‘Ambulance zal nooit kunnen varen’Door FRANK VAN DEN ELSEN
woensdag 26 maart 2008 -
http://www.ad.nl/rotterdam/drechtstedenZUID-HOLLAND ZUID - De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (dat zijn gemeenten en hulpdiensten samen) maakt nog dit jaar werk van betere hulpverlening op de rivieren.
Een ?slachtoffer? op een aangevaren schip wenkt wanhopig de blusboot tijdens de oefening Riverside. FOTO AD Een projectgroep moet voor 1 januari hebben beschreven hoe de onderlinge samenwerking tussen instanties beter kan, welke trainingen nodig zijn en aan welk aanvullend materieel behoefte is. Het Veiligheidsbestuur (de burgemeesters) heeft dat vorige week besloten.
Een halfjaar geleden bleek tijdens de grote rampoefening ‘Riverside’ op de Nieuwe Merwede dat hulpverlening bij ongelukken op het water complex is en traag verloopt. Het duurde bijna een uur voordat een verpleegkundige voet zette op een zogenaamd aangevaren partyschip vol gewonden bij Dordrecht.
,,We moeten ons geen illusies maken dat rampenbestrijding op het water net zo snel zou kunnen verlopen als op het land,’’ zegt account manager Huub van der Weide van de regionale brandweer. ,,Dat zal nooit zo zijn. Ambulances kunnen niet rijden op de rivier. We blijven afhankelijk van varend materieel. Dat is beperkt beschikbaar en moet soms van ver komen. Voor een deel blijven mensen op het water bij incidenten in eerste instantie op elkaar aangewezen. Gelukkig zijn de bereidheid om te helpen en de deskundigheid bij varenden groot.’’
Kleine aanpassingen, met name in de communicatie, zijn er al wel naar aanleiding van Riverside, meldt hoofd regionale brandweerzorg Wim Visser. ,,Op dit moment verbeteren we de systematiek in de meldkamer waarmee hulpverleners worden opgepiept. Daarmee winnen we tijd. Ook de techniek van de verbindingen wordt aangepast.’’
Een wettelijke aanrijtijd zoals die voor hulpdiensten op het land geldt (een kwartier), bestaat op het water niet. Een landelijke projectgroep met de naam Waterrand is wel bezig met het opstellen van iets soortgelijks: een ‘zorgnorm’. Van der Weide: ,,Dat is een richtlijn over het tempo waarmee een bepaalde hoeveelheid hulpverleners op de been moet zijn. We weten nog niet welke kant dit precies opgaat en wat de status van die norm wordt. Zuid-Holland Zuid zit ook in dat project, maar los daarvan gaan wij nu hoe dan ook van start met ons eigen verbetertraject,’’ zegt Van der Weide. Hij is druk bezig een projectleider te werven.
Het Veiligheidsbestuur kwam tot de conclusie dat actie nodig was, omdat er sinds tien jaar fors meer vaarbewegingen op de rivieren zijn, terwijl hulpdiensten over minder varend materieel beschikken. De regionale rode blusboot in Dordrecht kan nog mee tot 2012. Volgens het bestuur ontbreekt ook een integrale visie op hulpverlening.
Van der Weide: ,,Er zijn de laatste jaren wel veel kleinschalige initiatieven en hulpmiddelen bij gekomen, zoals blusboten van individuele brandweerkorpsen en snelle interventieboten van Rijkswaterstaat. Ook zijn er samenwerkingsverbanden zoals tussen de KNRM en de Reddingsbrigade. Maar het komt er nu op aan samen slagkracht te organiseren in heel de regio.’’
Hij signaleert dat bijvoorbeeld op de Oude Maas en delen van de Lek minder snel hulp op gang kan komen dan in het hart van de Drechtsteden. ,,Vinden we dat aanvaardbaar? Ik geef daar nu geen antwoord op, dat moet te zijner tijd het bestuur doen. We gaan dit jaar wel in kaart brengen wat nodig is om het beter te regelen. Wat we direct kunnen aanpakken, zullen we niet laten liggen.’’ Daarmee is niet gezegd dat elk verlangen op het nog te maken lijstje kan worden vervuld: ,,Hoe goed we het willen hebben en wat dat mag kosten, is aan het bestuur.’’