http://www.bndestem.nl/extra/spectrum/3968537/Groot-gemis-de-gezelligheid-van-Breda.eceGroot gemis: de gezelligheid van Breda
door Lobke Degenaar. zaterdag 01 november 2008 | 11:04 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 01 november 2008 | 11:22
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
De brandweer van Kamp Holland in de Afghaanse provincie Uruzgan bestaat uit elf mannen, afkomstig van verschillende luchtmachtonderdelen.
Samen bewaken zij de brandveiligheid op Kamp Holland. Onder hen zijn ook drie West-Brabanders. Vandaag stellen we de eerste aan u voor: sergeant-majoor Carlo uit Breda, die is uitgezonden van oktober tot februari naar Uruzgan.
Wat houdt je functie in ?
'Ik ben on scene commander. Ik heb als taak om bij een incident met een vliegtuig of helikopter de brandweereenheden aan te sturen. Daarnaast speel ik een belangrijke rol in het overleg met de overige hulpdiensten, zoals het medische personeel, maar ook bewapeningspersoneel. Deze laatste kan altijd op afroep ter plaatse komen, omdat de apachehelikopters in Afghanistan standaard bewapend rond vliegen. De belangrijkste taak is het beveiligen van een zogenaamde FARP (Forward Armed and Refuelling Point, red.) dat vergelijkbaar is met een pitstop in de Formule 1. Een helikopter komt binnen op de FARP-plaats zonder zijn motoren uit te zetten en wordt al draaiende voorzien van brandstof en munitie. Bij deze handelingen is de aanwezigheid van de brandweer van levensbelang, omdat de combinatie van draaiende motoren, brandstof en munitie zeer brandgevoelig is.'
En verder?
'Naast de FARP-site is er op kamp Holland ook een landingsbaan aanwezig die ook wel de 'dirt strip' wordt genoemd. Net als in Nederland wordt deze landingsbaan dag en nacht tijdens vlieguren beveiligd door de brandweer. Tot slot spelen de mannen van de brandweer een belangrijke rol bij brandpreventie, ongevallen en brandbestrijding op het kamp.'
Hoe kijk je tegen de uitzending en werk aan?
'Het was wel behoorlijk wennen aan de omstandigheden aangezien het mijn eerste uitzending is. De eerste dagen komt er heel veel informatie op je af van je voorgangers. Die hebben hier 4,5 maand gezeten en waren maar wat blij dat ze nu lekker de boel aan ons konden overlaten en naar huis konden.'
Wat vind je van de leefomstandigheden op het kamp?
'In principe heb je het hier als luchtmachtmilitair helemaal niet slecht. Iedere ochtend, middag en avond kun je in de eetzaal aanschuiven bij het lopend buffet en het eten is goed. Ik moet zelfs uitkijken dat ik niet te veel eet, maar gelukkig kan ik dat compenseren met een uurtje sporten in de fitnessruimte.'
Wat mis je het meest van thuis?
'De enigen die ik echt mis, zijn mijn vrouw, twee kinderen, familie en vrienden en daarnaast ook Breda. Boven mijn bed hangt een foto van de Grote Kerk. Daarnaast heb ik tijdens een afscheidsfeest een fotoalbum meegekregen waar al zijn vrienden en familieleden in staan. Er zitten ook foto's in van de Bredase haven en het Rat Verlegh stadion. Mijn hele gezin en ik zijn fervente NAC-supporters. Normaal sta ik met NAC op en ga ik ermee naar bed. Ik kan het wel en wee van mijn club hier wel volgen via internet, maar ik mis toch zeven thuiswedstrijden!'