Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 244578 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #260 Gepost op: 5 november 2011, 23:16:01
Tja, wat zijn 16 minuten. Als wij  de duikers krijgen bij een ongeval hebben de duikers al snel een aanrijtijd van een kwartier, dus opzich is het niet vreemd wat er is gebeurt.

Als het duikteam van Oosterheem nog bestond, hadden ze als eerste brandweervoertuig ter plaatse geweest.
Nu kwam dat brandweervoertuig ook, maar vanuit Delft.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #261 Gepost op: 6 november 2011, 09:17:06
Tja, ik begrijp uit de reacties dat het in Haaglanden gewoon altijd goed voor elkaar was, en het nu in feite een stap terug is. Erg jammer, maar dat kwartier aanrijtijd is opzich niet zo,n probleem, ik denk dat er grotere problemen gaan ontstaan met het opheffen van teams.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #262 Gepost op: 1 januari 2012, 19:21:17
De Roermondse duikers worden alleen nog ingezet voor bergingswerkzaamheden als het plan doorgaat. Nu is het nog zo dat het duikteam meteen uitrukt als er een persoon te water melding binnenkomt. Dat gebeurt enkele tientallen keren per jaar.
 
De regionale brandweer moet echter bezuinigen.
Snapt iemand deze beredenering ?

Bezuinigen, maar het duikteam nog wel inzetbaar houden voor bergingsklussen ???


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #263 Gepost op: 1 januari 2012, 19:32:51
Snapt iemand deze beredenering ?

Bezuinigen, maar het duikteam nog wel inzetbaar houden voor bergingsklussen ???
Jawel, ze gaan er nu bij voorbaat uit dat bij een waterongeval de eerste inzet door de eerst aankomende eenheden worden gedaan, middels oppervlakteredding.
En dat als de oppervlakteredding niet meer lukt het slachtoffer zal verdrinken en komt te overlijden. En dan spreken we dus over het bergen van het stoffelijk overschot.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #264 Gepost op: 1 januari 2012, 19:49:19
Jawel, ze gaan er nu bij voorbaat uit dat bij een waterongeval de eerste inzet door de eerst aankomende eenheden worden gedaan, middels oppervlakteredding.
En dat als de oppervlakteredding niet meer lukt het slachtoffer zal verdrinken en komt te overlijden. En dan spreken we dus over het bergen van het stoffelijk overschot.
Oke, heldere toelichting, maar wel een beetje cru.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #265 Gepost op: 1 januari 2012, 19:54:04
Oke, heldere toelichting, maar wel een beetje cru.
Het is inderdaad cru, daar heb je gelijk in. Maar zo kun je het wel redden met minder duikteams. De eerste eenheden verrichten de eerste inzet, lukt dat niet is er ondertussen geen spoed meer. En maakt het niet zoveel meer uit dat een duikteam van verder moet komen. Het is een beetje zakelijk gesteld. :-X


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #266 Gepost op: 1 januari 2012, 20:07:21
In de VRR vandaag de nieuwe duikregeling van kracht; maar de WO 65-1 staat buiten dienst.
Dan krijg je dit soort uitrukken met een afstand van ruim 45 km:
19:25:01    PRIO 1 TS742 TS723 WO331 OD701 N59 L 42,1 OUDE-TONGE HV personen te water Vak: 5800103  
   1400331 BRW Rotterdam-Oost ( Kazernealarm Capelle aan den Ijssel)
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #267 Gepost op: 4 januari 2012, 12:05:03
Aanrijtijd is ongeveer 20 minuten. De kazerne ligt parallel aan de Roermondseweg/ N280.

Ik vernam dat de gemeente Bergen (Noord Limburg) het duikteam gaat behouden door het zelf te financieren. Dit klinkt voor mij als een motie van wantrouwen naar de regionalisering van de brandweer.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #268 Gepost op: 4 januari 2012, 12:06:50
Aanrijtijd is ongeveer 20 minuten. De kazerne ligt parallel aan de Roermondseweg/ N280.

Ik vernam dat de gemeente Bergen (Noord Limburg) het duikteam gaat behouden door het zelf te financieren. Dit klinkt voor mij als een motie van wantrouwen naar de regionalisering van de brandweer.

En dan? Indien er bijstand door een andere gemeente gevraagd wordt moet de VR opdraaien voor de kosten van de uitruk? Als de gemeente het zelf blijft financieren neem ik niet aan dat ze het duikteam op hun kosten de klussen van de VR laat oplossen.....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #269 Gepost op: 4 januari 2012, 15:00:28
Ik ken de details niet van het voorstel van de gemeenteraad van Bergen.