„Wekelijks incident op Ketelbrug”
LELYSTAD - „Op de Ketelbrug gebeurt wekelijks een incident waarbij een voertuig tijdens het openen van de brug aan de verkeerde kant van de slagbomen staat.”
Die opvallende mededeling deed brugwachter Lammert S. (56) vanmorgen bij de rechtbank in Lelystad. Justitie verwijt de man dood door schuld.
www.refdag.nl
Werkstraf geëist tegen brugwachter Ketelbrug07-10-2008 11:55 | www.refdag.nl LELYSTAD - Tegen brugwachter Lammert S. (57) is vanmorgen bij de rechtbank in Lelystad zestig uur werkstraf geëist wegens nalatigheid tijdens de bediening van de Ketelbrug op 19 september 2007.
Op die dag kwam de 64-jarige Loes Hoekman-Weerstand uit Lelystad bij een tragisch ongeval om het leven. Ze reed achteruit de bewegende brugklep op en kwam 13 meter lager in het water terecht.
Brugwachter Lammert S. heeft „op cruciale momenten fouten gemaakt”, aldus officier van justitie mr. M. Vink dinsdagmorgen. „Als hij goed had gekeken, had hij de dood van Hoekman kunnen voorkomen.”
De brugwachter heeft verzuimd eerst goed op het brugdek te kijken om te zien of het bruggedeelte tussen de slagbomen autovrij was. Pas toen dat wegdek vrij was, had hij de brug moeten openen.
Lammert S. heeft al eerder verklaard dat hij de auto van Loes Hoekman-Weerstand niet heeft zien staan. Hij hoorde van een omstander dat de vrouw met haar auto in het water was terechtgekomen.
De brugwachter zegt het tijdens die cruciale momenten druk te hebben gehad met marifoonverkeer met de schipper van de Powel Jonas, een bruinevlootschip. Het vaartuig lag vlak bij de Ketelbrug. Volgens de brugwachter verliep de communicatie moeizaam en had hij zijn blik gericht op het schip en zijn blik dus afgewend van het wegdek. De schipper van de Powel Jonas spreekt tegen dat de communicatie moeizaam verliep.
Ook wanneer de situatie op het water en op de brug druk is, moet de brugwachter veiligheid kunnen garanderen, benadrukte aanklager Vink. Hij wees erop dat de brugwachter eerder heeft verklaard dat er zich wekelijks op de Ketelbrug incidenten voordoen, waarbij voertuigen aan de verkeerde kant van slagbomen staan. Juist die wetenschap had Lammert S. ertoe moeten brengen om ook op 19 september 2007 eerst goed te kijken of het bruggedeelte tussen de slagbomen leeg was.
Hoe Hoekman tussen de slagbomen terecht is gekomen, zal altijd wel onduidelijk blijven, aldus de aanklager.
Lammert S. herhaalde dinsdagmorgen nog eens dat zijn leven „op de kop is gezet” door het tragische ongeval. De brugwachter beklaagde zich over het onverantwoordelijke gedrag van sommige weggebruikers. Hij sprak van een recent incident waarbij een motorrijder die de signaleringslichten negeerde bijna was „onthoofd” door de slagbomen.