Ik dacht al... waarom ineens bovenstaande berichten...
http://www.reddingsbrigade.nl/home/612Hulpverleningsregistratie 2008
25 juli 2008
Hulpverleningsregistratie 2008
Graag willen wij alle bewakende reddingsbrigades (ook incidenteel) nogmaals wijzen op onderstaand bericht.
Vorig jaar heeft de Reddingsbrigade veel publiciteit verkregen met persberichten over de geregistreerde hulpverlening in de zomer door reddingsbrigades. Ook dit jaar willen we van 21 juli tot en met 31 augustus (6 weken) die hulpverleningsregistratie weer gaan uitvoeren.
Het vele werk dat u verricht draagt via deze landelijke registratie bij aan erkenning en herkenning van de Reddingsbrigade. Daar profiteert ook elke individuele brigade vervolgens weer van. In de bijgevoegde toelichting leest u hoe we het dit jaar organiseren en wat we daarbij van u vragen. Tevens vindt u een toelichting op de hulpmiddelen die we u dit keer daarbij kunnen aanbieden, zoals de kant en klare registratieformulieren. Deze kunnen u ook helpen bij uw eigen inzetevaluatie en bijvoorbeeld rapportage aan gemeente of sponsors.
Graag vraag ik daarom uw aandacht voor de bijgevoegde stukken. Dit zijn:
1. Een toelichting in het stuk: ‘Hulpverleningsregistratie 2008 gaat van start!’
2. De hulpverleningsregistratie 2008 op 1A4 samengevat
3. Rapportageformulier hulpverleningsregistratie 2008
4. Uitleg keuzes uniform registreren
5. Toelichting op het Uniform Dagjournaal
6. Excelbestand Uniform Hulpverleningsverslag (toegestuurd=afscheurblok)
7. Excelbestand Uniform Dagjournaal (toegestuurd=afscheurblok)
Dit is ‘veel papier’. Maar met de diverse toelichtingen hopen we u goed te informeren, zodat de registratie vervolgens zo eenvoudig en uniform mogelijk kan plaatsvinden. Uiteindelijk hebt u slechts het excelbestand nodig en kunt u eventueel het A4-tje met samengevatte toelichting bij de hand houden en het Rapportageformulier gebruiken voor het aanleveren van de gegevens.
Mocht u als brigade al gewend zijn op een andere wijze te registreren, dan is dat geen enkel probleem. We ontvangen wel graag de weekcijfers per categorie zoals in de toelichting staat beschreven. Dan kunnen we landelijk namelijk alle cijfers uniform registreren. Ook hoor ik graag hoe we de registratie wat u betreft verder kunnen verbeteren. Het is een permanent groeiproces, waarbij we de kwaliteit stap voor stap willen verhogen, maar vooral met zoveel mogelijk deelnemende brigades. Want daarmee kunnen we onderbouwd inzichtelijk maken wat de Reddingsbrigade qua waterhulpverlening (naast opleidingen en sport) daadwerkelijk bijdraagt aan de samenleving. Uw bijdrage aan deze registratie is dus van groot belang!
Gegevens Contactpersoon/Woordvoerder
De registratie start officieel op 21 juli (met 28 juli als eerste rapportagedag), maar u kunt direct beginnen. De week van 14-21 juli is gebruikt als proefperiode. Er is al veel media aandacht geweest, dat belooft wat.
Wij nemen contact met u op voor de contactgegevens. U kunt deze ook zelf actief aanleveren. Wij ontvangen dan graag de volgende gegevens:
* Contactpersoon voor de hulpverleningscijfers en diens plaatsvervanger
* Telefoonnummer contactpersoon en diens plaatsvervanger
In verband met eventuele media-aandacht kan het tevens nuttig zijn als het landelijk bureau snel contact kan leggen met de woordvoerder(s) van een brigade (en/of vice versa). Daarom ontvangen wij tevens graag de volgende gegevens:
* Naam woordvoerder(s) (of verantwoordelijk bestuurs- of PR-commissielid)
* Betreffende telefoonnummers (bij voorkeur ook mobiel)
* Emailadressen
* (algemeen) Telefoonnummer brigade (indien recent gewijzigd)
U kunt de gegevens, bij voorkeur schriftelijk onder vermelding van ‘contactgegevens hulpverleningsregistratie’ en graag uiterlijk 18 juli sturen naar:
* hvcijfers@reddingsbrigade.nl;
* fax: 0255 – 512 584;
* evt. telefonisch doorgeven via 0255 – 545 858.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mij via 0255 – 545 858 of met Marjolein Veenstra op maandagochtend, woensdag en vrijdag via hetzelfde nummer of via hvcijfers@reddingsbrigade.nl. Uw vragen worden of door het bureau beantwoord of doorgestuurd aan de werkgroep Hulpverleningsregistratie, bestaande uit Koen Wiegman, Ernst Brokmeier en Wiljan Meijvogel. Die werkgroep ben ik ook veel dank verschuldigd voor hun werk voor de hulpverleningsregistratie.
Graag verwijs ik u voor een nadere toelichting naar de bijgevoegde stukken. Ik dank u bij voorbaat hartelijk voor uw medewerking!
Met vriendelijke groet,
Raymond van Mourik
directeur Reddingsbrigade Nederland