Brandende papierwagen rijdt urenlang door Delft
door Marieke Van Essen
Delft - De 28-jarige Martin Kenson uit Den Haag heeft donderdag urenlang met een brandende papierwagen rondgereden in Delft.
De chauffeur van Van Gansewinkel, die een lading van acht ton bij zich had, wist bij de oprit langs de A13 ternauwernood aan de vuurzee te ontsnappen. Het oud papier had hij in de loop van de ochtend opgehaald in de TU-wijk.
Medeweggebruikers ontdekten de vlammen en rook die uit de achterkant van de auto sloegen. Zij probeerden de chauffeur met getoeter te waarschuwen maar dat lukte niet. ,,Ik dacht dat het bekenden waren die me wilden groeten", aldus Kenson. Totdat hij in de camera's van zijn wagen keek. "Ik schrok me kapot en ben er meteen uitgesprongen."
Kenson dacht zo veilig te zijn, maar kreeg van de brandweer de opdracht weer in te stappen, omdat de spuitgasten daar vanwege het drukke verkeer niet konden blussen. ,,Ik kneep 'm behoorlijk, maar we hadden geen keus. Dus ben ik in z'n achteruit de oprit weer afgereden. Ik wilde mijn schatje voor geen goud laten uitbranden!''
De brandweer, die een takelwagen nodig had om de brandende papierbak te verwijderen, is op een afgelegen plek uren bezig geweest om het vuur meester te worden.
De oorzaak van de brand, die de halve wagen verwoestte, is waarschijnlijk niet meer te achterhalen. De enorme lading papier is kletsnat afgevoerd naar de vuilverbranding.
bron:
www.telegraaf.nl