http://www.ad.nl/rotterdam/rivierenland/2261514/Herwijnenaren_veroordeeld_tot_cel_voor_plaatsen_bom.htmlwoensdag 30 april 2008
Herwijnenaren veroordeeld tot cel voor plaatsen bom
HERWIJNEN - Drie Herwijnenaren (28, 32 en 34 jaar) zijn door de rechtbank in Arnhem elk veroordeeld tot een celstraf van negen maanden, waarvan vier voorwaardelijk.
Zij legden tijdens de nieuwjaarsnacht bij een woning aan de Geerstraat in Herwijnen een vuurwerkbom voor de deur en belden vervolgens aan. Dat de bewoonster al op bed lag en daardoor niet onmiddellijk naar de voordeur ging, is haar geluk geweest.
De bom - een blik gevuld met 1800 bierdoppen en een lawinepijl - explodeerde toen ze nog boven was. De Herwijnenaren werden een kleine drie weken na het incident aangehouden, evenals een 21-jarige man uit het Gelderse Eefde.
‘Ik had hoofdpijn en ben naar bed gegaan. Op een gegeven moment werd er gebeld. Mijn man, die naar vrienden was, had een sleutel bij zich. Ik zat nog te dubben of ik open zou gaan doen, mogelijk waren het kennissen die voor de deur stonden om gelukkig nieuwjaar te wensen. Toen hoorde ik een enorme knal. Ik ben naar beneden gerend: de gang lag helemaal vol met glas. Als ik nog op was geweest en meteen na het aanbellen de deur zou hebben opengedaan dan weet ik niet of ik hier nu nog gestaan zou hebben,’ schetste de bewoonster de gebeurtenis in januari van dit jaar tegenover AD Rivierenland.
Volgens de advocaat van de drie mannen hadden zijn cliënten geen kwade bedoelingen. Ze verklaarden dat de bom was bedoeld als grap. De advocaat vond dan ook dat de rechtbank daarmee rekening moest houden.
De officier van justitie twee weken geleden tijdens de strafzitting echter een jaar cel, waarvan vier maanden voorwaardelijk. De rechter besloot uitendelijk tot een straf die drie maanden lager lag.
De vierde verdachte, de 21-jarige uit Eefde, moet in juni voorkomen.