Uit de media 2008

Auteur Topic: Uit de media 2008  (gelezen 444087 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #1840 Gepost op: 24 november 2008, 14:27:36
Twintig nieuwe leden brandweer Terneuzen
maandag 24 november 2008 | 08:48 | Laatst bijgewerkt op: maandag 24 november 2008 | 08:56

Tekstgrootte  
SLUISKIL - De vrijwillige brandweer in Terneuzen verwelkomde afgelopen zaterdagavond twintig nieuwe leden.

Dat gebeurde tijdens de jaarlijkse bindingsavond van het korps. Die vond plaats in 't Meulengat in Sluiskil.

Burgemeester Jan Lonink en brandweercommandant Jeroen Meijering stonden in toespraken onder andere stil bij de tragische dood van twee collega-brandweermannen in het afgelopen jaar. Verder werden onderscheidingen uitgereikt voor langdurige inzet voor de brandweer. In totaal zijn 26 medailles uitgereikt voor vrijwilliger openbare orde en veiligheid. Ook zijn achttien medailles uitgereikt voor langdurig dienstverband.

Hoofdbrandmeester W. van der Peijl en adjunct hoofdbrandmeester B. de Bouvré waren met 35 jaar het langst in dienst van de brandweer. Ook wordt er van een aantal leden afscheid genomen, hoofdzakelijk vanwege het bereiken van de uittreedleeftijd van 55 jaar. De avond werd afgesloten met een gezellig samenzijn.

http://www.bndestem.nl/regio/zeeland/4094064/Twintig-nieuwe-leden-brandweer-Terneuzen.ece


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #1841 Gepost op: 24 november 2008, 17:22:28
Navigatiesysteem stuurt taxi het water in

DORDRECHT - Een taxichauffeur luisterde in de nacht van zondag op maandag wel erg trouw naar zijn navigatiesysteem. De man reed in Moordrecht op elektronische aanwijzingen zo het water in.
 
Dat gebeurde bij de aanlegplaats van de pont richting Gouderak, liet de politie maandag weten.

De chauffeur dacht dat hij door een grote plas water reed, aangezien het regende. Zijn auto begon echter te zinken. De bestuurder en zijn klant bleven ongedeerd en konden zwemmend de taxi verlaten.

(c) ANP


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #1842 Gepost op: 24 november 2008, 17:58:22
'M'n rollator heb ik niet eens meegenomen'

Door PETER KOSTER

ZWIJNDRECHT - Schrikken deed de 81-jarige mevrouw H. van Eijnsbergen niet toen ze zag dat er brand was bij haar 90-jarige buurvrouw: ,,Je moet gewoon 1-1-2 bellen en dat heb ik gedaan.'' Het was toch al een ongewone zondag in De Kring, een complex aanleunwoningen bij het Zwijndrechtse verzorgingshuis De Lichtkring.
In haar woning op de derde etage kreeg mevrouw Van Eijnsbergen, met haar 81 jaren de jongste van de bewoners op deze verdieping, te horen dat een buurvrouw overleden. Ze beloofde de dochter daarvan de andere buren op de verdieping van het overlijden op de hoogte te brengen.

Zo kwam ze bij haar 90-jarige buurvrouw: ,,Ze verzette zo'n halogeenlamp om ruimte voor me te maken. Ik zei nog dat dat niet nodig was. Achteraf denken we dat die lamp tegen een gordijn gevallen is en dat daardoor brand ontstond.''

Toen ze vertrok om de andere buren op de hoogte te brengen, was er nog niets aan de hand: ,,Maar ik zat bij de buurman en toen hoorden we gegil dat er brand was. Op de gang zagen we een boel rook. Ik heb de buurvrouw en de buurman waar ik was meegenomen naar mijn flat en ik heb 1-1-2 gebeld. Even later kwam er bij ons ook rook naar binnen. Toen heb ik ook de andere buren gewaarschuwd en zijn we naar beneden gegaan. Ik heb zelfs mijn rollator niet meegenomen.''

Vanaf dat moment ontfermen anderen zich over de ontheemde bejaarden. Mevrouw Van Eijnsbergen kan niet uit over alle hulp die op gang kwam. ,,Toen wij naar buiten kwamen, kwam het personeel van De Lichtkring er al aan. Twee mensen hadden geen jassen aangetrokken, maar het personeel trok direct de eigen jassen uit zodat wij nog een beetje warm bleven.''

Brandweer, ambulance en politiewaren snel ter plaatse en kregen de situatie snel onder controle terwijl de ouderen opgevangen werden in het restaurant van de Lichtkring: ,,De brandweer heeft gevraagd wat we nog uit onze huizen wilden hebben en is die spullen gaan halen. De broedeers van de ambulancedienst hebben nog gecontroleerd of we geen rook binnen gekregen hadden.''

Ook burgemeester Scholten en de directie van huisbaas Forta kwamen ter plaatse. De bewoners van De Kring, ook die van de lagere verdiepingen, werden opgevangen in de recreatiezaal van De Lichtkring, waar bleek dat er in ieder geval niemand gewond geraakt was: ,,De opvang was fantastisch daar. We hebben zelfs nog geintjes zitten maken.''

Daags na de brand zit mevrouw Van Eijnsbergen weer in haar huis, al is nog niet duidelijk of ze er al in kan overnachten. De nacht van zondag op maandag heeft ze doorgebracht bij een zus, elders in Zwijndrecht. ,,Geschrokken ben ik eigenlijk niet, maar ik heb wel de hele nacht liggen trillen in mijn bed. Ik heb niet geslapen. Toen ik vanmorgen in de spiegel keek, ontdekte ik dat mijn haren nog onder het roet zaten. Ik was helemaal zwart.''

Terwijl de rooklucht nog in het huis hangt en een neef met de verzekering een schoonmaakbedrijf regelt, vertelt ze dat de overleden vrouw zich wel eens zorgen maakte over de vraag hoe het moest als er bij hen als oude mensen brand uit zou breken: ,,Ik zei dan steeds dat je gewoon 1-1-2 moest bellen en dat de brandweer dan vanzelf komt. Nou, dat heb ik gedaan en de brandweer kwam.''

Met de brand kwam een heftig einde aan een bewogen weekeinde. Dat begon vrijdag al met een gewapende bankoverval op de ABN-Amro-Bank aan de Koninginneweg, net aan de andere kant van De Lichtkring. ,,Zaterdag heb ik een half uur vast gezeten in de lift hier. Toen overleed de buurvrouw en daarna kregen we die brand. ik vind het wel even genoeg.''

http://www.ad.nl/drechtsteden/2797355/Mn_rollator_heb_ik_niet_eens_meegenomen.html


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #1843 Gepost op: 24 november 2008, 21:16:58
Vlaamse omroepen ontvangen terreurdreiging

BRUSSEL - De Vlaamse omroepen VRT en VTM hebben maandag een dvd ontvangen waarop drie gemaskerde en gewapende mannen dreigen met aanslagen tegen België.
 
Aanleiding voor het dreigement is dat Belgische militairen en F16-gevechtsvliegtuigen sinds kort meevechten tegen de taliban in Afghanistan.  

"Jullie land zal daarom vertoeven in chaos, bloedvergieten, en gruwelijke aanslagen die op elk moment, op elke plaats kunnen plaatsvinden", aldus de gemaskerde mannen, die verwijzen naar de aanslagen in Madrid, Londen en New York.

"Weet dat wij geen medelijden hebben met jullie en dat wij naar de dood verlangen, net zoals jullie van dit leven houden." De federale politie heeft de boodschap in beslag genomen voor onderzoek. De Belgische premier Yves Leterme weigert commentaar.

(c) ANP


guest4965

  • Gast
Reactie #1844 Gepost op: 24 november 2008, 22:16:48
School herdenkt verongelukt gezin

HILVERSUM Het Gemeentelijk Gymnasium in Hilversum herdenkt maandag de 13-jarige scholiere die zaterdagavond met haar ouders om het leven kwam door een botsing met een touringcar op de A28 bij Nunspeet. Haar 11-jarige broertje raakte daarbij zwaargewond.

Leerlingen van het gymnasium beginnen de week met speciale bijeenkomsten waarin ze over het drama kunnen praten. Klasgenoten van het meisje worden opgevangen tijdens een speciale bijeenkomst in de aula, blijkt uit een brief aan leerlingen en ouders van de school. Het gymnasium heeft professionele hulpverleners ingeschakeld.

www.rtvnh.nl

Klik hier voor een video


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #1845 Gepost op: 25 november 2008, 08:10:16
Spookrijder op A50 komt om
 
LOENEN - Op de A50 bij Loenen is in de nacht van maandag op dinsdag een spookrijder om het leven gekomen. De spookrijder reed frontaal op een tegemoetkomende auto en overleed ter plekke.

Het ongeval gebeurde rond kwart over één ter hoogte van de afslag Loenen-Beekbergen. De snelweg richting Arnhem is enige tijd afgesloten geweest voor onderzoek. Het verkeer werd omgeleid via Loenen.

Hoe het met de automobilist van de andere auto is, is nog niet bekend.

Bron: omroep gelderland
 
23:46:20 24-11-08 6 G BRAN LET OP GLADHEID PRIO 1 Verkeersongeval (beknelling: ja) : A50 L 197,0 APELDOORN (APEL) 38804 38870  
BRW N-O Gelderland ( Monitorcode )
BRW N-O Gelderland ( OvD Apeldoorn )
BRW Apeldoorn ( Brandmeester van Dienst )
BRW Apeldoorn ( HV-870 )
BRW Beekbergen ( Blusploeg )
BRW Apeldoorn ( Beroeps Blusploeg )
BRW Beekbergen ( Monitorcode/Lichtkrant )
BRW Apeldoorn ( Monitorcode/Lichtkrant )
BRW Beekbergen ( Bevelvoerder )


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1846 Gepost op: 25 november 2008, 09:44:01
:( :'(

Vierde slachtoffer ongeval A28 overleden

di 25 nov 2008, 09:26 Telegraaf.nl

RIJSWIJK -  Ook Sander, de 11-jarige zoon van het gezin uit Hilversum dat zaterdagochtend betrokken was bij een ongeval op de A28 bij Nunspeet is overleden. Zijn vader, moeder en 13-jarige zusje kwamen daarbij om het leven.


School herdenkt verongelukt gezin

HILVERSUM Het Gemeentelijk Gymnasium in Hilversum herdenkt maandag de 13-jarige scholiere die zaterdagavond met haar ouders om het leven kwam door een botsing met een touringcar op de A28 bij Nunspeet. Haar 11-jarige broertje raakte daarbij zwaargewond.

Leerlingen van het gymnasium beginnen de week met speciale bijeenkomsten waarin ze over het drama kunnen praten. Klasgenoten van het meisje worden opgevangen tijdens een speciale bijeenkomst in de aula, blijkt uit een brief aan leerlingen en ouders van de school. Het gymnasium heeft professionele hulpverleners ingeschakeld.

www.rtvnh.nl

Klik hier voor een video

Gezin komt om door ongeval gladheid
zondag 23 november 2008 | 08:11 | Laatst bijgewerkt op: zondag 23 november 2008 | 08:19

NUNSPEET (ANP) - Een botsing tussen een touringcar en een personenauto op de A28 bij Nunspeet heeft zaterdagavond het leven gekost aan drie leden van een gezin uit Hilversum. Dat heeft het Korps landelijke politiediensten zondag gemeld.

De vader (45), moeder (44) en dochter (13) kwamen om het leven toen de auto slipte, tegen de vangrail botste en werd geraakt door de touringcar. Het zoontje van 11 ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis.

De bus was op het moment van de botsing leeg. De chauffeur raakte niet gewond.

http://www.destentor.nl/algemeen/binnenland/4089682/Gezin-komt-om-door-ongeval-gladheid.ece

livep2000
22:05:18 22-11-08BRANPRIO 1 Verkeersongeval (beknelling: ja) : A28 L 63,1 NUNSPEET (NUNS) 42205
0802999BRW N-O Gelderland ( Monitorcode )
0802801BRW N-O Gelderland ( OvD Veluwe Zuid )
0800587BRW Nunspeet ( Blusploeg 2 )
0800387BRW Nunspeet ( Monitorcode/Lichtkrant )
0800187BRW Nunspeet ( Bevelvoerder )
Samen sterk in de hulpverlening!


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #1847 Gepost op: 25 november 2008, 10:01:20
Vrouw verongelukt in Nijverdal
Bij een ernstig ongeluk in Nijverdal is een vrouw om het leven gekomen.

De vrouw reed op haar fiets op de Constantijnstraat in het centrum van Nijverdal en is daar aangereden door een vrachtwagen. Hoe de aanrijding is ontstaan, is voor de politie nog onduidelijk.

rtvoost.nl

Citaat
09:20:55 25-11-08 5 G BRAN PRIO 2 Ongeval : Constantijnstraat : NIJVERDAL 5432NVD 5471NVD  
0605310 BRW Twente ( Monitorcode )
0605285 BRW Nijverdal ( HV2-5471 )
0605282 BRW Nijverdal ( TS-5432 )
0605152 BRW Twente ( OvD West )
0604490 BRW Nijverdal ( Dagdienst )


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #1848 Gepost op: 25 november 2008, 12:32:33
Arrestaties voor moord op zakenman in Apeldoorn

(Novum) - Twee mannen zijn dinsdag aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de moord op een zakenman bij een basisschool in Apeldoorn vorig jaar. Het gaat om een 34-jarige man uit Apeldoorn en een tien jaar jongere man zonder vaste woon- of verblijfplaats.

De arrestaties volgen op tips die de politie ontving na een recente uitzending van Opsporing Verzocht, waarin beelden van de vermoedelijke dader te zien waren. In augustus had het tv-progamma al foto's getoond. De politie zegt nog geen bijzonderheden of details over de aanhoudingen en het onderzoek wereldkundig te willen maken.

Ook een 23-jarige vrouw is dinsdag aangehouden, op verdenking van heling. Zij is de vriendin van de 24-jarige verdachte. Het drietal is voor nader onderzoek ingesloten. De oudste verdachte en de vrouw werden in hun woning opgepakt.

De 47-jarige Gert Nijkamp werd vorig jaar juni onder vuur genomen bij de Berg en Bosschool in Apeldoorn. Nijkamp had net zijn zoontje naar school gebracht toen hij werd doodgeschoten. De schutter ging er op een scooter vandoor.

Bron: www.nieuws.nl
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #1849 Gepost op: 25 november 2008, 15:44:07
Ambulance met patiënt botst in Zutphen

ZUTPHEN –
Op de kruising Den Elterweg/ Jo Spierlaan in Zutphen heeft maandagmiddag een ongeval tussen een ambulance en een personenauto plaatsgevonden. De ambulance had een patiënt aan boord die met spoed naar het ziekenhuis moest worden vervoerd.

De aanrijding gebeurde omstreeks 14.10 uur toen een ambulancechauffeur met een spoedtransport over de Den Elterweg richting het ziekenhuis reed. Bij de kruising met de Jo Spierlaan moest hij linksaf en wilde hiervoor enkele naar links voorgesorteerde auto’s rechts passeren. Een 79-jarige Zutphenaar had dit kennelijk niet in de gaten en er ontstond een aanrijding met zijn auto. De ambulance heeft de patiënt eerst bij het ziekenhuis afgeleverd waarna de gewaarschuwde politie beide bestuurders kon spreken.

Bron GelreNieuws.nl
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!