Strandwacht stoel

Auteur Topic: Strandwacht stoel  (gelezen 13448 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #20 Gepost op: 2 december 2008, 15:05:47
De afweging voor onze "pipowagen" of vooruitgeschoven post was dat we onze fysieke aanwezigheid op het strand wilden vergroten. In IJmuiden is het strand enorm breed (tot waterlijn bij eb ruim 300 meter)en onze post staat eigenlijk net achter het duin, dus niet op strand. Ons publiek moest van strand af een eind lopen en omgekeerd waren onze mensen ook veel onderweg. Bij een kleine postbezetting hebben we wel eens de hoofdpost gesloten, briefje op de deur waar we te vinden zijn,  telefoon doorgeschakeld naar mobiel en alleen de pipowagen gebruikt. Werkte prima. 8)

De posten fungeren als uitvalsbasis voor lopende en varende patrouilles en als opvang voor kinderen en als ehbo-postje. Voor die laatste functie hebben we na interne discussie gekozen om er wel een behandeltafel in te zetten en het "zanderige wondjes" probleem lossen we op met een spoelbak en een grote jerrycan met water. (iedere dag schoongemaakt en ververst, uiteraard) Grotere ehbo-gevallen worden soms afgevoerd naar de post, maar 95 % van de gevallen kunnen we in de vooruitgeschoven posten afhandelen.
Voor de patrouilles is het een mooi punt waar ze kunnen wisselen, even wat drinken, eten en uitrusten. Kinderen opvangen bij de pipowagens werkt ook prima, ze blijven op strand en je hoort ook veel ouders tegen kinderen zeggen dat ze naar de oranje wagens moeten als ze de ouders niet meer kunnen vinden. Bij ons stoppen kinderen vaak met huilen.. ;)

In het grijze verleden (20 jaar geleden) hebben we wel eens een oude volleybalscheidsrechtersstoel gehad, maar die heeft de "klusfase" nooit overleefd en is niet ingezet.

Wie eens wilt meedraaien tijdens een dienst om zelf te ervaren hoe het met zo'n pipowagen werkt, is natuurlijk van harte welkom komende zomer.




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #21 Gepost op: 2 december 2008, 15:22:49
Waar blijven die dingen buiten de bewakingsdiensten?? In de hoofdpost of blijven ze op het strand staan??

300 m sprinten door zand en dan nog ff een redding erachteraan is idd niet zo'n heel goed idee ;)

Joost


donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #22 Gepost op: 3 december 2008, 09:52:04
Waar blijven die dingen buiten de bewakingsdiensten?? In de hoofdpost of blijven ze op het strand staan??

300 m sprinten door zand en dan nog ff een redding erachteraan is idd niet zo'n heel goed idee ;)

KNIP

Buiten de bewakingsdiensten staan de 'pipo wagens 'naast de reddingspost met een goed slot buitenverlichting e.d. in de winterperiode staan ze in de opslag tot ze tijdens evenementen of andere bezigheden als rust/ehbo punt gebruikt kunnen worden of tijdens drukke dagen weer op het strand geplaatst kunnen worden.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 3 december 2008, 18:32:31
Berichten over de roepnummers verplaatst naar topic 'nieuwe roepnummers reddingsbrigades'.

Dan kunnen we hier on-topic blijven over de strandwacht stoel :D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #24 Gepost op: 27 december 2008, 00:37:47
Toch ook weer maar eens reageren.
Ik ga voor de volgende uitkijkpost en wel om de volgende reden, kunststof en roestvast staal, afsluitbaar, je staat hoog en evt. droog en uit de wind, ruimte voor portofoon e.d. binnen, loopplank inplaats van trap zodat je de nek niet breekt als je een sprintje trekt naar een slachtoffer.
Hoop zeer binnenkort meer info te hebben m.b.t. de kosten.




Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 27 december 2008, 11:01:49
Kees, als de ramen op warme dagen open kunnen, heb je ook meer contact met je publiek !
En zit er een airco in.. Want RVS dak kan erg warm worden.. ?

Maar ik ben zeker benieuwd naar dit soort oplossingen..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 28 december 2008, 15:59:53
Wat zal het gewicht van die stoel zo ongeveer zijn?
Lijkt mij wel zo makkelijk als je de stoel met iets van 4 man in een aanhanger kan tillen, voor het plaatsen en weer verwijderen van de stoel.

(of je zet er 2 wielen onder + aanhanger koppeling).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


rescuebob

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
  • Reddingsbrigade
Reactie #27 Gepost op: 28 december 2008, 23:42:02
Wat zal het gewicht van die stoel zo ongeveer zijn?
Lijkt mij wel zo makkelijk als je de stoel met iets van 4 man in een aanhanger kan tillen, voor het plaatsen en weer verwijderen van de stoel.

(of je zet er 2 wielen onder + aanhanger koppeling).

Zet er gelijk en bootje onder, kan je er ook nog mee wegvaren.   O0
If the standard isn’t practical, the practical becomes the standard (Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan)


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #28 Gepost op: 29 december 2008, 16:45:19
Hij is mooi, maar ook een beetje klein. Volgens mij passen de strandwacht essentials er niet echt in: koelkast, douche, toilet etc etc  8)
Ik vind het nadeel van dit soort oplossingen voor Nederlandse stranden dat de logistiek erbij ontbreekt. Werk je met beroeps dan kun je 's ochtensd iemand droppen en om 5 uur weer ophalen, werk je met vrijwilligers dan wordt dit toch een stuk lastiger.
Daarnaast gaat dit principe uit van 1 persoon per post, wat ikzelf nog al een beperking vind. 2/3 personen is toch wel een minimum, en daar hoort dan weer meteen een bepaald oppervlakte bij.
Ik ben nog steeds niet overtuigd van het gebruik van dit soort locaties op reguliere stranden (IJmuiden uitgezonderd door het extreem brede strand). Een aantal 'stevige' vaste posten met alle confort en faciliteiten aangevuld met rijdende/varende/lopende patrouilles lijkt mij voor de meeste Nederlandse situaties toch het meest effectief.
[img]/img]


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 29 december 2008, 17:51:44
Dit soort stoelen c.q. posten zijn alleen bedoeld om een vroegtijdige incidenten signalering door eigen (team) waarneming te doen.  En je moet dit ook goed gebruiken en mijn inziens zijn dit soort locatie's alleen te gebruiken voor korte shifts, en in aanvulling van een grote post..

Daarnaast gebruik je response voertuigen en vaartuigen om te reageren op een incident..  Je moet deze posten niet gebruiken als een pleisterplaats. Slecht in uitzonderings situatie gebruik je deze posten als uitruk plek.. altijd ondersteuning door een snel response team, met de nodige middelen.

Dit soort posten zijn ook te gebruiken voor andere locaties dan het strand.. namelijk denk aan grote publieks evenementen terreinen..