Jongen overlijdt na stroomschok
(c) ANP - [url=http://www.nu.nl]www.nu.nl[/url]
School in shock na bizarre dood Jerry
www.ad.nl
‘Jerry, doe niet, straks krijg je stroom!’Door ALBERT SOK
www.ad.nlZWIJNDRECHT - Eigenlijk wilde Harry helemaal niet over het hek van de hogesnelheidslijn (hsl) klimmen, maar zijn vriend Jerry van Hillo hield dinsdagavond voet bij stuk op de Lindtsedijk in Zwijndrecht.
,,En toen zijn we er toch overheen geklommen.’’ Jerry (15) overleed diezelfde avond, nadat hij werd geëlektrocuteerd toen hij met zijn voet een stroomgeleider raakte.
Twee dagen later blikt Harry terug op de voor Jerry fatale dinsdag. Twee maanden kenden ze elkaar eigenlijk pas, maar het waren al dikke maatjes. Ze waren altijd samen. ,,Het was echt twee handen op één buik,’’ zegt Harry terwijl hij thuis op de bank een shaggie draait.
Dat deed hij dinsdagavond ook. De twee maten waren aan het fietsen en stopten op de plek waar de hsl bovengronds komt. Op het viaduct daar rookten ze wat. ,,Op een gegeven moment zei Jerry ‘Kom, we klimmen over het hek!’ Ik wilde dat niet en zei ‘nee, nee, niet doen’, maar hij bleef volhouden. En toen zijn we er uiteindelijk toch overheen gegaan.’’
Terugblikkend weet de Zwijndrechter ook niet precies wat zijn vriend bezielde. ,,Hij vond het waarschijnlijk spannend ofzo. We waren echt niet van plan iets te gaan jatten ofzo. Koperdiefstal? Wat een onzin! We waren gewoon lol aan het trappen. We waren in een mum van tijd over het hek heen, want er is daar een blok beton waar je op kunt staan en dan is het echt een fluitje van een cent. Toen we er eenmaal overheen waren, hebben we nog grapjes lopen maken en zijn we weggedoken voor auto’s die langskwamen.’’
Daarna wandelde het tweetal over de muur van de tunnelbak, Jerry voorop. Tien, twintig, dertig, misschien wel zeventig of tachtig meter. ,,Toen ging Jerry zitten en legde hij zijn voet op één van de geleiders. ‘Jerry, doe nou niet! Straks krijg je stroom!’ riep ik nog.’’
De eerste keer ging dat nog goed, maar de tweede keer niet meer. ,,Ineens zag ik een blauw met gele vlam en daarna werd hij naar achteren gelanceerd. Daarna viel hij in de sloot. Ik stond nog bovenop toen hij naar me riep. ‘Ik kan niet zwemmen’, schreeuwde Jerry naar me. Door de stroomstoot kon hij niet meer bewegen. Daarna ben ik over de muur teruggerend, weer over het hek geklommen en Jerry gaan zoeken, maar ik zag helemaal niets. Het was pikkedonker! Ik sprong in het water en heb Jerry uiteindelijk met het licht van mijn telefoon gevonden. Daarna lukte het me met veel moeite om hem uit het water te halen. Hij zei toen helemaal niets meer, het schuim stond op zijn mond. Ik heb gegild naar ’m, maar er kwam geen enkele reactie meer. Waarschijnlijk was hij toen al dood.’’
Zowel de ouders van Harry als die van Jerrry nemen hun zoons niets kwalijk. ,,We zijn allemaal toch zo oud geweest? Je kunt je kinderen nu eenmaal niet aan een touwtje houden,’’ zegt Harry’s vader. ,,Deze twee jongens waren op zoek naar wat plezier, maar dat is helaas helemaal verkeerd afgelopen.’’
De ouders beklagen zich er over dat nergens op het hek gewaarschuwd wordt voor hoogspanning. ,,En laten we eerlijk zijn: het is een hekje van niks. Daar ben je zo overheen. Er zitten dan wel punten op, maar er zaten zelfs geen scheuren in hun broeken. Dat hek moet hoger én er moet prikkeldraad of schrikdraad omheen. Of ik Harry straf gegeven heb? Nee natuurlijk niet! Dit was zo heftig; die jongen heeft net zijn beste vriend verloren. Die ga je dan toch niet straffen? Hij weet zelf best dat hij iets gedaan heeft wat niet mag. En een schuldgevoel hoeft hij al helemaal niet te hebben, want hij heeft gedaan wat hij kón doen. Ieder ander zou weggerend zijn. Harry is er achteraan gegaan.’’
De naam Harry is op verzoek van beide families gefingeerd.