal nog meer mensen aanhouden.

Laatste nieuws
In de nacht van woensdag op donderdag is een aantal personen na het verhoor in vrijheid gesteld. De jongste verdachte, een kind van 13 jaar, is vandaag verhoord en wordt vandaag ook in vrijheid gesteld. In totaal zitten er nog 17 verdachten vast. Vrijdag worden er 9 voorgeleid, de overige personen worden morgen of overmorgen in vrijheid gesteld. Bij de verdachte personen die worden voorgeleid, komen 4 verdachten uit 1 gezin en 2 uit een ander gezin.


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #1633 Gepost op: 12 oktober 2008, 10:26:51
Speeddaten politie succesvol
 

BARNEVELD - Een speciale wervingsactie op de politiedag heeft zaterdag in Barneveld 25 aanmeldingen voor de politie-opleiding opgeleverd.

Belangstellenden konden tijdens zogenoemde speeddates korte gesprekjes voeren met een rechercheur, gebiedsagent, technisch rechercheur en een agent.

De politiedag van de politie Gelderland-Midden trok naar schatting 12.000 bezoekers. Zij zagen demonstraties en informatiestands.

http://www.omroepgelderland.nl/index.php?id=57648


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #1634 Gepost op: 12 oktober 2008, 10:55:24
12 oktober 2008, Den Bosch  Brandweer bergt stoffelijk overschot uit Zuid-Willemsvaart  
De brandweer van ‘s-Hertogenbosch is zondagmorgen te hulp geroepen bij het bergen van een stoffelijk overschot uit de Zuid-Willemsvaart.

Zondagmorgen rond acht uur werd gemeld dat er een stoffelijk overschot was aangetroffen ter hoogte van de Citadellaan. De politie heeft een gedeelte van de weg afgesloten in verband met technisch onderzoek. De brandweer heeft het lichaam geborgen.

Of er sprake is van een misdrijf is op dit moment niet bekend.

Later meer informatie.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #1635 Gepost op: 12 oktober 2008, 17:51:58
POLITIE MAAKT EINDE AAN RELLETJES VLISSINGEN

De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag met geweld een einde gemaakt aan relletjes op het Arsenaalplein in Vlissingen.

De bezoekers van een feest in het Arsenaaltheater zorgden er de hele avond al voor dat het onrustig was op het plein. Nadat er binnen enkele opstootjes waren ontstaan besloot de politie samen met de beveiliging de groepen uit het theater te verwijderen.

Toen buiten opnieuw ongeregeldheden uitbraken, werd besloten het plein schoon te vegen. Hierbij werd gebruik gemaakt van de lange wapenstok. Ook werden diensthonden ingezet. Eén persoon werd door een hond gebeten. Hij ging er hierna als een haas vandoor.

De politie heeft in totaal zes personen aangehouden. Eén daarvan, een 24-jarige Vlissinger, is in verzekering gesteld en zit nog vast wegens bedreiging. De andere vijf personen, 3 mannen van 18, 19 en 20 jaar uit de gemeente Vlissingen en een 22-jarige man en een 29-jarige vrouw, beiden uit Middelburg, werden allen aangehouden wegens het niet opvolgen van een bevel en/of het verstoren van de openbare orde.

De vijf zijn gehoord en in de loop van zondag weer in vrijheid gesteld. Rond 04.00 uur, nadat de politie de verschillende groepen had begeleid door de stad, was alles weer rustig in de binnenstad.
 
http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=8991


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #1636 Gepost op: 12 oktober 2008, 18:29:15
MAN ZWAARGEWOND BIJ STEEKPARTIJ VLISSINGEN`

In Vlissingen is in de nacht van zaterdag op zondag een 27-jarige Oost-Souburger zwaargewond geraakt toen hij werd neergestoken door een 26-jarige Vlissinger.

De 27-jarige man had rond 04.45 uur in de Bonedijkestraat onenigheid gekregen met de 26-jarige man. Tussen hen brak een vechtpartij uit, waarbij de 27-jarige man meerdere keren met een mes gestoken werd en zwaar gewond raakte.

De gewonde man zag kans om met zijn auto zelf het ziekenhuis te bereiken, waar hij direct met spoed werd geopereerd. Zijn toestand is nog steeds zeer ernstig. De andere, 26-jarige, man is aangehouden en in verzekering gesteld.
 

De aanleiding tot de ruzie ligt volgens de politie in de relationele sfeer. De politie heeft inmiddels diverse getuigen gehoord. Het onderzoek is nog in volle gang.
 
http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=8992


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1637 Gepost op: 12 oktober 2008, 23:53:19
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=G9G21LL4C

'Eindelijk ben ik tevreden met mezelf'

Greet Rouffaer kijkt voortaan verder dan de littekens op haar gezicht en handen

'Ik ben zover. Als ik in de spiegel kijk, denk ik: Je ziet er goed uit, Rouffie.' Actrice Greet Rouffaer (49) raakte elf jaar geleden zwaar verbrand op de set van de televisieserie 'Wittekerke'. Vandaag is ze daar klaar mee. 'Eindelijk,' zegt ze, 'want het heeft lang geduurd.'
Dat ze weer helemaal in het reine is met zichzelf, moet blijken uit de publicatie van het boek Ontmaskerd, dat ze samen schreef met haar nieuwe echtgenoot Bart De Bondt. Op het omslag staat ze afgebeeld zonder make-up. Je ziet een gehavend gezicht en handen vol littekens - aan haar linkerhand mist ze de pink. 'Elf jaar lang wist ik me geen raad met dat beeld', zegt de actrice. 'Ik haatte mijn beschadigde uiterlijk, en ik wilde het liefst van al die handen kwijt. Ik zag mezelf helemaal niet graag meer. Mijn zelfbeeld zat onder nul. Ik kon alleen nog maar verstoppertje spelen. Voor de buitenwereld deed ik me sterk voor. Ik was de brandwondenpatiënte die alles aankon. Ik was ook diegene die vreesde alles te verliezen als ik me zwak toonde. Ik werk in een behoorlijk commerciële wereld. Ik was bang om mijn werk te verliezen, nog banger dat mensen zich van mij zouden afkeren. Dus speelde ik al die jaren een toneeltje.'

Nu is ze daar helemaal klaar mee, zegt ze. 'Ik zie mezelf weer graag. Als ik 's ochtends in de spiegel kijk, denk ik: Je ziet er goed uit, Rouffie . Ik vind mezelf weer oké. Als anderen ook zo over mij oordelen, is dat prima. Doen ze dat niet? Jammer.'

Er was de vraag hoe ze, vorige donderdag, op de voorstelling van haar boek zou verschijnen: met of zonder make-up? In onze krant zei ze daarover vooraf: 'Ik twijfel nog. Ik ben een trotse madam. Ik wil er goed uitzien. Dat kost elke dag veel tijd en energie. Maar aan de andere kant denk ik: Wat doen al die andere mensen met brandwonden? Ik ben er nog niet helemaal uit. Geef me nog even. Maar als ik er donderdag sta zonder make-up, zal dat een overwinning op mezelf zijn.'

Ze stond donderdag op de persvoorstelling mét make-up. 'Ach, met of zonder make-up, eigenlijk is dat niet belangrijk', zegt Greet Rouffaer. 'Jarenlang zag ik mezelf verplicht om me te verstoppen achter make-up. Nu kan ik zelf kiezen, zoals iedereen. De ene dag zal ik make-up dragen, de andere keer niet. Daar gaat het om, dat ik die keuze heb.'

Ze heeft zichzelf overwonnen, maar ze blijft heel alert als het om brandveiligheid gaat. 'Ik zeg niet dat het niet nog eens kan gebeuren. Het ligt in een klein hoekje, weet ik nu. Daarom, als ik naar de cinema of een concert ga, tel ik de rijen en de stoelen en zoek ik uit waar de nooduitgangen zijn. Ik ben op mijn hoede. Ook op dat vlak kom ik van ver. Lange tijd durfde ik geen lift te gebruiken of stond ik doodsangsten uit in tunnels. Ik kon midden in de Kennedytunnel het gevoel krijgen: Help, ik moet hier uit! Ik heb dat soms nog, als ik in zo'n tunnel naast een tankwagen rijd. Dan zie ik zo wat er kan gebeuren. Ik zie de vuurbal op mij afkomen. Angstaanjagend, hoor. Ik heb geleerd me daartegen te verzetten. Maar er was een tijd dat ik in zulke situaties in mijn auto zat met het angstzweet in mijn handen.'

Greet Rouffaer is niet de enige brandwondenpatiënte. Er zijn er honderden in dit land, verminkt voor het leven. Waar zijn ze? Je ziet ze zo zelden. Greet Rouffaer: 'Ze verstoppen zich, maar ik zie ze wel. Je ziet weinig mensen met een drukmasker omdat die bijna niet naar buiten komen. Ik heb het destijds ook amper gedaan, nu en dan 's avonds als het donker was, als niemand mij kon zien. Die keer dat ik de tram nam met mijn masker op, was verschrikkelijk. Al die blikken. Mijn hart zat in mijn keel. Ja, ik begrijp dat brandwondenpatiënten zich verstoppen. Maar dat houdt risico's in. Ze raken zo in een isolement, wat het voor hen extra moeilijk maakt.'

'Maar ik zie ze, ik herken ze, de brandwondenpatiënten. Ik heb een oog gekregen voor littekens. Ik herken ze ook aan hun houding. Ze verstoppen hun handen, zoals ook ik dat heb gedaan: lange mouwen en handschoenen dragen, handen in je zakken. Je wordt op den duur heel bedreven in verstoppertje spelen. In Wittekerke zul je amper een beeld vinden waarop je ziet dat ik mijn pink mis. Ik heb echter nooit tegen fotografen gezegd hoe ze mij moesten fotograferen. Ik heb altijd dusdanige posities ingenomen dat niemand iets kon zien. Belichting kan heel verraderlijk zijn voor iemand met littekens. Ik heb geleerd om licht te voelen en mij zodanig te draaien dat de belichting niet in mijn nadeel speelt.'

Ze heeft, vorige week, op televisie de start van het proces-Ghislenghien gezien. Ze heeft toen ook die verminkte mensen gezien. Of ze dan wegkijkt? 'Neen', zegt ze. 'Ik kijk verder dan de littekens. Ik zie de mens. Dat is waarom ik me goed kan voelen bij mensen met een handicap. Ik kijk verder dan die handicap.'

In maart van dit jaar is Greet Rouffaer getrouwd met Bart De Bondt, ze heeft haar eigen ik leren aanvaarden en schreef er een boek over. En begin december wordt ze vijftig. 'Ik beschouw al die dingen die me nu op korte termijn overkomen als een kantelmoment. Ik zou nu graag overgaan tot de orde van de dag. De voorbije jaren ben ik te vaak de actrice geweest die zwaar verbrand raakte op de set van Wittekerke . Oké, door dit boek te schrijven vraag ik er nu wel zelf om, maar als die drukte voorbij is, wil ik weer doorgaan met mijn leven.'

'Ik weet niet of ik nog ga acteren. Sinds maart ben ik werkloos en er dienen zich niet meteen nieuwe projecten aan. Acteren was mijn leven, maar ik klamp me er niet krampachtig aan vast. Samen met Bart broed ik op het idee om iets te doen voor mensen met een laag zelfbeeld. Dat wordt minstens een boek. En voorts hoop ik de komende tijd ook tevreden te blijven met mezelf. Tevreden leren zijn met zichzelf, meer mensen moesten dat eens proberen.'

 Dirk Musschoot

Afbeeldingen uit dit bericht verwijderd op verzoek van de auteur/uitgever, in verband met copyrightschending. - Pieter


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #1638 Gepost op: 13 oktober 2008, 16:52:48
Eten vergeten, brandweer op de stoep
maandag 13 oktober 2008 | 15:08 | Laatst bijgewerkt op: maandag 13 oktober 2008 | 15:11

EERBEEK - De brandweer rukte gistermiddag in Eerbeek met twee bluswagens uit na een melding van een woningbrand in de H.A. Grizellstraat.

Afgezien van de schrik bij de bewoner bleek het allemaal mee te vallen. De bewoner had voedsel in de magnetron gedaan en was vervolgens zijn eetlust vergeten. Door de sterke rookontwikkeling ging de brandmelder af en binnen enkele minuten stond de brandweer op de stoep.

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/3866158/Eten-vergeten-brandweer-op-de-stoep.ece


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #1639 Gepost op: 13 oktober 2008, 16:54:05
Bij brand is zelden rookmelder aanwezig
door Jeroen Pol. maandag 13 oktober 2008 | 05:57 | Laatst bijgewerkt op: maandag 13 oktober 2008 | 07:22

APELDOORN - Het Team Brand Onderzoek (TBO) heeft inmiddels 306 branden onderzocht in Apeldoorn en Epe. Eén van de conclusies is dat bij negentig procent van de onderzochte woningbranden een (werkende) brandmelder ontbrak.

Voor de brandweer alle reden om de noodklok te luiden.

De gemeentelijke brandweer Apeldoorn/Epe beschikt vooralsnog als enige in Nederland over een Team Brand Onderzoek. Recent werd na branden in een woonblok, waarbij zes en acht woningen zijn verwoest, de expertise ingehuurd door Zaandam en Hoofddorp. Het achterhalen van de oorzaak is één. Vervolgens iets met de verzamelde gegevens doen is de tweede stap.

Zo bleek dat maar liefst dertig procent van de branden was aangestoken. Daarnaast ontdekte het TBO dat bij negentig procent van de branden een rookmelder ontbrak, of niet werkte. Uit eerder landelijk onderzoek was het beeld ontstaan dat vijftig procent van de woningen over een rookmelder beschikt.

Voor de brandweer is tijdige alarmering van groot belang. Zo kan een rookmelder slachtoffers voorkomen. Maar de rookmelder kan ook voorkomen dat een brand onnodige schade veroorzaakt. ,,Het is nu eenmaal gemakkelijker een beginnend brandje te blussen'', zegt Adriaan Verstoep, hoofd preventie bij de brandweer, ,,dan een brand die de tijd heeft gehad zich te ontwikkelen.''

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/apeldoorn/3863032/Bij-brand-is-zelden-rookmelder-aanwezig.ece