IJs terroristen.....
http://www.destentor.nl/regio/lochem/4262883/Sabotage-betekent-einde-ijsbaan-Ruurlo.eceSabotage betekent einde ijsbaan Ruurlo
door Gerrit Jan Riedstra. zondag 28 december 2008 | 17:27 | Laatst bijgewerkt op: zondag 28 december 2008 | 17:31
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
RUURLO - Sabotage en bedreigingen betekenden gisteren het einde van het initiatief van Ruurloër Bennie Wassink om een ijsbaan te maken aan de Wildenborchseweg in zijn woonplaats. Kerst heeft daarmee een vervelende nasmaak gekregen in het dorp.
Wassink was een initiatief van Hans Jelier, om in samenspraak met de IJsclub Ruurlo en de Stichting Zwembad Ruurlo een ijsbaan te maken bij het zwembad, te snel af.
Woensdag al had hij een dam opgeworpen rond een stuk grond aan de Wildenborchseweg. Op tweede kerstdag had hij een pomp geïnstalleerd en liet hij het stuk grond van 1,6 hectare vollopen. Het was een hele klus, want de pomp wilde niet zo goed. De buurman hielp hem het beestje weer op gang te krijgen.
Alles liep sindsdien op rolletjes. Zaterdagavond was de ijsbaan wat de waterhoogte betreft bijna klaar. De teleurstelling was dan ook groot toen hij op zondagochtend merkte dat de waterstand drastisch was gekelderd. Onderzoek in alle vroegte, het was nog donker, leerde hem dat de dam was doorgestoken.
Wassink repareerde de dam, maar het bleef daar niet bij. "Toen ik met mijn vrouw aan het winkelen was werd ik gebeld, anoniem. Als ik weer zou gaan pompen zou er zand in de pomp worden gedaan. Ik vroeg nog of hij last had van het lawaai van de motor, maar hij zei dat hij niet uit de buurt kwam." Daarna werd de verbinding verbroken.
Voor Wassink is de lol er goed af. Van de dieselolie en zijn eigen energie die hij er in heeft gestoken kan hij niet wakker liggen. Een motor van tienduizend euro er aan wagen gaat hem te ver.
Bovendien, het was hem er niet om te doen om met dit initiatief veel geld te verdienen. "De jeugd kan toch al zo weinig schaatsen hier in het dorp. Ik wou ze de kans geven. Wat mij betreft gaan ze gratis schaatsen. Ik heb genoeg te doen met de boerderij hier."
De anonieme actie noemt hij "laag" en "laf". Hij heeft ook geen zin om met een beschuldigende vinger naar wie dan ook te wijzen.