Eerlijke vinder krijgt politie aan de deurDoor KEES VAN TOL
zondag 30 maart 2008 -
http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/2181278/Eerlijke_vinder_krijgt_politie_aan_de_deur.htmlDORDRECHT - De 22-jarige Dennis van der Gaag en zijn moeder Henny uit Dordrecht voelen zich behandeld als criminelen: Dennis vond vrijdagavond 13.440 euro, wilde het teruggeven aan de rechtmatige eigenaar, maar werd voordat het zo ver was door de politie beschuldigd van afpersing, heling en verduistering.
Dennis ging pinnen bij de Rabobank aan het Damplein in Dordrecht. Naast de pinautomaat is een loket waar mensen geld kunnen storten. Hij zag achter de doorzichtige klep een dikke enveloppe liggen. ,,Ik twijfelde of ik hem zou meenemen. Was het post? Was het geld?''
Omdat hij niemand zag, reed hij met de enveloppe naar huis. Daar telde hij ruim 13.000 euro in kleine coupures. Hij zag aan het stortingsbewijs dat het geld van de Dordtse bakkersketen Korteweg was. ,,Ik liet het aan mijn moeder zien. Die schrok zich wild.''
Ze vroegen zich beduusd af hoe het geld op die plek terecht was gekomen. ,,We hebben het veilig opgeborgen.'' Omdat de bakker dicht was, rees het plan om het geld maandagochtend terug te brengen, met de nodige media-aandacht. ,,Om te laten zien dat er ook nog eerlijke jongeren zijn. Er wordt toch al zo veel negatiefs over de jeugd gezegd,'' zegt moeder Henny.
Zaterdagochtend ging moeder naar de bakker. Zonder geld. ,,Ik wilde niet met zo veel geld over straat. Bovendien wist ik niet of de bakker er zou zijn.'' Bakker Korteweg was aanvankelijk blij en gaf een doos gebak mee. Maar hij zat niet te wachten op media-aandacht. Henny suggereerde bij de bakker dat er wel eens een vindersloon van tien procent wordt uitgekeerd.
Zaterdagmiddag kreeg Henny de politie aan de lijn, terwijl ze in een winkel stond. Die beschuldigde haar en Dennis, hoorbaar voor de verkoper, van heling en verduistering. ,,Ik was helemaal ontredderd,'' zegt Henny. Later die kwamen er twee agenten thuis. Die vertrokken nadat Dennis en Henny hadden beloofd het geld zondagochtend naar het politiebureau te brengen.
,,We werden als criminelen behandeld,'' aldus Dennis. Het was volgens hem een koud kunstje geweest om het geld te houden. Moeder en zoon leven in de overtuiging dat eerlijk het langst duurt en hebben geen moment gedacht de duizenden euro's zelf te houden. Het geld is afgeleverd, maar de zaak krijgt nog een staartje: ,,We zijn woedend dat we zo behandeld zijn. We willen een klacht indienen tegen de politie.''
Bakker Dirk Jan Korteweg onthoudt zich van commentaar. ,,Ik wil voorkomen dat er met modder wordt gegooid.'' Hij zegt dat hij geen rustig weekend heeft gehad, maar dat hij als ondernemer wel wat gewend is. De politie vindt datdat het geld meteen had moeten worden teruggebracht. ,,Als de bakker dicht was naar het politiebureau moeten komen of de politie in kennis moeten stellen. Het was niet hun geld.''
De bakker voelde zich volgens de politie onder druk gezet om Dennis een fors vindersloon te geven, en deed daarom aangifte van afpersing. Ook die klacht is ingetrokken. Waarom werden er dan zulke zware beschuldigingen geuit, waardoor de twee zich flink geïntimideerd voelden? De politie: ,,Misschien hebben we een beetje druk op de ketel gezet, maar anders was het misschien tot een strafrechtelijke procedure gekomen.''