http://www.telegraaf.nl/binnenland/3471384/_Man_die_inbreker_sloeg_zit_vast__.htmlwo 05 mrt 2008, 07:50 | 297 reacties
Man die inbreker sloeg zit vast
door Erik Morsink
AMSTERDAM - Trucker Sebastiaan uit Enkhuizen sloeg een inbreker in zijn woning en zit nu zelf in een cel. De buren zijn verbijsterd.
Tumult in Enkhuizen. De afgelopen vrijdag gearresteerde vrachtwagenchauffeur zit nog steeds in een koude cel achter de tralies te wachten tot het openbaar ministerie (OM) hem wel of niet strafrechtelijk vervolgt.
En dat allemaal omdat hij midden in de nacht met geweld een insluiper zijn huis uit heeft gewerkt. Veel buren spreken er schande van. "Mag je een indringer je huis uit rossen? Kennelijk niet!"
Ineens werd de keurige Sebastiaan Centenweg in Enkhuizen afgelopen vrijdagnacht het middelpunt van een bizar tafereel. De Enkhuizense trucker lag op zijn bank in de woonkamer een uiltje te knappen, toen er om half één 's nachts werd aangebeld.
Toen hij open deed, stormde een hem onbekende man langs hem heen richting woonkamer. De advocaat van de vrachtwagenchauffeur, mr. L. Utrillas, vertelde aan een regionale krant: "De indringer maakte een verwarde indruk, maar zei niets. Ook niet toen mijn cliënt vroeg wat hij kwam doen en of hij wilde weggaan."
De vrachtwagenchauffeur verklaarde verder dat de man hem een klap in het gezicht heeft gegeven. Utrillas: "Mijn cliënt heeft daarop geprobeerd hem te kalmeren. Het kwam tot een worsteling die plotsklaps eindigde omdat de indringer rustig werd."
De vrachtwagenchauffeur belde daarop zelf 112. Politie en ambulancepersoneel hebben de indringer nog geprobeerd te reanimeren, maar dat mocht niet meer baten. De man stierf ter plekke en de vrachtwagenchauffeur werd door de politie meegenomen.
"Schandalig vind ik het dat die arme jongen nog steeds wordt vastgehouden", briest een oudere dame. "Je overmeestert een onbekende in je eigen huis en je belandt achter de tralies. Die man had daar niets te zoeken."
De directe buurvrouw van de vrachtwagenchauffeur wil niets over het bizarre voorval kwijt, maar een buurtgenoot weet wat meer te vertellen over de trucker: "Dit was een volkomen onverwachte situatie voor hem. Het is altijd zo'n aardige, nette en goedlachse jongen. Hij werkt keihard, is vrijgezel en is nog nooit met de politie in aanraking geweest."
Een groepje hangjongeren eventjes verderop vertelt kauwgumkauwend: "Het heeft te maken met die Polen die twee panden verderop naast de trucker wonen. Die zorgen altijd voor overlast."
Dat laatste bevestigt ook een andere bewoner: "Soms hebben ze de geluidsboxen van hun stereo in het raam staan, gericht op de straat en dan laten ze de muziek echt keihard knallen. Heel asociaal. Dit is verder een keurige buurt, behalve dat ene pand met die Polen erin."
Toeval of niet, als we even later willen aanbellen bij deze woning, stopt er juist een politiewagen voor de deur waaruit een Poolse man van een jaar of twintig stapt. Hij heeft een grote bos witte rozen bij zich en is allesbehalve blij met het onverwachte bezoek op de stoep. "Die indringer zoals u hem noemt, is een goede vriend van mij", klinkt het fel. "En nu is-ie dood. En verder wil ik er niets over vertellen. Opgedonderd!" Hij ontsteekt een kaarsje voor het huis en smijt de voordeur dicht.
De trucker blijft in ieder geval vandaag en morgen nog achter slot en grendel. Justitie onderzoekt of hij handelde uit zelfverdediging of dat er sprake was van doodslag.
"Dat is nou juist het probleem in Nederland", aldus een buurtbewoner, "als je in ons land een inbreker of indringer je huis uit werkt, ga jij zelf als misdadiger de cel in en de slechterik wordt in het ziekenhuis verpleegd. Het is echt de omgekeerde wereld!"