'M'n rollator heb ik niet eens meegenomen'Door PETER KOSTER
ZWIJNDRECHT - Schrikken deed de 81-jarige mevrouw H. van Eijnsbergen niet toen ze zag dat er brand was bij haar 90-jarige buurvrouw: ,,Je moet gewoon 1-1-2 bellen en dat heb ik gedaan.'' Het was toch al een ongewone zondag in De Kring, een complex aanleunwoningen bij het Zwijndrechtse verzorgingshuis De Lichtkring.
In haar woning op de derde etage kreeg mevrouw Van Eijnsbergen, met haar 81 jaren de jongste van de bewoners op deze verdieping, te horen dat een buurvrouw overleden. Ze beloofde de dochter daarvan de andere buren op de verdieping van het overlijden op de hoogte te brengen.
Zo kwam ze bij haar 90-jarige buurvrouw: ,,Ze verzette zo'n halogeenlamp om ruimte voor me te maken. Ik zei nog dat dat niet nodig was. Achteraf denken we dat die lamp tegen een gordijn gevallen is en dat daardoor brand ontstond.''
Toen ze vertrok om de andere buren op de hoogte te brengen, was er nog niets aan de hand: ,,Maar ik zat bij de buurman en toen hoorden we gegil dat er brand was. Op de gang zagen we een boel rook. Ik heb de buurvrouw en de buurman waar ik was meegenomen naar mijn flat en ik heb 1-1-2 gebeld. Even later kwam er bij ons ook rook naar binnen. Toen heb ik ook de andere buren gewaarschuwd en zijn we naar beneden gegaan. Ik heb zelfs mijn rollator niet meegenomen.''
Vanaf dat moment ontfermen anderen zich over de ontheemde bejaarden. Mevrouw Van Eijnsbergen kan niet uit over alle hulp die op gang kwam. ,,Toen wij naar buiten kwamen, kwam het personeel van De Lichtkring er al aan. Twee mensen hadden geen jassen aangetrokken, maar het personeel trok direct de eigen jassen uit zodat wij nog een beetje warm bleven.''
Brandweer, ambulance en politiewaren snel ter plaatse en kregen de situatie snel onder controle terwijl de ouderen opgevangen werden in het restaurant van de Lichtkring: ,,De brandweer heeft gevraagd wat we nog uit onze huizen wilden hebben en is die spullen gaan halen. De broedeers van de ambulancedienst hebben nog gecontroleerd of we geen rook binnen gekregen hadden.''
Ook burgemeester Scholten en de directie van huisbaas Forta kwamen ter plaatse. De bewoners van De Kring, ook die van de lagere verdiepingen, werden opgevangen in de recreatiezaal van De Lichtkring, waar bleek dat er in ieder geval niemand gewond geraakt was: ,,De opvang was fantastisch daar. We hebben zelfs nog geintjes zitten maken.''
Daags na de brand zit mevrouw Van Eijnsbergen weer in haar huis, al is nog niet duidelijk of ze er al in kan overnachten. De nacht van zondag op maandag heeft ze doorgebracht bij een zus, elders in Zwijndrecht. ,,Geschrokken ben ik eigenlijk niet, maar ik heb wel de hele nacht liggen trillen in mijn bed. Ik heb niet geslapen. Toen ik vanmorgen in de spiegel keek, ontdekte ik dat mijn haren nog onder het roet zaten. Ik was helemaal zwart.''
Terwijl de rooklucht nog in het huis hangt en een neef met de verzekering een schoonmaakbedrijf regelt, vertelt ze dat de overleden vrouw zich wel eens zorgen maakte over de vraag hoe het moest als er bij hen als oude mensen brand uit zou breken: ,,Ik zei dan steeds dat je gewoon 1-1-2 moest bellen en dat de brandweer dan vanzelf komt. Nou, dat heb ik gedaan en de brandweer kwam.''
Met de brand kwam een heftig einde aan een bewogen weekeinde. Dat begon vrijdag al met een gewapende bankoverval op de ABN-Amro-Bank aan de Koninginneweg, net aan de andere kant van De Lichtkring. ,,Zaterdag heb ik een half uur vast gezeten in de lift hier. Toen overleed de buurvrouw en daarna kregen we die brand. ik vind het wel even genoeg.''
http://www.ad.nl/drechtsteden/2797355/Mn_rollator_heb_ik_niet_eens_meegenomen.html