Telegraafbezorger held van de dag door Arjen ten Cate
PEIZE - Telegraafbezorger Erik Turksema uit Peize heeft door zijn razendsnelle en adequate ingrijpen een brand in een bejaardentehuis in het Drentse dorp weten te voorkomen. De Drent (20) is zelf nuchter onder zijn heldendaad: "Ik zou het zo weer doen! Het is een kwestie van goed opletten."
Turksema brengt de krant van maandag tot en met zaterdag rond in het noorden van Drenthe. "Het is echt een hobby van me. Ik vind het leuk om tientallen kilometers te fietsen en kan het geld goed gebruiken, want ik zit nog op school." Gisternacht viel de bezorger in voor een collega met rugklachten. Toen hij naar het depot reed, kon de 20-jarige kiezen uit twee routes.
"Ik besloot langs het seniorencomplex de Esborg te rijden, eigenlijk zonder goede reden." Dat bleek een mogelijk levensreddende beslissing. Erik zag vuur komen uit een enorme container van 600 liter, vol met oud papier, die tegen het bejaardentehuis stond. "De vlammen sloegen al tegen de houten kap. Het vuur had eenvoudig naar het centrum over kunnen slaan." Turksema was de enige op straat en besloot direct in te grijpen. Hij belde de brandweer en schoof vervolgens in een ultieme inspanning de brandende container van de muur. Daardoor konden de vlammen niet meer overslaan.
Paniek
De brandweer arriveerde kort daarop en bluste de weggezette container. De ouderen van de Esborg hebben mogelijk niets gemerkt van het heldhaftige optreden. "Ik wilde geen paniek zaaien en heb bewust in stilte gehandeld", zegt Erik. Hij beseft heel goed dat een brand in het bejaardentehuis zeer slecht had kunnen aflopen. "Er wonen ook mensen die zeer slecht ter been zijn. Gelukkig hebben ze niets gemerkt." De brandweer en politie zijn lovend over de actie van de krantenbezorger. ,,Hij heeft super gehandeld", zegt de politievoorlichtster.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2882441/__Bezorger_Telegraaf_ware_held__.html?p=1,2