http://www.opurk.nl/content/view/18096/2/Straffe bries zorgt voor problemen op het water
Brand door in de wind slaan waarschuwing KNRM PDF Afdrukken E-mail
woensdag 06 augustus 2008
Brand door in de wind slaan waarschuwing KNRMVeel watersporters raakten maandag in moeilijkheden door de straffe noordwestenwind die over het IJsselmeer waaide. De KNRM-vrijwilligers hadden hun handen vol en waren van ’s middags één uur tot rond zeven uur bijna onafgebroken in touw. Naast stuur- en roerproblemen schoot de KNRM ook te hulp bij een in brand gevlogen motorkruiser.
Om één uur maandagmiddag ging de pieper met de alarmering ‘scheepje met stuurproblemen’ bij de Ketelbrug. Beide Urker reddingboten voeren uit. Ter plaatse werd een opstapper overgezet op het acht meters tellende jacht en gezamenlijk werd koers gezet richting het Ketelmeer. Dit meer wordt voor de doorsnee watersporter als redelijk veilig ten opzichte van het IJsselmeer beschouwd.
Toch waagden veel scheepjes zich op het ontstuimige IJsselmeer. De KNRM'ers voeren van boot naar boot om watersporters te verwijzen naar het Ketelmeer. Er waren namelijk golven van anderhalf tot twee meter hoogte. Veel watersporters gaven gelukkig gehoor aan de oproep van de vrijwilligers, maar sommigen sloegen het advies in de wind.
Brand
Zo ook de schipper van de motorkruiser Zilvermeeuw uit Vianen. Ondanks de waarschuwingen besloot hij om door te varen richting Urk. Op ongeveer een kilometer van de havenmond ging het mis. Doordat de motor van de Zilvermeeuw constant op haar ‘tenen’ moest lopen vanwege de hoge golven, raakte deze oververhit. Op een gegeven moment rook de bemanning van de Willemtje, die standby gebleven was, een brandlucht en meteen werd ook een hevige rookontwikkeling waargenomen. Hierop werd het echtpaar van boord gehaald en naar de Kapiteins Hazewinkel gebracht die meteen koers zette naar de Urker haven om de inmiddels gealarmeerde Brandweer Urk te halen en het echtpaar af te zetten. Intussen was de rookontwikkeling al zo hevig dat de Willemtje op afstand moest blijven in verband met mogelijk ontploffingsgevaar van de overgebleven gasbus aan boord.
De Kapiteins Hazewinkel arriveerde enkele minuten later met de brandweerlieden. De brand kon worden geblust met de aan boord zijnde brandblusinstallatie. Nadat ook de laatste sporen van brand waren gedoofd werd de Zilvermeeuw afgemeerd in de werkhaven van Urk. Om half vier waren de vrijwilligers weer terug op station.
Roer
Om kwart over vijf ging de pieper opnieuw voor een traditioneel zeilscheepje nabij Urk dat haar roer was verloren. Aan boord werden de zeilen geborgen, waarna een sleepverbinding werd gemaakt en het zeilschip naar de haven gebracht. Intussen had de bemanning van de Willemtje ook het ronddrijvende roer nog kunnen vinden zodat het echtpaar en hun twee kinderen dubbel tevreden waren met de geboden hulp.