Reddingsverslagen KNRM & reddingsbrigade's 2008

Auteur Topic: Reddingsverslagen KNRM & reddingsbrigade's 2008  (gelezen 47185 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #170 Gepost op: 6 oktober 2008, 21:54:41


Het zat er de hele zondag al aan te komen. De A1GP werd geteisterd door regen en harde wind. Voor de bobo's in de tenten geen probleem, maar voor het publiek in de duinen en de pitspoezen, die schaars gekleed bij de bolides moesten staan, was het afzien en ging menig een ten onder aan de eerste verschijnselen van onderkoeling. Rond 14:00 uur luidt het Rode Kruis de "noodklok" en begint het aantal onderkoelingsslachtoffers op te lopen naar een twintig-tal. Na kort overleg krijgt het Rode Kruis op het circuit ondersteuning van medische Bikers van de GGD Kennemerland, een OvD-G en twee voertuigen van de Zandvoortse Reddingsbrigade. Rond 16:00 uur worden meerdere leden van de Zandvoortse reddingsbrigade gevraagd voor assistentie. Totalen zullen later bekend gemaakt worden.

RR (het was echt &$%*&@ weer)

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2119194/__NS_laat_reizigers_natregenen__.html?p=27,1

ma 06 okt 2008, 13:35  | 106 reacties
NS laat reizigers natregenen
Van een onzer verslaggevers

ZANDVOORT -  Duizenden treinreizigers hebben na afloop van de A1-Races op het circuit van Zandvoort bijna een uur voor het station in de stromende regen moeten wachten omdat de spoorwegen alle kaartjes stuk voor stuk wilden controleren.

Volgens de NS was er geen andere optie: ,,Regels zijn regels.”

Op het circuit van Zandvoort werd gisteren in de stromende regen de A1-Race gereden. Het evenement, waar landenteams in raceauto’s tegen elkaar strijden, trok ondanks het slechte weer tienduizenden bezoekers. Vanwege de verwachte verkeersdrukte waren veel fans met de trein naar Zandvoort gekomen. Bij de terugreis ging het mis.

De Nederlandse Spoorwegen wilden de kaartjes van alle reizigers vóór het stationsgebouw controleren. Daardoor ontstond een enorme opstopping op het plein voor het vrijwel lege stationsgebouw en de overkapte perrons. Passagiers stonden in de kou en stromende regen te wachten op hun beurt. Dat leidde tot veel ergernis.

De spoorwegen betreuren de weersomstandigheden en het ongemak. ,,Het was inderdaad rotweer en berekoud. Dat je dan moet wachten is hartstikke vervelend”, aldus een NS-woordvoerster. ,,Er is op veel stations en bij grote evenementen een kaartcontrole. Dat zijn de regels. Daar kunnen we niets aan doen.”


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #171 Gepost op: 7 oktober 2008, 13:56:54


Het zat er de hele zondag al aan te komen. De A1GP werd geteisterd door regen en harde wind. Voor de bobo's in de tenten geen probleem, maar voor het publiek in de duinen en de pitspoezen, die schaars gekleed bij de bolides moesten staan, was het afzien en ging menig een ten onder aan de eerste verschijnselen van onderkoeling. Rond 14:00 uur luidt het Rode Kruis de "noodklok" en begint het aantal onderkoelingsslachtoffers op te lopen naar een twintig-tal. Na kort overleg krijgt het Rode Kruis op het circuit ondersteuning van medische Bikers van de GGD Kennemerland, een OvD-G en twee voertuigen van de Zandvoortse Reddingsbrigade. Rond 16:00 uur worden meerdere leden van de Zandvoortse reddingsbrigade gevraagd voor assistentie. Totalen zullen later bekend gemaakt worden.

RR (het was echt &$%*&@ weer)

Je maakt het wel heel erg spannend RR. Vooral die "noodklok" klinkt alsof het niet meer te houden was.
De medische bikers hebben het hele weekend op het circuit gefietst en de ovd-g is ook al regelmatig een bakkie wezen doen.
De reddingsbrigade is inderdaad gevraagd voor extra vervoerscapaciteit wat volgens mij achteraf gelukkig niet nodig is gebleken

Dat het pokkeweer was ben ik helemaal met je eens, wat kan een mens zich op een gegeven moment verheugen op een drogen onderbroek en sokken :D:D


Harriezee

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #172 Gepost op: 13 oktober 2008, 17:46:36
17:22:48   13-10-08   27   G   KNRM   Prio 1 TH Hotel Elzenduin Strandweg 18 KNRM (knrm beide stations: ja) Hotel / Pension
810131722481500999                  1500999 KNRM Scheveningen ( Monitorcode )
810131722481500997                  1500997 KNRM Ter Heijde ( Bemanning KHV )
810131722481500996                  1500996 KNRM Ter Heijde ( Reddingsboot George Dijkstra )
810131722481500995                  1500995 KNRM Scheveningen ( Bemanning KHV )
810131722481500994                  1500994 KNRM Scheveningen ( Reddingsboot Kitty Roosmale Nepveu )


Harriezee

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #173 Gepost op: 13 oktober 2008, 17:47:09
Persoon in zee vermist. Politiehelikopter en reddingboten ter plaatse!


Harriezee

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #174 Gepost op: 14 oktober 2008, 08:08:50
Alweer twee acties voor station Ter Heijde
Ter Heijde, 13 oktober 2008 inzet 29 en 30

Op maandagochtend kreeg het sportvisbootje Ardy motorstoring voor Kijkduin. Door voor anker te gaan voorkwam de tweekoppige bemanning net dat ze op dam 28 zouden slaan. Gezamenlijk hadden de reddingboten van Scheveningen en Ter Heijde de Ardy veilig naar Scheveningen gesleept. In de namiddag was een stapeltje kleding op het strand van Monster gevonden. Ondanks een grote zoekactie met vijf boten, vier voertuigen en twee helikopters werd niets gevonden. Bij het vallen van de duisternis werd de zoekactie gestaakt.

In de ochtend raakte het sportvisbootje Ardy door motorstoring in de problemen. De twee koppige bemanning kon net op tijd het anker uitgooien. Toen het anker hield lagen ze op nog geen meter afstand van de basaltblokken van dam 28. De reddingboot Kitty Roosmale Nepvue van station Schevenigen redde de sportvisboot uit haar benarde positie, door ze weg af te trekken. Daarna nam de reddingboot George Dijkstra de onfortuinlijke boot over om haar verder naar Scheveningen te slepen onder begeleiding van de Kitty Roosmale Nepvue.

Rond half drie vonden strandwandelaars op het strand van Monster een stapeltje kleding en schakelden de politie in. Vermoedelijk was het kleding van een vrouw, maar zeker was dat niet. Kwart voor zes werd de bemanning van Ter Heijde gealarmeerd.

De reddingboot George Dijkstra zette onmiddellijk een zoekpatroon uit. En de walploeg meldde zich met het strandhulpverleningsvoertuig bij de politie die bij de kleding stond. De taken werden snel verdeeld. Het hulpverleningsvoertuig van Ter Heijde zou de kustlijn richting Hoek van Holland af zoeken en de strandwagen van de reddingsbrigade Monster zou de kustlijn richting Kijkduin afzoeken.

De reddingboten Kitty Roosmale Nepvue en Fint van station Scheveningen voegden zich al snel bij het zoeken evenals hun strandhulpverleningsvoertuig. Op zee kwamen ook twee boten van de reddingsbrigade Monster er bij om te helpen met zoeken. Ook een politiehelikopter zocht op een gegeven moment mee, maar deze kon niet al te lang blijven.

Onder leiding van de reddingboot van Scheveningen zochten uiteindelijk totaal vijf boten op zee. Op het strand zochten vier strandvoertuigen de kustlijn, de duinvoet en het duin zelf af. Na de politiehelikopter kwam voor het vallen van de duisternis ook nog een kustwachthelikopter die het hele gebied van af de lucht afzocht.

Toen het donker was geworden en de zee en het weer slechter werd stopte en niets gevonden was stopte de zoekactie rond acht uur in de avond.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #175 Gepost op: 31 oktober 2008, 00:43:36
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2340792/__Rol_kustwacht_bij_reddingsactie__.html

do 30 okt 2008, 20:09
Grote rol kustwacht bij reddingsactie

DEN HELDER -  Dankzij kordaat optreden van het Kustwachtcentrum Den Helder zijn zondag tien opvarenden gered van een zinkend schip op de Atlantische Oceaan, ongeveer 650 kilometer ten westen van Kaapverdië. Dat heeft het Kustwachtcentrum donderdag bekendgemaakt.

Het Kustwachtcentrum ontving zondagavond via de satelliet een noodoproep van het onder de vlag van Togo varende schip Prince Karim. Het schip met elf bemanningleden was aan het zinken. Het Kustwachtcentrum waarschuwde direct het Maltese schip Sea Wave dat in de buurt was.

Binnen een uur was dit schip ter plaatse, maar de Prince Karim was al gezonken en de bemanning dreef rond in reddingsboten. De Sea Wave kon tien van de elf opvarenden oppikken. Daarna is nog urenlang gezocht naar de vermiste, maar die is niet gevonden. De gezagvoerder van het gezonken schip heeft het ongeval ook niet overleefd. Hij overleed aan zijn verwondingen aan boord van de Sea Wave.

De Prince Karim was onderweg van Georgetown (Guyana) naar Vlissingen met een lading hout. Naar nu blijkt is het Kustwachtcentrum Den Helder de enige die de noodoproep van het zinkende schip heeft ontvangen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891


basseman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #177 Gepost op: 12 november 2008, 11:59:13
livep2000
11:54:56 12-11-08KNRM Resources: COCK3 - Incident: 000465-#######8 - Grade: SAR - Type: 406 transmission - Loc
1735097Kustwachtcentrum ( Den Helder



Wie weet hier wat over te vertellen?
'T is elke keer weer brandweer...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #178 Gepost op: 12 november 2008, 17:54:32
livep2000
11:54:56 12-11-08KNRM Resources: COCK3 - Incident: 000465-#######8 - Grade: SAR - Type: 406 transmission - Loc
1735097Kustwachtcentrum ( Den Helder



Wie weet hier wat over te vertellen?


COCK3 is de Beursplein 5 van cocksdorp in het systeem van de kustwacht.

Incident: huppeldepup is het incident nummer gevolgd door de tijd en de datum (de 8 is van 2008).

Grade is de soort: SAR dus, en een 406 transmission is een epirp op de frequentie 406.

Hier moest de Beursplein 5 uitvaren voor een geaktiveerde epirp, een Emergency Position Indicating Radiobeacon.

Henk


Harriezee

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #179 Gepost op: 14 november 2008, 12:14:23
03:26:03   14-11-08   27   G   KNRM   VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO 1 ,Adriaan Maasplein SCHEVENINGEN (SCH)
                       1735200 Kustwachtcentrum ( Scheveningen - Bemanning KHV )
                  1735198 Kustwachtcentrum ( Scheveningen Bemanning Kitty Roosmale Nepveu )
                  1735193 Kustwachtcentrum ( Scheveningen - Vuurleider )
                  1735192 Kustwachtcentrum ( Scheveningen - Schipper Kitty Roosmale Nepveu )
                  1735099 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden )
                  1735065 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant Meldkamer Haaglanden )

03:28:26   14-11-08   27   G   KNRM   VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO 1 ,STRANDWEG TER HEIJDE (TEH)
                       1735190 Kustwachtcentrum ( Ter-Heijde - Bemanning KHV )
                                 1735188 Kustwachtcentrum ( Ter-Heijde - Bemanning George Dijkstra )
                  1735183 Kustwachtcentrum ( Ter-Heijde - Vuurleider )
                  1735182 Kustwachtcentrum ( Ter-Heijde - Schipper )
                  1735099 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden )
                  1735065 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant Meldkamer Haaglanden )

3:53:43   14-11-08   27   G   KNRM   VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO 1 ,STATION KAZ
                  1735208 Kustwachtcentrum ( Katwijk aan Zee - Bemanning De Redder )
                  1735099 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden )
                  1735066 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant Meldkamer Hollands-Midden )

05:59:27   14-11-08   27   G   KNRM   OVERNAME SLEEP BOOT SCHEVENINGEN,PRIO2,Adriaan Maasplein STEbu
                  1735168 Kustwachtcentrum ( Stellendam-Buiten - Bemanning Prinses Margriet )
                  1735099 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden )
                  1735067 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant Meldkamer Rotterdam-Rijnmond )


Vrijdagochtend vroeg voor drie uur was de garnalenkotter YE137 met aan boord twee opvarenden door motorstoring op het strand terecht nabij Ter Heijde gekomen. De Reddingboot Kitty Roosmale Nepveu uit Scheveningen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) heeft de viskotter los getrokken. Omdat de YE 137 water maakte, moest ze naar de helling van Stellendam. Ze werd daarom richting Stellendam gesleept. De Redder, reddingboot uit Katwijk aan Zee, was voor deze melding door het Kustwachtcentrum in Den Helder ook gealarmeerd en bleef gedurende de sleep stand-by voor het geval de situatie zou verslechteren en er extra pompen met personeel noodzakelijk zouden zijn.

Even voor drie uur in de vrijdagochtend kreeg de 20-meter lange YE 137 motorstoring en verdaagde naar het strand en ging daarbij over een strekdam. Door de netten uit te laten staan voorkwam de schipper dat de boot verder het strand op gezet zou worden. Door de strekdam is het schip lek geraakt. Al snel stond er in de machinekamer een halve meter water.

De reddingboot Kitty Roosmale Nepveu zette een bergingspomp over op de YE 137. Toen het water zakte in de machinekamer van de viskotter trok de Kitty haar van het strand af. Na een inspectie van de machinekamer werd besloten om de YE 137 naar Stellendam te brengen om haar daar droog te zetten.

Nabij Stellendam werd de YE137 overgenomen door de Prinses Margriet van Stellendam.

Vanaf het strand werd de actie begeleid door de kusthulpverleningsvoertuigen van Scheveningen en Ter Heijde.